۰ نفر

نشست راهبردی پارک ملی گلستان برگزار شد

۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۲۱:۵۰
کد خبر: 268778
نشست راهبردی پارک ملی گلستان برگزار شد

نشست شورای راهبردی پارک ملی گلستان عصر پنجشنبه با حضور عیسی کلانتری رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، معاون سازمان برنامه و بودجه کشور و مسئولان استانی در این مکان برگزار شد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از  ایرنا، در این نشست معاون امور علمی، فرهنگی و اجتماعی سازمان برنامه و بودجه کشور وضعیت پارک ملی گلستان را غم انگیز توصیف و تاکید کرد: باید به فریاد این پارک رسید.
سعید نمکی افزود: برای ساماندهی امور پارک لازم است شورا یا هیات امنایی شامل نمایندگاه سازمان های مردم نهاد و ریش سفیدان استان های خراسان شمالی و گلستان و نیز مدیران پیشین این پارک تشکیل شود.
مشاور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور با بیان اینکه با ساختارهای قدیمی نمی توان پارک ملی گلستان را اداره کرد و ادامه داد: باید به سمت هوشمند سازی اداره این مکان برویم و در این راه بایست از مشاوران ماهر استفاده شود
وی اظهار کرد: برای تامین منابع مالی این کار آمادگی داریم.
معاون سازمان برنامه و بودجه کشور با بیان اینکه لازم است مدیر ساکن در پارک تعیین شود، گفت: در برنامه ریزی برای اداره پارک باید مسایل گردشگری و اکوتوریسم نیز لحاظ شود.
نمکی، با بیان اینکه در دو تا سه سال آینده حدود 300 میلیارد ریال به پارک ملی گلستان اختصاص می یابد، افزود: بخشی از این منابع در سال جاری تخصیص داده می شود.
 در این نشست مدیرکل حفاظت محیط زیست استان گلستان نیز در سخنانی به تشریح مشکلات پارک ملی گلستان پرداخت و گفت: وجود جاده ترانزیتی که از داخل جنگل گذر می کند باعث تلف شدن حیوانات و نیز افزایش زباله در محیط پارک شده است.
امیر عبدوس از وقوع سیلاب های متوالی، افزایش شکار بی رویه و سلاح های غیر مجاز و تخصیص نیافتن اعتبارات تملک دارایی به پارک ملی گلستان به عنوان دیگر مشکلات اداره این پارک یاد کرد.
وی افزود: ساختمان ها و پاسگاه های محیط بانی پارک ملی گلستان مربوط به زمان پیش از انقلاب است که مشکلات عدیده ای دارند و علاوه بر آن کمبود نیروهای حفاظتی و اداری بر مسایل اداره آن افزوده است.
 عیسی کلانتری رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و هیات همراه که در سفری یک روزه در استان گلستان حضور یافته صبح امروز در شورای اداری این استان شرکت کردند.
اعضای این هیات پیش از برگزاری نشست شورای راهبردی پارک ملی گلستان از تفرجگاه های این پارک ملی دیدن کردند.
پارک ملی گلستان که دارای چهار پاسگاه سرمحیط بانی و 9 پاسگاه محیط بانی است، منطقه حفاظت شده‌ ای در شرق استان گلستان و غرب استان خراسان شمالی است.
این منطقه قدیمی‌ ترین پارک ملی ثبت شده در ایران و پناهگاهی کم‌ نظیر برای حیات ‌وحش است که 1350 گونه گیاهی و 302 گونه جانوری، از جمله نیمی از گونه ‌های پستانداران ایران را در حدود 900 کیلومتر مربع گستره خود جای داده و به همین دلیل به عنوان ذخیره ‌گاه زیست ‌کره در میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده ‌است. 
پارک ملی گلستان بدون تردید ارزشمندترین منطقه ایران چه از لحاظ کمیت و چه از نظر تنوع زیست جانوری و گیاهی است.
تنوع زیستی این پارک حتی فراتر از برخی کشورهای اروپایی است که صدها برابر این پارک وسعت دارند. 
پارک ملی گلستان از بهترین زیستگاه ‌های پستانداران بزرگی چون پلنگ، خرس قهوه‌ ای، گرگ، وشق، مرال، شوکا، گوسفند وحشی و بز وحشی، آهوی ایرانی و گراز است و به ویژه به خاطر جمعیت فراوان قوچ و میش اوریال معروف است. 
گلستان در سال 1354 نخستین پارک ملی ایران شد که در فهرست میراث جهانی یونسکو به عنوان یکی از 50 ذخیره‌ گاه زیست ‌محیطی کره زمین به ثبت رسیده ‌است. 
بیشتر گستره پارک در استان گلستان، حدود 34 درصد آن در استان خراسان شمالی و بخش ناچیزی نیز در استان سمنان قرار دارد.