۰ نفر

وزیر ارشاد در جمع خبرنگاران در نمایشگاه کتاب:

ارز ۴۲۰۰تومانی سرانجام به نمایشگاه کتاب رسید

۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۱۶:۴۷
کد خبر: 269734
ارز ۴۲۰۰تومانی سرانجام به نمایشگاه کتاب رسید

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه بازدید از نمایشگاه کتاب گفت: از ساعت ۱۳ و ۳۰ دقیقه امروز، همه خریدهایی که در بخش خارجی انجام می‌شود بر مبنای ارز رسمی ۴۲۰۰ تومان خواهد بود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس،  سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه بازدید از نمایشگاه کتاب در جمع خبرنگاران درباره بخش بین الملل نمایشگاه کتاب و جلسه شب گذشته با معاون اول رئیس جمهور در راستای تخصیص ارز گفت: در ارتباط با خرید کتاب های خارجی و نوسانات ارزی که پدید آمد دولت تصمیم گرفت خریدهای ارزی رسمی ما با ارز 4 هزار و 200 تومان اتفاق بیفتد. در این راستا روز گذشته در کمیته ارز با با پیگیری های آقای جهانگیری و همکاری بانک مرکزی و همچنین اقداماتی که از سوی دوستان ما از سوی معاونت فرهنگی انجام شد و بنده به نتیجه رسیدیم و از امروز این مسئله اجرایی شده است.

ارز 4200 تومانی بالاخره به نمایشگاه کتاب رسید

به گفته وی از ظهر امروز و از ساعت 13 و 30 دقیقه کلیه خریدهایی که در بخش خارجی اتفاق می افتد بر مبنای ارز رسمی 4هزار و 200 تومان خواهد بود.

وزیر ارشاد درباره منابع این مسئله هم توضیح داد: ما نامه را پیش از نمایشگاه تنظیم شده ارسال کردیم اما به دلیل سیر اجرایی نامه چند روزی در اجرا تاخیر به وجود آمد اما روز گذشته به راهکار اجرایی رسیدیم و از عصر امروز همه خریدهایی که در بخش خارجی اتفاق می افتند با نرخ 4 هزا رو 200 تومان خواهند بود و ما با ناشرین چه لاتین و چه عربی این توافق را داشته ایم که بر مبنای 4 هزارو 200 تومان امور را انجام دهند.

هدف وجهه نمایشگاهی نمایشگاه کتاب است

صالحی در ادامه پیرامون اینکه تعداد کمی از ناشران تنها به وجهه نمایشگاهی مصلی اعتنا کرده و تنها به دلیل این موضوع کتاب های خود را به نمایش گذاشتند زیرا بیان می کنند ما مبادرت به فروش نداریم اما آثار را به نمایش می گذاریم چرا که نمایشگاه به فروش ما در فروشگاه ها تاثیر داشته است، گفت: پدیده تازه ای است و البته قابل توجه. این ماجرا می تواند به ما کمک کند تا وجه فروشگاهی نمایشگاه کتاب را به اصل نمایشگاه یعنی نمایشگاهی کردن آن نزدیک کنیم اما این پدیده تازه است ولی شورای سیاست گذاری نمایشگاه کتاب برای سال های آتی می تواند برنامه ریزی کنند تا به این ماجرا به عنوان یک پدیده قابل حمایت نگاه کنند.

نمرات دو گزینه موجود شرط ماست

صالحی در پاسخ به سوال خبرنگاری که درباره مکان نمایشگاه کتاب و انتقال آن از شهر آفتاب به مصلی، پرسید، اینطور پاسخ داد که این سوال جدی است اما پاسخ آن آسان نیست. به طور طبیعی ما می خواهیم شرایط بهتری را هم به لحاظ مکان و هم مراجعه کنندگان داشته باشیم. طبیعی است صرفا برای نمایشگاه کتاب مصلی ساخته نشده است. باید جایی را تدارک ببینیم که برای 10 روز نمایشگاه کتاب در سال مهیا باشد. در میان مکان هایی که ما در فضای موجود داریم چند محل گزینه جاری و موجود نیستند که آن هم روشن است.

این مقام مسئول در وزارت ارشاد خاطرنشان کرد: دو گزینه باقی ماند. مصلی امام خمینی و شهر آفتاب. ما باید ببینیم کدام یک از دو مجموعه برای ناشرین و مخاطبان ما می تواند لذتبخش تر باشد. ممکن است هیچ یک از این دو حائز نمره 20 نباشند اما مهم این است که در فاصله ای که میان نمرات پیدا می کنند کدام یک مقبول تر باشد.

وزیر ارشاد اضافه کرد: ما طبعا با این نگاه امسال در حال ارزیابی هستیم که در مصلی به چه شکل بوده. ما ارزیابی های در حال اجرا و پس از اجرا را بررسی خواهیم کرد؛ بنده طی بازدیدهایی که طی چند ماه گذشته داشتم از مردم و ناشرین درباره این مسئله سوال می پرسیدم. طبیعتا در کنار این نظرخواهی ها ارزیابی های علمی در حال انجام است.

صالحی درباره اینکه نمره مصلی در سال جاری مورد توجه خواهد بود، گفت: این نمره می تواند مبنایی باشد برای اینکه آیا نمایشگاه می تواند در مصلی ادامه یاید با نه؟

دو رویکرد نسبت به کاغذ

وزیر ارشاد در پاسخ به سوال مبنی بر اینکه توئیت شما در هفته های گذشته حاکی از خبرهای خوب در حوزه کاغذ داشت اما این خبر واکنش های بسیار منفی را از سوی جامعه نشر برخلاف آنچه تصور می شد در پی داشت.نظر شما درباره واکنش های متفاوت به مسئله کاغذ چیست، گفت: وقتی قرار بر ارز 4هزار و 200 تومان شد چند بحث در دولت مطرح شد. اول اینکه همه کالاها با همین ارز محاسبه شود و هیچ کالایی کمتر از این قیمت محاسبه نشود و تنها ما یک نرخ داشته باشیم. این مسئله مدافعانی در میان اعضای دولت داشت و یکی از دفاع ها هم این بود که در این راستا ما با فضای تک نرخی مواجه خواهیم شد که می توانیم فضای پاره ای از اتفاقات غلط یا فسادهای پنهان را به مقابله بپردازیم و جلوی آن را بگیریم.

وی افزود: نگاه دوم اما این بود که ما کالاها را به دو دسته اساسی که در زندگی روزمره مردم موثرند تفکیک کنیم یعنی اگر قرار است تغییر از 3 هزار و اندی به 4 هزار و 200 تومان انجام شود اثرات مستقیم و تورمی در زندگی مردم دارد. ما بین کالاهای اساسی و غیراساسی تفکیک انجام دهیم. در کالاهای غیر اساسی 4 هزار و 200 اعمال شود و در کالاهای اساسی 3 هزار و 800 تومان یعنی دولت 400 تومان مابه التفاوت این را تامین کند. گفت وگوهای مفصلی در فضای شورای اقتصاد و کمیته های مرتبط انجام شد. در مجموع به نظر می رسد در سال 97 این تفکیک بهتر است و ما کالای اساسی را باید از کالای غیر اساسی منفک کنیم. اما وقتی بحث به اینجا رسید که تفکیک انجام گیرد به نظر بنده رسید که ما باید کاغذ را هم جزو کالای اساسی قرار دهیم. اگر نظر اول پیش می رفت همه یک قیمتی بود و چیزی تغییر نمی کرد اما وقتی به این نتیجه رسیدیم که دو قیمتی باشیم همچنان که در حوزه غذا ما واردات غذا داریم (یعنی غذای دام یا انسانی نیازمندیم) یا این سوبسیدها در دارو اعطا می شود کاغذ هم به اعتبار اثری که در حوزه فرهنگی جامعه دارد این سوبسید به او هم اعطا شود.

به گفته وی، اما وقتی بحث به مرحله دوم رسید استدلال ها را ما داشتیم و به حمدالله دولت هم قبول کرد از این جهت من این مسئله را یک خبر خوش می دانم که در فضای اجتماعی ما غیر از فضای اقتصادی که درجای خود مهم است، اینکه در کشور ما کاغذ مثل دارو و غذا مهم است.

واسپاری به تشکل ها آری یا نه

وزیر ارشاد در پاسخ به سوالی در خصوص واسپاری عموم و ادامه روند واسپاری ها و حاشیه های بسیار آن اظهار داشت: یک رویکرد کلی دولت داشته و دارد. طبعا ارشاد در این چند سال هم با این نگاه ماجرا را پیگیری می کرد. اینکه ما نیازمند آنیم که نهادهای مدنی ما و مجموعه های صنفی ما تصدی ها را بیشتر عهده دار شود و دولت در نقش ها سیاست گذاری، نظارت و حمایت قرار داشته باشد. اصل 44 فقط در حوزه اقتصاد نیست و فرهنگ هم مشمول همین اصل قرار گیرد.

وی گفت: این یک رویکرد کلان حاکمیت یعنی دولت است و طبعا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پیرو آن است اما وقتی قرار است مسیر واگذاری ها اتفاق بیفتد تقویت نهادهای صنفی ما نیازمند زمان است و تقویت نهادهای مدنی ما نیازمند زمان است. نهادهای مدنی در جامعه ما سابقه طولانی مدت ندارند اما وقتی می خواهند این اتفاق در واسپاری رخ دهد ما باید همراهی کنیم تا این مسیر به جلو ادامه پیدا کند. طبعا مجموعه های صنفی کنار هم قرار می گیرد و ساختار خود را پیدا می کنند. حتی گاهی اشتراک را پیدا می کند و یا به رقابت می پردازند که همه زمان بر است اما ما در باره بحث نمایشگاه در سال گذشته هم مشکلاتی در این زمینه داشتیم تا شورای برنامه ریزی ما شکل گرفت.

به گفته وی ما پس از نمایشگاه سال قبل جلساتی با تشکل ها داشتیم اما تاخیراتی در این میان رخ داد تا دولت شکل گرفت. زمان هایی را از دست دادیم که زمان های خوبی برای برنامه ریزی های مناسب بود اما خوشحالیم به عقب بازنگشتیم اما اختلاف نظر پیش می آید.

نمایشگاه کتاب فضای مالکیت نشر و ارشاد است/ سرک کشیدن ها به نمایشگاه کتاب را حل کردیم

وزیر ارشاد توضیح داد: امسال با فضای صنوف کار را پیش می بریم. در 7 کمیته و مطمئن هستم تجربه های انباشته می تواند کمک کند تا نهادهای مقتدر مدنی در حوزه نشر داشته باشیم.

این مقام مسئول در وزارت ارشاد در پاسخ به این سوال که کتاب های مجوزدار همچنین از سطح نمایشگاه جمع آوری می شود گفت: بارها گفته ایم فضای نمایشگاه کتاب فضای مالکیت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و اصحاب نشر است و در این فضا باید نمایشگاه کتاب تعریف شود.

وی گفت: شنیده اید که در چهار یا پنج سال قبل سرک کشیدن های مستقیمی را از سوی  کسانی که در فضای این مجموعه نبودند اما ورود پیدا می کردند، ولی این اتفاق را ما به طور کامل حل کردیم. مجموعه های بیرونی نمی توانند دخالت، ورود و سرک به داخل نمایشگاه بکشند. همانطور که در سال تعداد قابل توجهی از اثر مجوز نشر به نمایش می گیرند به نمایشگاه می آیند تا کتاب های منتشر شده را ارائه کنند. مطمئنا ما با این نگاه حرکت کرده و این مسیر را طی می کنیم.