۰ نفر

ایران و ترکمنستان تفاهم نامه همکاری های ریلی امضا کردند

۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۲۱:۳۴
کد خبر: 271308
ایران و ترکمنستان تفاهم نامه همکاری های ریلی امضا کردند

ایران و ترکمنستان امروز ( یکشنبه ) در پایان اجلاس دو روزه همکاری های مشترک اقتصادی در تهران ، تفاهم نامه ای در زمینه توسعه روابط در حوزه حمل و نقل ریلی امضا کردند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، ایران برای تامین بار برگشتی کانتینرهای مسیر چین به ایران در مسیر چین، قزاقستان و ترکمنستان اعلام آمادگی کرد.
دو کشور همسایه بر تداوم اعزام قطارهای کانتینری از کشور چین به تهران با عبور از قزاقستان و ترکمنستان که از دو سال پیش آغاز شد، تاکید کردند.
در این تفاهم نامه که به امضای آزاد آقا مرادوف وزیر حمل و نقل ریلی ترکمنستان و سعید محمد زاده مدیر عامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران رسید ، مقرر شد که برای توسعه همکاری های ریلی در منطقه بارهای بیشتری در مسیر ریلی قزاقستان، ترکمنستان و ایران حمل شود.
براساس این تفاهم نامه ، دو کشور تصریح کردند که برای تسریع گردش قطار ، تخلیه و بارگیری و بازگشت به موقع واگن هابه طرف ترکمنستان و راه آهن دو کشور در این زمینه گام های اساسی بردارند.
همچنین با توجه به افزایش درخواست ها برای ارسال محصولات صادراتی از ایران به مقصد کشورهای آسیای میانه، طرف ترکمنی برای افزایش گردش بار میان دو کشور از طریق ایستگاه سرخس، کاهش تعرفه های حمل و تامین تعداد مورد نیاز واگن های خالی همکاری لازم را به عمل خواهد آورد.
ایران و ترکمنستان در این تفاهم نامه مقرر کردند که شرایط اعمال تعرفه های مناسبی فراهم و ظرف یک ماه آینده نشست هایی چند جانبه با مسئولان راه آهن ترکمنستان و قزاقستان و ازبکستان برای توسعه حمل و نقل ریلی در منطقه برگزار کنند. 
دو کشور مقرر کردند که برای حمل کالا و محموله ها توسط راه آهن با ایجاد شرایط مساعد بطور مشترک از توان ترمینالی ایستگاه اترک ، حرکت واگن های ایرانی، عملیات ترانسشیپمنت محموله ها اقدام و تا زمان ایجاد امکانات تعویض بوژی در پایانه اینچه برون انجام این عملیات ادامه پیدا کند.
براساس این تفاهم نامه طرفین عملیات تعویض بوژی در ایستگاه اینچه برون را طبق روال جاری در ایستگاه سرخس با رعایت تمام اصول مورد نیاز انجام خواهند داد و برای اتصال خطوط عریض و نرمال در مرز ایران و ترکمنستان برای حرکت قطارهای دو طرف از مسیر بین المللی قزاقستان، ترکمنستان و ایران اقدامات لازم انجام خواهد شد.
در پایان طرف ترکمنی قول مساعد داد در جریان اجلاس قریب الوقوع شورای حمل و نقل ریلی کشورهای آسیای میانه از حرکت واگن های باری ایران در شبکه ریلی این کشورها حمایت کند.
 وزیر راه و شهرسازی در پایان اجلاس همکاری های دو کشور در تهران گفت: با فعال شدن پیمان عشق آباد، هزینه های حمل و نقل و ترانزیت کالا در بین کشورهای ازبکستان، قزاقستان، ترکمنستان، ایران و عمان کاهش می یابد.
عباس آخوندی روز یکشنبه در اختتامیه نشست همکاری های ایران و ترکمنستان افزود: رویکرد اصلی ما در توسعه همکاری های حمل و نقل، کاهش هزینه های کشورهای عضو پیمان عشق آباد و رشد ترانزیت در این مسیر کریدور شمال - جنوب است.
پیمان عشق آباد، توافق نامه‌ای در زمینه حمل و نقل میان کشورهای عمان، ایران، ترکمنستان، ازبکستان و قزاقستان و برای ایجاد کرویدور ترانزیتی و حمل و نقل بین المللی است و هدف امضای آن تسهیل حمل و نقل کالا بین دو منطقه آسیای مرکزی و حوزه خلیج فارس است که در سال 2011 میلادی به امضای کشورهای عضو رسید.
هند نیز به تازگی به عضویت این پیمان درآمده است.
وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: اراده سیاسی ایران و ترکمنستان رفع موانع موجود برای توسعه همکاری های دو کشور بوده و رئیس جمهوری اسلامی بارها تاکید کرده است ایران باید مناسبات خود را با عشق آباد بیش از پیش تقویت کند.
عباس آخوندی با اشاره به سفر هیات ترکمنستانی به ایران به ریاست وزیر امور خارجه این کشور اظهار کرد: سفر این هیات نشان می دهد تهران و عشق آباد برای توسعه مناسبات همه جانبه عزم جدی دارند و در این سفر بسیاری از مسائل و مشکلات موجود بین دو کشور مورد بحث و بررسی قرار گرفته و تاکنون به توافقات خوبی دست پیدا کرده ایم.
در پایان اجلاس همکاری های مشترک اقتصادی ترکمنستان و ایران مقرر شد که تا دو ماه دیگر این اجلاس در عشق آباد برگزار شود.