۰ نفر

رییس پلیس فتا اعلام کرد

هیچ پول مجازی اجازه فعالیت در کشور ندارد

۹ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۲۳:۲۸
کد خبر: 267927
هیچ پول مجازی اجازه فعالیت در کشور ندارد

رییس پلیس فتای ناجا با اعلام اینکه اینستاگرام بر خلاف پروتکل‌های بین المللی هیچ سروری در داخل کشور ندارد از بررسی پلیس بر روی ۵۱ هزار پیج اینستاگرامی با محتوای مستهجن و مبتذل خبر داد و گفت: اقدامات پلیس فتا برای شناسایی ادمین این پیج‌ها در حال انجام است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، سردار کمال هادیانفر در نشست خبری پیش از ظهر امروز خود گفت: روزانه بین ۶ تا ۷ میلیون حمله ساییری در کشور انجام می‌شود که اکثریت آنها دفع می‌شود.

وی گفت: در سال گذشته،۲۹۶ حمله سایبری جدی در کشور داشتیم که این حملات عمدتا به سامانه ‌ها و زیرساخت‌ها بوده است که ۵۰ درصد از سوی آمریکا و چین ، ۳۰ درصد کشورهای اروپایی همچون آلمان و هلند و مابقی کشورهای آسیایی هستند.

رییس پلیس فتا تصریح کرد: از میان ۳۲ بانک در سال گذشته به ۱۱ بانک که بیشترین گردش مالی را دارند حملاتی وارد شد که البته تذکراتی را داده‌ایم.

وی ادامه داد: خوشبختانه هیچ یک از این حملات آسیب جدی وارد نکرده و دفع شده؛ اما عمده دلایل این حملات ایجاد اخلال در نظام پولی و مالی کشور، زیرساخت‌ها و حوزه‌های انرژی و برق و گاز است.

سردار هادیانفر با بیان اینکه امروز بیش از ۴۹.۵ درصد از جرائم فضای مجازی در تلگرام است، اظهار کرد: حدود ۷۰ درصد از کل جرایم در پیام رسان‌ها و شبکه های اجتماعی است.

رییس پلیس فتا، همچنین به فعالیت گروه‌های تروریستی و القاعده در تلگرام اشاره کرد و با بیان اینکه پلیس این موضوع را اوایل سال ۹۶ اعلام کرده است، افزود: امروز ۳۰۰ کانال مربوط به داعش و تفکر تکفیری با ۱۱ زبان در تلگرام فعالیت می‌کنند.

وی ادامه داد: در این شرایط مدیر تلگرام هم این کانال‌ها را حذف نمی‌کند و می‌گوید خشونت را ترویج نمی‌کند، در حالی که به تفکر این ها توجهی ندارند، البته داعش به برکت جمهوری اسلامی ایران و اقدامات کشور عراق و سوریه و ... از بین رفت؛ اما تفکر آن همچنان وجود دارد.

هادیانفر درباره فیلترینگ هوشمند در اینستاگرام هم گفت: این موضوع با پیگیری وزارت ارتباطات انجام شد؛ اما از سال گذشته با تغییر ssl در اینستاگرام عملا فیلترینگ هوشمند ناکارآمد شد و جز در موارد معدودی که امنیت ملی در خطر است، فیلترینگ هوشمند در اینستاگرام نیست.

وی درباره ارزش ریالی مبالغ کلاهبرداری شده از شهروندان در فضای مجازی، اظهار کرد: طبق ادعای کاربران چیزی حدود ۱۴۲۷ میلیارد ریال در پرونده‌های سایبری از آنان کلاهبرداری شده؛ اما آنچه که پلیس فتا به طور قطعی می‌تواند آن را تایید کرده و در پرونده‌های ما نیز کشف شده است، ۹۳۱ میلیارد ریال است.

به گفته رییس پلیس فتای ناجا، در سال ۹۶ جرایمی همچون برداشت از حساب‌های بانکی، مزاحمت اینترنتی، کلاهبرداری یارانه‌ای، هتک حیثیت و نشر اکاذیب و انتشار تصاویر خصوصی و خانوادگی به ترتیب ۶۵، ۶۰، ۵۵، ۳۱ و ۲۲ درصد افزایش داشته است.

خودکشی پدر یک خانواده پس از انتشار تصاویر دخترش

مراقب ربات‌های سارق تصاویر خصوصی باشیم

هادیان‌فر با بیان اینکه انتشار تصاویر خصوصی و خانوادگی افراد به ویژه زنان و دختران جوان به شدت نگران‌کننده است، گفت: ربات‌هایی در فضای مجازی وجود دارند که این تصاویر را سرقت می‌کنند، سپس آن را در فضای مجازی با عناوین بد و مستهجن بارگذاری کرده و مثلا گفته می‌شود که برای ارتباط با صاحب این تصویر می‌بایست مبلغ ۱۰ هزار تومان را به حسابی واریز کنید؛ اما در واقع اینها صفحات فیشینگ هستند و هر فردی که تصویرش منتشر شده بی‌آبرو می‌شود و این سودجویان با کپی کردن اطلاعات کارت بانکی کاربران اقدام به سرقت اطلاعات بانکی دیگران می‌کنند.

وی ادامه داد: متاسفانه در یکی از این موارد به قدری هجمه‌ها علیه دختری جوان در یکی از شهرهای شمالی کشور افزایش یافته بود که پدر خانواده به خاطر بدنام شدن دخترش دست به خودکشی زد. موردی دیگر نیز در جنوب کشور بود که دختری جوان که روحش نیز از این مباحث بی‌خبر بود تنها به دلیل اینکه عکس‌های خصوصی‌اش را در شبکه اجتماعی خود بارگذاری کرده بود دست به خودکشی زد. بنابراین لازم است که کاربران شبکه‌های اجتماعی حتما توجه داشته باشند که تصاویر خود را در این فضاها بارگذاری نکنند.

استان‌های دارای کمترین و بیشترین جرایم سایبری

 

هادیان‌فر در بخش دیگری از سخنانش به استان‌های دارای کمترین و بیشترین جرایم سایبری اشاره کرد و گفت: پلیس فتای تهران بزرگ، خراسان رضوی، فارس، اصفهان و آذربایجان شرقی با بیشترین حجم پرونده جرایم مجازی در سال ۹۶ روبرو بودند و کمترین جرایم نیز در استان‌های یزد، لرستان، ایلام، کهگیلویه و بویراحمد و کیش رخ داده است.

انتقاد از ناامنی دستگاه‌های خودپرداز

رییس پلیس فتای ناجا در ادامه با بیان اینکه ۲۴ درصد از تراکنش‌های بانکی در کشور از طریق دستگاه‌های خودپرداز انجام می‌شود، گفت: متاسفانه سیستم دستگاه‌های ATM‌یا همان‌ خودپرداز در کشور ما قدیمی و مربوط به سال ۹۰ است و از دانش و تکنولوژی روز در آنها استفاده نشده است. کارت‌های بانکی مگنتی که امروزه صادر می‌شود در دنیا منسوخ شده و کارت‌های جدید گرچه یک یا دو یورو قیمت دارند اما به صورت چیپ هستند و اطلاعات بانکی کاربران را حفظ می‌کند.

وی با بیان اینکه رمزهای یک بار مصرف نیز باید برای صاحبان کارت‌های بانکی ایجاد شود، خاطرنشان کرد: متاسفانه این موارد مورد توجه قرار نگرفته است.

شناسایی و مسدود کردن ۲۳ هزار کانال و گروه مجرمانه در فضای مجازی

 

وی با اشاره به جرایم فضای مجازی نیز گفت: متأسفانه کانال‌های تلگرامی حاوی محتوای مبتذل و مستهجن، ابتدا با موضوعات طنز و سرگرمی اقدام به جذب می‌کنند؛ اما در نیمه‌های شب مطالب و فیلم‌های مستهجن را بارگذاری می‌کنند که با اقدامات پلیس فتا، ۲۳ هزار کانال و گروه مجرمانه در این فضا از میان ۳۰ هزار و ۱۸۸ کانال مجرمانه، شناسایی شده و مسدود شد. متاسفانه در عرض کمتر از ۱۰ دقیقه بعد کانال مشابه که پیشتر تبلیغات آن تحت عنوان کانال پشتیبان انجام شده بود فعال شده و دوباره همان محتواها در فضای تلگرام بارگذاری می‌شود.

رییس پلیس فتای ناجا همچنین از فعالیت ۴۷۵۳ مورد تروریستی و داعشی در فضای مجازی خبر داد و گفت: ۶۵۰ کانال و گروه نیز در حوزه ضداسلام و تبلیغات این‌چنینی فعالیت می‌کنند و کانال‌های قابل توجهی نیز در امر فروش موادمخدر، کالاهای ممنوعه و ... فعال هستند.

تمرکز پلیس فتا روی ۵۱ هزار حساب اینستاگرامی

وی از شناسایی و بررسی ۵۱ هزار حساب اینستاگرامی در کشور خبر داد و گفت: در این میان برخی از کاربران که به شاخ‌های اینستاگرامی نیز مشهور شده‌اند حضور دارند. این کانال‌ها مطالب مبتذل و مستهجن را ترویج می‌کنند.

هادیان‌فر از رشد چشمگیر جرایم در فضای تلگرام خبر داد و ادامه داد: طبق آمارهای ما در سال ۹۵، ۳۱.۷۹ درصد جرایم در تلگرام رخ می‌داد که امسال این آمار به ۴۹.۵ درصد از کل جرایم فضای مجازی افزایش یافته است که از این میان حدود ۴۰ درصد مربوط به انتشار تصاویر خانوادگی و ۲۰ درصد مربوط به مزاحمت بوده است.

فعالیت ۳۲۹۵ گروه قمار در تلگرام

هادیان‌فر در ادامه از فعالیت ۶۶۸ سایت قماربازی و برخورد پلیس با آنها خبر داد و گفت: ۳۲۹۵ کانال و گروه قماربازی نیز از سوی پلیس شناسایی شده‌اند که برخی از این کانال‌ها بعضا بالای ۲۰۰ میلیون تومان تراکنش داشتند.

وی با بیان اینکه ۱۴۱ درگاه بانکی متعلق به این شبکه‌های قمار نیز از سوی پلیس شناسایی و منهدم شده‌اند، گفت: درصد قابل توجهی از این قمار بازی‌های مجازی در کشور ترکیه مستقر هستند.

رییس پلیس فتا همچنین نسبت به فعالیت سودجویان با شیوه اسکیمر هشدار داد و گفت: برخی از افراد با نصب تراشه‌ای که اطلاعات کارت بانکی را کپی می‌کند بر روی دستگاه‌های کارت‌خوان سیار، اقدام به برداشت از حساب بانکی افراد کرده‌اند، به این شیوه که در نقطه‌ای پرت و دور افتاده یک دستگاه کارت خوان را برای فروش محصولی قرار می‌دهند؛ اما این دستگاه اطلاعات کارت‌های بانکی را کپی می‌کند، سپس شهروندانی که آگاه نبوده و رمز خود را به فروشنده اعلام کرده‌اند از حساب‌شان برداشت می‌شود. بنابراین لازم است که دارندگان کارت‌های بانکی هنگام خرید اینترنتی حتما رمز را شخصا وارد کنند.

احضار دو اپراتور تلفن همراه

وی همچنین از اجرای طرح مبارزه با فروشندگان اطلاعات کاربران تلفن همراه خبر داد و گفت: در همین راستا دو اپراتور تلفن همراه احضار شده و توصیه‌ها و هشدارهای لازم به آنان داده شد.

هادیان‌فر همچنین از ارتباط بیش از ۴۳ هزار نفر از شهروندان با سامانه چت پلیس فتا در سال گذشته خبر داد.

وی با اشاره به باندهای منهدم شده در سال ۹۶ نیز گفت: ۱۰ باند که اقدام به سرقت اطلاعات ۱۵ هزار کارت بانکی کرده بودند شناسایی و منهدم شدند. شش باند فیشینگ نیز منهدم شده است.

 

هیچ پول مجازی اجازه فعالیت در کشور ندارد

رییس پلیس فتای ناجا در بخش دیگری از نشست خبری خود به فعالیت پول‌های مجازی همچون "بیت‌کوین" در کشور اشاره کرد و گفت: پلیس اجازه فعالیت هیچ شخصیت حقیقی و حقوقی برای تولید پول مجازی در کشور را نخواهد داد و بانک مرکزی و وزارت ارتباطات نیز در این زمینه هشدارهای لازم را داده‌اند. بنابراین به تمامی کاربران توصیه می‌کنیم که سریع گول بیت‌کوین‌ها و دیگر پول‌های مجازی که عمدتا فاقد عقبه جدی بوده و به سرویس‌های اطلاعاتی آمریکایی متصل هستند را نخورند. به عنوان مثال برخی از ایرانیان اقدام به خرید بیت کوین با قیمت ۱۹ هزار دلار کردند اما طی یک هفته ارزش این بیت‌کوین‌ها به شش هزار دلار کاهش یافت به همین دلیل است که بانک مرکزی چنین پول‌هایی را ممنوع اعلام کرده و اگر بنا باشد که پول مجازی ایجاد شود که بانک مرکزی و وزارت ارتباطات نیز به دنبال آن هستند باید حتما پشتوانه‌های مالی و ضمانت‌های مالی آن وجود داشته باشد.

 

رشد ساماندهی استارت‌آپ‌ها

 

وی از رشد ساماندهی استارت‌آپ‌ها خبر داد و گفت: رسیدگی به استارت‌آپ‌ها بر عهده پلیس فتا گذاشته شده اما همه دستگاه‌ها باید در این زمینه به پلیس کمک کنند. بنابراین کسب و کارها باید برای دریافت مجوزهایشان به پلیس فتا مراجعه کرده و حتما اطمینان بدهند که داده‌ها و اطلاعات مردم در امان است.

وی با اشاره به فعالیت  PSDها (درگاه‌های پرداخت)، اظهار کرد: در سال‌های گذشته شرکت النیاک لطمه‌های زیادی به ما وارد کرد اما تاکید ما نظارت جدی بر درگاه‌های پرداخت است و شرکت‌ها باید بر این‌ها نظارت کنند.

دفاع تمام قد پلیس فتا از پیام‌رسان‌های داخلی

هادیان‌فر در پاسخ به سوالی درباره پیام‌رسان‌های داخلی،‌خاطرنشان کرد: تاکید ما استفاده از پیام‌رسان‌های داخلی است چرا که اطلاعات مردم در این شبکه‌ها امنیت بیشتری دارد. شما ببینید مدیر تلگرام زمانی که از روسیه خارج شد هیچ پولی نداشت اما امروز جزو ششصد میلیاردر برتر دنیاست و در سطح جهان ۱۵۰۰ میلیارد دلار از فروش اطلاعات مردم در شبکه‌های اجتماعی درآمدزایی شده است. بنابراین تمام پیام‌رسان‌هایی که می‌گویند اطلاعات ما امن است در واقع اطلاعات خود را در اختیار آمریکا و اسرائیل قرار می‌دهند و از این طریق درآمدزایی می‌کنند وگرنه چطور ممکن است تلگرامی که هیچ تبلیغ و درآمدی ندارد اینطور مدیرعاملش را ثروتمند کند.

وی با بیان اینکه اگر کاربران ایرانی و روسی از تلگرام خارج شوند این شرکت ورشکسته خواهد شد، گفت: ‌در واقع تلگرام از فروش اطلاعات کاربران عمده خود که از کشور ایران و روسیه هستند به درآمد رسیده وگرنه اطلاعات کاربران دیگر کشورها در تلگرام چندان نیست چرا که کاربر زیادی از کشورهای دیگر ندارد.

هادیان‌فر با بیان اینکه پلیس فتا در هیچ یک از شبکه‌های اجتماعی خارجی فعالیت ندارد، درباره نظارت بر پیام رسان‌ها، تصریح کرد: مردم بدانند که در پیام‌رسان‌های داخلی پلیس ممکن است در گروه‌های چت و گپ عمومی حضور داشته و نظارت داشته باشند، کما اینکه در پیام‌رسان‌های خارجی نیز اینگونه است.

پلیس فتا وارد هیچ یک از چت‌های دو نفره و خصوصی افراد نمی‌شود

وی با تاکید بر اینکه پلیس فتا وارد هیچ یک از چت‌های دو نفره و خصوصی افراد نمی‌شود، گفت: تنها با دستور مقام قضایی و آن هم برای جمع‌آوری ادله و رسیدگی به شکایات ممکن است پلیس در پیام‌رسان‌های داخلی وارد این فضاها شود وگرنه ما هیچ ورودی به این فضاها نداریم و مردم مطمئن باشند که اطلاعاتشان در فضای مجازی محفوظ و امن است و اینطور نیست که دستگاه‌های امنیتی به آن دسترسی داشته باشند؛ بلکه تمامی این اطلاعات محفوظ و امن است.

وی درباره افراد مشهور به شاخ‌های اینستاگرامی و اقدامات مجرمانه‌ای که از سوی برخی از آنان در این فضا رخ می‌دهد، گفت: برخی از جرایم از طریق پلیس بین‌الملل ردیابی می‌شود؛ اما برخی از موضوعاتی که در کشور ما جرم است در کشورهای دیگر جرم نیست و بسیاری از این افراد در کشورهای دیگر به ویژه ترکیه مستقر هستند؛ اما مواردی هم بوده که نسبت به برخورد با آن اقدام شده است.

رییس پلیس فتای ناجا با بیان اینکه امروز ۲۲۵۹ روز از تاسیس پلیس فتا گذشته است، گفت: در حال حاضر از میان ۴۲۹ شهر و شهرستان در کشور، پلیس فتا در ۱۴۰ شهرستان از جمله تمامی مراکز استان‌ها حضور دارد.

وی با اشاره به تشکیل آزمایشگاه‌های ادله دیجیتال در تمامی مراکز استان‌ها، تصریح کرد: در سال ۹۶ این مراکز که مجهز به شبکه‌های رایانه، تلفن همراه، سیستم‌های شناسایی بدافزارها، مولتی مدیا و ... است در تمامی مراکز استان‌ها راه‌اندازی شد که ۲۲ آزمایشگاه کاملا با امکانات و تجهیزات بومی ساخته شده است.

رییس پلیس فتای ناجا با بیان اینکه بیش از ۸۲ درصد از افسران و مهندسان پلیس فتا، جوان هستند، گفت: پلیس فتا در شش سال فعالیت خود اقدام به ایجاد احساس امنیت در میان خانواده‌ها و شهروندان کرده و خوشبختانه برای کسب و کارهای آنلاین نیز بستری امن فراهم کرده‌ایم که مجموع این اقدامات منجر به سخت شدن شرایط ارتکاب جرم شده است.

وی با بیان اینکه در سال گذشته ۸۶ درصد پرونده‌های پلیس فتا منجر به کشف شده است، اظهارکرد: همچنین در گذشته میانگین زمان رسیدگی به پرونده‌ها حدود ۳۳ روز بود که با اقدامات انجام شده امروز این زمان کاهش یافته است.

هادیان‌فر همچنین از افزایش مشارکت شرکت‌های مردمی و استفاده از ظرفیت همیاران سایبری پلیس فتا خبر داد و گفت: تعداد همیاران پلیس فتا از ۱۷ هزار نفر به ۵۴ هزار نفر افزایش یافته است.

وی ارائه آموزش‌های پیشگیرانه را از دیگر اقدامات موثر پلیس فتا برشمرد و گفت: طرح "کوا" که طرح امنیت کودک و اینترنت است با مشارکت وزارت ارتباطات و وزارت آموزش و پرورش در کشور اجرا شد و توانستیم به بیش از ۲۱۰ هزار دانش‌آموز در استان‌های مختلف آموزش‌های لازم در زمینه فضای مجازی را ارائه کنیم.

هادیان فر با اشاره به ارائه آمارهای جهانی و داخلی از وضعیت دسترسی به اینترنت، خاطرنشان کرد: از هفت میلیارد و ۳۰۰ میلیون نفر جمعیت جهان، چهار میلیارد و ۲۰۰ میلیون نفر از آنان به اینترنت دسترسی دارند. آمار دسترسی به اینترنت در کشور ما نیز در سال ۹۲، سه میلیون و ۴۰۰ هزار نفر بود که این آمار در سال گذشته به ۵۶ میلیون کاربر افزایش داشته است که ۸۰ درصد از این افراد از اینترنت تلفن همراه نیز برای دسترسی به فضای مجازی استفاده کردند.

رییس پلیس فتا با بیان اینکه ۹۳۷ هزار وب سایت با دامنه دات آی‌آر در کشور فعال است، گفت: طبق آمارهای ما امروز حدود ۴۰ میلیون کاربر در تلگرام و ۲۰ میلیون نفر کاربر در اینستاگرام فعال هستند و متاسفانه اینستاگرام هیچ سروری در داخل کشور ندارد این در حالی است که باید بتوانیم بر اساس پروتکل‌ها، مجرمان را در این فضا ردیابی کنیم.

فعالیت ۱۵۶ میلیون سیم کارت و ۴۱۲ میلیون کارت بانکی در کشور

هادیان‌فر از قرار داشتن ۱۵۶ میلیون سیم کارت در اختیار ایرانیان خبر داد و گفت: دستگاه‌های عابربانک و ATM‌ها نیز رشد بسیار زیادی داشته‌ است به طوریکه در حال حاضر به ازای هر ایرانی، پنج تا شش کارت بانکی صادر شده و در مجموع ۴۱۲ میلیون کارت بانکی در کشور داریم که متاسفانه همچنان سیستم بانکی ما آنقدر کامل نشده که ما با استفاده از کد ملی افراد، به تمامی این کارت‌های بانکی دسترسی پیدا کنیم.

رشد ۳۲۰۰ درصدی استارت‌آپ‌ها در کشور

هادیان‌فر که آمار شش ساله پلیس فتا را ارائه می‌کرد، گفت: استارت‌آپ‌ها در کشور طی سال‌های اخیر ۳۲۰۰ درصد رشد داشته‌اند. از سوی دیگر در ۱۰۳۸ و ۲۸ هزار روستا اینترنت نسل سه و چهار ارائه می‌شود که من این آمارها را ارائه کردم تا بدانید که چه بستری برای ارتکاب جرایم در فضای مجازی وجود داشته و این فضا چقدر رشد کرده است.

افزایش ۹۰۰ درصدی جرایم سایبری در کشور طی شش سال

رییس پلیس فتای ناجا با بیان اینکه از سال ۹۰ تاکنون جرایم سایبری ۹۰۰ درصد در کشور ما افزایش داشته است، گفت: به عبارتی به ازای هر ۱۴۰۰ نفر در کشور، یک فقره جرم رخ می‌دهد که این آمار در بسیاری از کشورها از جمله هند بسیار کمتر است.

وی با بیان اینکه ۵۱ هزار نفر در کشور متقاضی دریافت مجوز فروشگاه اینترنتی و نماد اعتماد در کشور شده‌اند، گفت: از این آمار حدود ۳۱ هزار نفر نماد خود را دریافت کرده‌اند که این نماد نشان دهنده معتبر بودن آن فروشگاه اینترنتی است.

وقوع روزانه شش تا هفت میلیون حمله سایبری در کشور

 

وی در بخش دیگری از سخنانش از وقوع روزانه شش تا هفت میلیون حمله سایبری در کشور خبر داد و گفت: از این تعداد، هفت هزار و ۵۲۰ حمله سایبری در سال ۹۶ به زیرساخت‌ها بوده و هزار و ۶۵۸ مورد آن آدرس آی‌پی‌ها بوده است.

هادیان‌فر درباره حمله به آدرس آی‌پی‌ها نیز گفت: این حملات به دنبال زامبی کردن کاربران و استفاده اطلاعات اینترنتی آنان بوده است.

وی از تشکیل ۱۲۰ هزار فقره پرونده در پلیس فتا از بدو تأسیس تاکنون خبر داد و گفت: از این میان ۸۶ درصد پرونده‌ها منجر به کشف شده که بیش از ۷۰ هزار نفر در آن دستگیر شده‌اند که ۷۷ درصد دستگیرشدگان مرد و ۲۳ درصد نیز زن بوده‌اند.

هادیان‌فر با بیان اینکه در سال ۹۶، ۳۹ هزار جرم در فضای مجازی رخ داده است، گفت: از این تعداد ۳۳ هزار فقره از جرایم کشف شده است.

نگرانی از رشد ۱۰ برابری جرایم در فضای مجازی

رییس پلیس فتای ناجا با بیان اینکه جرایم در فضای مجازی در سال‌های اخیر ۱۰ برابر رشد داشته است، گفت: این موضوع سبب نگرانی‌های جدی شده است و متاسفانه قربانیان نیز در حال افزایش است.

هادیانفر افزود: در مواردی همچون سایت‌های شرط بندی و قمار نیز افرادی بوده‌اند که در خارج از کشور تحت تعقیب اینترپل قرار گرفته‌اند.

مرجع تصمیم گیرنده درباره فیلتر تلگرام شورای عالی فضای مجازی کشور است

 

وی در پاسخ به سوالی درباره کوچ مردم از تلگرام به پیام رسان‌های داخلی اظهار کرد: مرجع تصمیم گیرنده درباره فیلتر تلگرام شورای عالی فضای مجازی کشور است و این شورا در این خصوص تصمیم گیری می‌کند. در واقع بحث کوچ به پیام رسان‌های داخلی چیزی نیست که پلیس فتا آن را انجام داده باشد؛ بلکه شورای عالی فضای مجازی در این زمینه فعال است.

رییس پلیس فتا افزود: در رابطه با فیلترینگ سایت‌ها و فضاهای مجازی نیز شورای عالی فضای مجازی و دستگاه قضایی تصمیم گیر هستند.

وی با انتقاد از جو بی اعتمادی به راه افتاده علیه پیام رسان‌های داخلی، گفت: جو بی اعتمادی خطی است که از سوی افرادی که درآمدشان از تلگرام تأمین می‌شود یا عده‌ای خارج نشین به راه افتاده و چنین موضوعی صحیح نیست. کسب و کارهای این فضا نیز باید بدانند که امکان فعالیت‌شان در پیام رسان‌های داخلی نیز وجود دارد.

شرایط کشف پرونده‌های مجرمانه در فضای مجازی سخت‌تر می‌شود

 

هادیان فر با بیان اینکه امکان وقوع جرایمی که در تلگرام رخ می‌دهد در پیام رسان‌های داخلی نیز وجود دارد، ادامه داد: امنیت یک امر نسبی است اما با توجه به اینکه هر چه جلوتر می‌رویم شرایط کشف پرونده‌های مجرمانه در فضای مجازی سخت‌تر می‌شود، لازم است که در پیام رسان‌های داخلی فعالیت کرد؛ چرا که طبق پروتکل‌ها پیام رسان‌های داخلی داده‌ها را تا شش ماه نگهداری می‌کنند و اگر شکایتی انجام شود شاکی زودتر به حقش می‌رسد. البته ما در تلگرام نیز بسیاری از جرایم را کشف کرده‌ایم اما همانطور که گفتم شرایط در حال سخت شدن است و تلگرام نیز با ما همکاری نمی‌کند.

وی درباره تعداد کسب و کارهای ثبت شده در تلگرام تصریح کرد: حدود 19 هزار کسب و کار در تلگرام به ثبت رسیده و فتا نیز از ادامه فعالیت این کسب و کارها در پیام‌رسان‌های داخلی حمایت می‌کند.

هادیانفر در پاسخ به سوالی درباره سیستم عامل ملی و ضعف امنیتی موجود در این زمینه نیز گفت: این موضوع را باید از وزارت ارتباطات پیگیری کرد؛ اما نبود سیستم عامل‌های ملی و وابستگی که در این زمینه در برخی نرم افزارهای خارجی وجود دارد می‌تواند مشکل ساز باشد و متاسفانه بخشی از زیرساخت‌های ما در این حوزه به شبکه‌های خارجی وابسته است.