۰ نفر

کارنامه حمل و نقل در تعطیلات نوروزی

۱۹ فروردین ۱۳۹۷، ۹:۱۶
کد خبر: 262575
 کارنامه حمل و نقل در تعطیلات نوروزی

آمارهای به ثبت رسیده نشان می‌دهد سفرهای نوروزی هفته آخر اسفند تا 15 فروردین با وسایل حمل و نقل عمومی جز در حمل و نقل جاده‌ای نسبت به سال قبل رشد دارد و در این میان حمل‌ونقل ریلی با رشد ۱۰.۱ درصدی آمار بیشترین سفر را به خود اختصاص داد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، با پایان یافتن زمان سفرهای نوروزی بخش‌های مختلف حمل و نقلی آمارهای مربوط به تعداد سفر و مسافران را ارائه کرده‌اند که مجموع آن از افزایش سفرها و تعداد مسافران خبر می‌دهد. استفاده از حمل و نقل عمومی بویژه حمل و نقل ریلی سیاست مهم دولت در توسعه ناوگان و زیرساخت‌های حمل و نقلی است که اقبال عمومی نسبت به استفاده از قطار در نوروز 97 می‌تواند نشان دهنده رضایت مردم از سرمایه‌گذاری در این بخش باشد.

سفر بیش از ۱ میلیون و ۸۵۷ هزار نفر با قطار

میر حسن موسوی معاون مسافری راه‌آهن از جابه‌جایی ۱ میلیون و ۸۵۷ هزار و ۷۲۳ نفر از طریق قطار در طرح نوروزی ۹۷ از تاریخ ۲۵ اسفند ۹۶ لغایت ۱۵ فروردین ۹۷ خبر داده است که به گفته او جابه‌جایی مسافر با حمل‌ونقل ریلی نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد ۱۰.۱ درصدی را نشان می‌دهد. تعداد مسافران نوروزی قطار در سال 96 حدود ۱ میلیون و ۳۸۸ هزار مسافر بوده است. به گفته موسوی تأخیر حرکت از مبدأ در این ایام به کمتر از ۱۸ ثانیه و تأخیر در رسیدن به مقصد به کمتر از ۱۹ دقیقه رسیده است که بدون احتساب تأخیر قطارهای حومه‌ای میانگین تأخیر قطارهای دوربرد برون‌شهری کمتر از ۲۷ دقیقه بوده است. همچنین در طرح سفرهای نوروزی راه‌ آهن ۴۸۴۰ رام قطار برای جابه‌جایی مسافران فعالیت داشته‌اند که نسبت به سال گذشته به لحاظ تعداد رشد ۱۵ درصدی دارد.

افزایش 4 درصدی استقبال از سفرهای دریایی

هادی حق شناس معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی نیز از افزایش 4 درصدی فعالیت مسافری بنادر در طرح نوروزی سفرهای دریایی تا 13 فروردین خبر داده و گفت: از 25 اسفند ماه سال گذشته تا پایان 13 فروردین بیشتر از 6.5 میلیون نفر از سفرهای دریایی استفاده کرده‎اند.

حق شناس پرترددترین مسیر مسافری دریایی را بین بندر شهیدحقانی و بندر شهیدذاکری قشم نام برد و افزود: پر ترددترین مسیری که از آنجا جابه‎جایی خودروی گردشگران از طریق شناور انجام می‎شده نیز مسیر دریایی پهل به لافت بوده است. به گفته حق شناس، پرترافیک‌ترین بندر کشور از لحاظ گردشگری دریایی بندر انزلی و پس از آن بندر نوشهر در شمال کشور بوده است.

3 میلیون مسافر با هواپیما جابه‌جا شدند

شرکت فرودگاه‌ها نیز آخرین آمارهای به ثبت رسیده در پروازهای نوروزی سال ۱۳۹۷ را اعلام کرده که براین اساس میزان نشست و برخاست هواپیماها به حدود ۲۶ هزار پرواز رسیده و در طول این مدت بیش از سه میلیون و ۲۰۰ هزار نفر از این طریق جابه‌جا شده‌اند.

فرودگاه مهرآباد به عنوان فعال‌ترین فرودگاه کشور در این حوزه از ۲۴ اسفندماه تا ۱۵ فروردین‌ماه با ثبت بیش از ۸۰۰۰ پرواز به تنهایی ۹۰۰ هزار مسافر را جابه‌جا کرده است. در آخرین آمارهای به ثبت رسیده از سوی وزارت راه و شهرسازی که در روز 13 فروردین ارائه شده بود، میزان پروازهای به ثبت رسیده حدود 24 هزار پرواز بود که حاکی از افزایش قابل توجه فعالیت فرودگاه‌ها در روزهای پایانی تعطیلات است.

جابه‌جایی نزدیک به 8 میلیون مسافر با اتوبوس، مینی بوس و سواری

نیما شهرزاد معاون دفتر حمل و نقل مسافری سازمان راهداری آمار جابه‌جایی مسافران از طریق حمل و نقل عمومی جاده ای را از 24 تا 16 اسفندماه 7 میلیون و 880 هزار نفر عنوان کرد که در 759 هزار سفر جابه‌جا شده‌اند اما به گفته شهرزاد با وجود افزایش 5 درصدی سفرهای جاده‌ای با ناوگان حمل و نقل عمومی نسبت به سال گذشته اما تعداد مسافران این بخش 5 درصد کاهش را نسبت به مدت مشابه سال قبل نشان می‌دهد.

شهرزاد یکی از علت‌های کاهش مسافران حمل و نقل عمومی جاده ای را ترجیح مسافران به استفاده از خودرو شخصی برای سفرهای گردشگری در مقصد عنوان کرد و گفت چون مسافران در استان مقصد می‌خواهند به نقاط مختلف آن استان سفر کنند ترجیح می‌دهند از خودروی شخصی استفاده کنند.

به گفته شهرزاد جابه‌جایی مسافران جاده ای با استفاده از 14 هزار و 500 دستگاه اتوبوس، 20 هزار مینی بوس و 28 هزار سواری کرایه ای انجام گرفته است که اتوبوس‌ها با 58 درصد بیشترین تعداد مسافران را در جاده‌ها جابه‌جا کرده‌اند.