۰ نفر

ظریف با رئیس مجمع عمومی سازمان ملل دیدار کرد

۳۱ فروردین ۱۳۹۷، ۱۹:۱۲
کد خبر: 265612
ظریف با رئیس مجمع عمومی سازمان ملل دیدار کرد

وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران صبح جمعه به وقت محلی با رئیس هفتاد و دومین مجمع عمومی سازمان ملل متحد دیدار و گفت و گو کرد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، محمد جواد ظریف که عصر پنج شنبه وارد نیویورک شد، ابتدا با خبرنگاران ایرانی در نیویورک درباره اهداف سفر و همچنین برجام گفت و گوی کوتاهی داشت.

وی صبح جمعه با شبکه سی بی اس آمریکا گفت و گو کرد که مهم ترین محورهای آن، برجام و سوریه بود و قرار است در اجلاس صلح پایدار که در مجمع عمومی سازمان ملل متحد برگزار می شود، سخنرانی کند.

با روی کار آمدن دونالد ترامپ و اظهارات مکرر وی درباره برجام و ضرورت خروج از آن، نگرانی های جهان از تصمیم رئیس جمهوری آمریکا که در مدت حدود یکسال زمامداریش، خروج از توافق های بین المللی به امری عادی تبدیل شده، افزایش یافته است.

این نگرانی از ماه ژانویه 2018 که ترامپ اعلام کرد برای آخرین بار اسقاط تحریم های مربوط به برجام را تمدید می کند و دیگر این کار را نخواهد کرد، به خصوص در میان گروه مذاکره کننده برجام اعم از اروپا، روسیه و چین افزایش یافت و در این میان ایران، روسیه و چین مخالفت صریح خود را با هرگونه مذاکره مجدد یا اصلاح این توافقنامه اعلام کردند.

محمد جواد ظریف درباره تصمیم احتمالی ترامپ برای خروج از برجام می گوید: جمهوری اسلامی ایران بر اساس منافع خود، انتخاب های گسترده ای برای اقدام دارد که این اقدام و واکنش جامعه بین المللی به تحرک آمریکا، حتما برای آمریکایی ها ناخوشایند خواهد بود.

انگلیس، فرانسه و آلمان هم اگرچه در مساله برجام می کوشند تا ترامپ را به ماندن در این توافقنامه تشویق کنند اما در بازی منطقه ای، همراه واشنگتن شده اند و شرایط خاورمیانه به خصوص سوریه را به سمت و سوی خطرناکی می رانند.

با گذشت نزدیک به هشت سال از بحران سوریه، کشتار انسان ها و تخریب زیرساخت ها، آمریکا، انگلیس و فرانسه در اقدامی غیر قانونی و یکجانبه با ادعایی اثبات نشده و صرفا بر اساس اطلاعات منابع خود، بیش از 100 موشک به سمت سوریه شلیک کردند و به زعم خود، ظرفیت های تولید سلاح شیمیایی این کشور را منهدم کردند که به گفته کارشناسان دروغی بیش نبود.

از این رو، وزیر امور خارجه ایران معتقد است سیاست های غلط واشنگتن، می تواند منطقه را به سمت بسیار خطرناکی بکشاند.

دیدار با آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد، سخنرانی در شورای روابط خارجی آمریکا و همچنین دیدار با تنی چند از همتایان خود، بخش های دیگر سفر 6 روزه ظریف به نیویورک خواهد بود.