۰ نفر

مدیر ایران ایر در دوحه:

پروازهای ایران ایر به قطر افزایش می یابد

۹ اردیبهشت ۱۳۹۷، ۲۰:۰۸
کد خبر: 267897
پروازهای ایران ایر به قطر افزایش می یابد

مدیر 'ایران ایر' در دوحه اعلام کرد: شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (ایران ایر) با بهره گیری از یک فروند هواپیما که پس از توافق هسته ای (برجام) خریداری شده، تعداد پروازهای هفتگی خود به دوحه پایتخت قطر را افزایش می دهد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا'احمد جعفری' روز یکشنبه، با بیان این مطلب، افزود: هواپیمای 'ایرباس 321 ' که به تازگی و پس از توافق هسته ای خریداری شده، از روز سه شنبه اول ماه می (11 اردیبهشت) در مسیر تهران - شیراز- دوحه و بالعکس پرواز خواهد کرد. 
به گفته وی، با اضافه شدن این خط 198 صندلی به ظرفیت پروازهای این شرکت به قطر اضافه خواهد شد و تعداد پروازهای هفتگی این شرکت از دو به سه پرواز می رسد.
مدیر ایران در دوحه تاکید کرد که با توجه به شرایط کشور در مورد تعداد هواپیماهای در اختیار، اضافه شدن این خط پروازی در راستای اهمیتی است که دولت جمهوری اسلامی ایران برای توسعه روابط با کشور قطر قائل است .
در حال حاضر ایران ایر دو پرواز هفتگی در روزهای دوشنبه و جمعه به دوحه پایتخت قطر دارد. پرواز دوشنبه از تهران - لار - دوحه و بالعکس و پرواز روز جمعه از تهران - شیراز - دوحه و بالعکس انجام می شود.
جعفری اضافه کرد: پرواز سه شنبه آینده هم مانند دو پرواز دیگر در ساعت 10 صبح که ساعت مناسبی برای مسافران به نظر می رسد، انجام می شود.

** سابقه فعالیت ایران ایر در قطر
جعفری با بیان اینکه شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی از 50 سال پیش در قطر فعالیت دارد، گفت: ایران ایر قدیمی ترین شرکت هوایی جهان است که به صورت منظم و برنامه ای به قطر پرواز دارد.
وی افزود : فراز و فرود در روابط سیاسی دو کشور طی سال های گذشته باعث نشده که فعالیت این شرکت مختل شود. دفتر ایران در دوحه از ابتدای فعالیت تا کنون همواره فعال و پروازهای آن برقرار بوده است .
به گفته مدیر ایران ایر در دوحه ، پروازهای این شرکت در 15 سال گذشته به صورت هفته ای دو نوبت و با استفاده از هواپیمای 'ایرباس 320 ' انجام می شود.
جعفری اضافه کرد: در گذشته دولت قطر سخت گیری هایی در ارتباط با اعطای ویزا به خارجی ها به ویژه ایرانیان داشت و همین امر موجب شده بود شمار مسافران این شرکت به نصف و در مواردی به کمتر از نصف هم برسد. شرکت نه تنها از این خط سودی نداشت، بلکه در مواردی متضرر هم می شد.
وی گفت: در یک سال گذشته و به دنبال بهبود روابط ، دولت قطر سخت گیری کمتری در مورد روادید گردشگری نشان می دهد و این تصمیم میزان مسافران ایرانی را هم افزایش داده، به نحوی که طی هشت ماه گذشته تمامی هواپیماهای شرکت چه در رفت و چه برگشت با تمام ظرفیت پرواز می کنند و حتی در مواردی لیست انتظار ما به 50 نفر هم می رسد.

** نقش ایران ایران ایر در ارسال کمک به مردم قطر
جعفری در ادامه گفت وگو به نقش این شرکت در ارسال کمک های لازم به مردم قطر بعد از اعمال تحریم ها از سوی عربستان، امارات ، بحرین و مصر اشاره کرد و گفت: از اولین شب بروز شرایط جدید برای مردم قطر، شرکت ایران ایر با انجام پروازهای فوق العاده ارسال کالاهای مورد نیاز به این کشور را آغاز کرد.
وی افزود : به این منظور و در کمترین زمان ممکن ، شرکت یک فروند هواپیمای باری 'بوئینگ 747 ' با ظرفیت 100 تن آماده کرد. این هواپیما روزانه یک تا دو بار از تهران و شیراز اقدام به ارسال کالاهای اساسی مردم قطر به ویژه مواد غذایی کرد.
مدیر ایران ایر در دوحه اضافه کرد: هواپیمای باری ایران طی 17 روز در مجموع 22 بار به دوحه پرواز کرد و پس از آنکه شرایط به حالت عادی بازگشت ، پرواز آن متوقف گردید.

** آمادگی ایران ایر برای همکاری با تجار و صادر کنندگان ایرانی
مدیر ایران ایر در دوحه در پاسخ به سوال  در خصوص گله برخی از تجار و صادر کنندگان ایرانی به قطر از عدم همکاری این شرکت برای ارسال کالای آنان ، گفت: در دو پرواز هفتگی ایران ایر به دوحه از هواپیماهای ایرباس 320 استفاده می شود. این هواپیما تنها ظرفیت حمل بار مسافرین را دارد و حتی در صورت بالا رفتن دمای هوا ممکن است سخت گیری های بیشتری در مورد بار همراه مسافر صورت گیرد، لذا در حاضر به دلیل نوع هواپیمایی که استفاده می شود، امکان ارسال کالاهای تجار و بازرگانان ایرانی در پروازهای مسافری وجود ندارد.
وی در عین حال افزود: راه چاره این است که بازرگانان ایرانی و تاجرانی که قصد دارند بار خود را از طریق هوایی به قطر بفرستند به صورت انفرادی یا مشارکتی نسبت به اجاره هواپیمای باری این شرکت اقدام کنند.
جعفری تاکید کرد: در سالی که مزین به حمایت از کالای ایرانی است و در راستای تقویت روابط تجاری دو کشور ایران و قطر ، شرکت ایران ایر آمادگی کامل دارد ، صادرات کشور را به هر میزان که باشد، به قطر ارسال کنند.
به گفته جعفری این شرکت در ایام نوروز که با حجم وسیعی از تقاضا برای سفر روبرو شده بود با جابجایی هایی که در پروازهای خود انجام داد به بخش قابل توجهی از انتظار ایرانیانی که مایل به استفاده از خدمات این شرکت بودند، پاسخ داد.