۰ نفر

مجری طرح توسعه پایدار صید فانوس‌ماهیان خبر داد

صید قاچاق و بی‌رویه عامل کاهش ذخایر ماهیان جنوب

۲۳ اسفند ۱۳۹۶، ۲۱:۰۶
کد خبر: 258507
صید قاچاق و بی‌رویه عامل کاهش ذخایر ماهیان جنوب

مجری طرح توسعه پایدار صید فانوس‌ماهیان گفت: کاهش میزان ذخایر در آبهای کم عمق جنوب ربطی به فعالیت شناورهای صیادی ندارد، بلکه صید بی‌رویه قاچاق صیادان سنتی علت اصلی است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از فارس، سیدحسین حسینی ، در پاسخ به اینکه شنیده می‌شود به دلیل فعالیت بیش از حد و تعداد زیاد کشتی‌های صیادی چینی در آبهای جنوب، ذخیره ماهیان برای صید بومی و سنتی به شدت کاهش یافته، با رد این موضوع گفت: تمام کشتی‌هایی صیادی فعال در آبهای جنوب تحت حاکمیت جمهوری اسلامی ایران و با پرچم ایران است که برای فعالیت باید گواهی ثبت سازمان دریانوردی و سازمان شیلات را مطابق چارچوب و آئین‌نامه‌های صید و صیادی دریافت کنند و اگر هم کشتی‌ای تحت عنوان چینی یاد می‌شود، قطعا شریک تجاری طرف ایرانی است. 

وی همچنین به این نکته اشاره کرد که شناورهای صیادی در عمق بالای 200 متر فعالیت می‌کنند که ربطی به محدوده برداشت صیادان سنتی ندارد، چرا که صیادان سنتی در عمق‌های کم با گونه‌های متفاوت و محدوده‌های متفاوت فعالیت می‌کنند.

این مسئول در سازمان شیلات همچنین خاطرنشان کرد که طبق برآوردهای انجام شده، ما 2.3 میلیون تن ذخیره فانوس‌ماهیان در آبهای عمق بالای 200 متر داریم که سالانه امکان برداشت 200 تا 300 هزار تن آن وجود دارد و تا چند سال گذشته همین میزان هم برداشت نمی‌شد، اما در سه سال اخیر توانسته‌ایم تکنولوژی و سرمایه مورد نیاز برداشت اینگونه ماهی‌ها را فراهم کنیم. 

حسینی تأکید کرد: برداشت شناورهای صیادی ربطی به فعالیت شناورهای سنتی ندارد و علت کاهش ذخایر ماهیان جنوب در آبهای کم‌عمق به صید بی‌رویه صیادان غیرمجاز که بدون اجازه شیلات با شناورهای کوچک فعالیت می‌کنند برمی‌گردد. 

وی در پاسخ به سؤال که چه کاری برای تقویت ذخایر آبهای جنوب انجام داده‌اید، گفت: وضعیت آبهای جنوب با آبهای خزر متفاوت است و سعی کرده‌ایم علاوه بر کنترل نظارت برای جلوگیری از صید غیر مجاز و ممنوعیت صید مخرب ، پرورش ماهی در قفس را در این منطقه توسعه دهیم. 

مجری طرح توسعه پایدار صید فانوس‌ماهیان همچنین صید فانوس‌ماهیان را برای تولید و فراوری غذای ماهی و آرد ماهی بسیار مهم دانست و گفت: در حال حاضر 20 تا 30 درصد نیاز غذای واحدهای پرورش ماهی را در داخل تأمین می‌ کنیم و مابقی وارداتی است که امیدواریم به مرور بتوانیم تمام نیاز را از طریق داخل تأمین کنیم. 

 طی نظراتی که کاربران به صورت مداوم  درج می‌کنند، عنوان می‌شود که به دلیل فعالیت بی‌رویه کشتی‌های صیادی چینی در آبهای خلیج فارس، ذخایر این دریا کاهش یافته به طوری که صیادان بومی و سنتی در هر بار صید امکان صید ماهی نداشته و در عمل چیزی عایدشان نمی‌شود.