۰ نفر

تهران، مهاجرپذیرترین و مهاجرفرست‌ترین شهر

۲۳ اسفند ۱۳۹۶، ۱۷:۱۸
کد خبر: 258453
تهران، مهاجرپذیرترین و مهاجرفرست‌ترین شهر

چندی پیش کمیسیون جوانان، کارآفرینی و کسب و کارهای نوین اتاق ایران در گزارشی به فرصت ها و چالش های اشتغال و تأثیر هرم جمعیتی بر بازار اشتغال ایران پرداخت و با واکاوی موج های افزایش جمعیت کار و تأثیر هرم جمعیتی بر بازار اشتغال، در پایان نتیجه گرفت که نرخ بیکاری در شهرهای ایران بسیار بیشتر از روستا است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از فرصت امروز؛ همچنین با وجود نرخ مشارکت پایین زنان، نرخ بیکاری زنان با اختلاف زیادی بیشتر از مردان است و نرخ بیکاری در گروه جوانان نیز بسیار بیشتر از دیگر گروه های سنی است.

اما مهاجرت، متغیر مهم دیگری است که در این میان، تأثیری چشمگیر بر اقتصاد دارد و می توان با بررسی فهرست مهاجرپذیرترین و مهاجرفرست‌ترین شهرهای کشور به ردگیری عوامل اقتصادی و اجتماعی این مولفه کلیدی بر جامعه ایران پرداخت.

بر این اساس، بررسی ها نشان می دهد که از بین ٤٢٩ شهرستان کشور در فاصله زمانی سال های ١٣٩٠ تا ١٣٩٥، شهرستان های تهران، مشهد، اصفهان، کرج، شیراز، تبریز، اهواز، کرمانشاه، قزوین، قم، شهریار، رشت، بندرعباس، خرم آباد، اراک، زاهدان، اسلامشهر، سنندج، همدان و ارومیه به ترتیب مهاجرفرست‌ترین شهرستان‌های کشور تلقی می شوند.

شاید به نظر برسد که تهران در صدر مهاجرپذیرترین شهرهای کشور قرار داشته باشد، اما آمار و اطلاعات نفوس و مسکن سال 95 حاکی از این است که تهران در صدر مهاجرفرست ترین شهر کشور هم قرار گرفته است. به عبارت دیگر، درحالی که عده ای همچنان تهران را هدفی برای زندگی بهتر و درآمد بیشتر می دانند، گروهی از تهران و کشور خارج شده و به کشوری دیگر می روند.

نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن ١٣٩٥ نشان می‌دهد در فاصله زمانی سال های ١٣٩٠ تا ١٣٩٥، چهار میلیون و ٣٠٠ هزار و ٩٨٨ نفر بین ٤٢٩ شهرستان کشور جابه جا شده اند. براساس این نتایج شهرستان های تهران، کرج، مشهد، شیراز، اصفهان، شهریار، قم، رشت، بندرعباس، کرمانشاه، تبریز، رباط کریم، اهواز، ارومیه، یزد، البرز، اسکو، سنندج، همدان و پاکدشت به ترتیب 20 شهرستانی هستند که دارای بیشترین تعداد مهاجرپذیری هستند، به طوری که این 20شهرستان به تنهایی ٤٢,٨٥درصد از سهم کل مهاجران را به خود اختصاص داده اند.

همچنین شهرستان های سیروان، فاریاب، سرعین، حمیدیه، قصرقند، فهرج، ملکشاهی، رودبار جنوب، نرماشیر، هویزه، قلعه گنج، بشاگرد، چاراویماق، بدره، دلگان، اندیکا، هیرمند، آرادان، لالی و ارزوئیه نیز با سهم اندک 0.191درصدی، به ترتیب دارای کمترین سهم از تعداد مهاجران وارد شده هستند. تهران با سهم 9.53درصدی، در صدر شهرستان هایی است که بیشترین تعداد مهاجران را در این سرشماری در خود جای داده است.

پدیده سرریز جمعیتی در شهرستان تهران

براساس نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن ١٣٩٥ و در فاصله زمانی ١٣٩٠ تا ١٣٩٥ از بین ٤٢٩ شهرستان کشور شهرستان های تهران، مشهد، اصفهان، کرج، شیراز، تبریز، اهواز، کرمانشاه، قزوین، قم، شهریار، رشت، بندرعباس، خرم آباد، اراک، زاهدان، اسلامشهر، سنندج، همدان و ارومیه به ترتیب مهاجرفرست‌ترین شهرستان‌های کشور تلقی می شوند. این 20شهرستان به تنهایی ٣٤,٤درصد از سهم کل مهاجران خارج شده کشور را به خود اختصاص داده اند.

همچنین شهرستان های نیمروز، فهرج، ابوموسی، سیمرغ، هامون، ریگان، آرادان، داورزن، کارون، نرماشیر، فاریاب، هویزه، سرخه، قصرقند، بهاباد، زاوه، طالقان، سرعین، خور و بیابانک و مهرستان نیز با سهم اندک 0.334درصدی، به ترتیب دارای کمترین سهم از تعداد مهاجران خارج شده هستند.

نتایج این سرشماری نشان می‌دهد درحالی که شهرستان تهران با ٩,٥٣درصد مهاجرپذیرترین شهرستان کشور محسوب می شود، با ٨.٩درصد نیز مهاجرفرست‌ترین شهرستان کشور نیز به شمار می رود. لازم است اشاره شود که خالص مهاجرت در شهرستان تهران طی این دوره پنج ساله ٦٥ هزار و ٨٢١ نفر بوده است.

جمعیت