۰ نفر

ممنوعیت غیر قانونی حضور زنان در ورزشگاه

۱۶ اسفند ۱۳۹۶، ۶:۳۰
کد خبر: 256633
ممنوعیت غیر قانونی حضور زنان در ورزشگاه

زنان، فقط به دلیل زن بودن از تماشای فوتبال در ورزشگاه آزادی محروم هستند؛ درحالی که معلوم نیست زن بودن جرم است یا تماشای فوتبال زنان در ورزشگاه آزادی . در توجیه عدم اجازه زنان به ورزشگاه آزادی نیز گفته می‌شود محیط ورزشگاه مردانه است و مردان ممکن است حرف‌های زشت و فحش بدهند.

به گزارش اقتصادآنلاین، قانون نوشت: توجیهی که به هیچ وجه عقلانی نیست و این سوال را در ذهن مطرح می‌کند که همین زنان در خانه خود یا خیابان این گونه حرف‌های زشت را نمی‌شنوند؟ فقط در ورزشگاه آزادی حرف‌های رکیک زده می‌شود؟ بسیار اتفاق افتاده هنگام گذر از خیابان مردانی که بر سر جای پارک یا تصادف درحال مشاجره و دعوا بوده‌اند و در همان حین با صدای بلند بدترین فحش و ناسزاها را به یکدیگر نسبت می‌هند، در حالی که زنان و کودکان بسیاری نیز شاهد این مشاجره‌ها و دشنام‌ها بوده‌اند. محیط مردانه‌است؟ مگر زنان در بسیاری از محیط‌های مردانه مشغول به کار نیستند؟ این در حالی است که در سال‌های اخیر، گسترش و توسعه مشارکت زنان در عرصه‌های اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، و فرهنگی ، تحولات قابل توجهی را در وضعیت، نقش و جایگاه زنان در جامعه ایجاد کرده است. امروز بسیاری از زنان به دلیل مشکلات اقتصادی مجبورند در محیط‌های مشغول به کار شوند که به هیچ وجه با روحیات‌شان سازگاری ندارد.

حال این افرادی که در توجیه ممانعت از ورود زنان به ورزشگاه‌ این مسائل را مطرح می‌کنند، کجا هستند تا از زنانی که به اجبار باید تن به کار در محیط‌های مردانه بدهند، دفاع کنند و مانع فعالیت آن‌ها در این محیط‌ها شوند.

اما در حالی زنان از عدم ورودشان به ورزشگاه گلایه‌‌های بسیاری دارند که برابری زنان با مردان در اصولی از قانون اساسی با صراحت بیان شده است. بند نهم از اصل سوم قانون اساسی بیان می‌دارد:«دولت جمهوری اسلامی ایران برای رسیدن به اهداف اصل دوم، مکلف به رفع تبعیضات ناروا و ایجاد امکانات عادلانه برای همه در تمام زمینه‌های مادی و معنوی می‌باشد».

نکته قابل تامل اینکه، قانون اساسی در اصول کلی همه افراد انسانی اعم از زن و مرد را مشمول قانون و در حمایت آن قرار داده و برای آنان حقوق یکسان انسانی، اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی تعیین کرده‌است (اصل 20) و رنگ، نژاد، زبان و مانند این‌ها را سبب امتیاز ندانسته است (اصل 19). به علاوه، اصل 21 قانون اساسی حقوق ویژه حمایتی برای رشد شخصیت زنان و احیای حقوق مادی و معنوی آنان اعلام کرده و دولت را موظف دانسته که در زمینه تامین زندگی زنان سالخورده، بیوه و سرپرست خانوار اقدام کرده و زنان را در ایفای نقش خانوادگی یاری کرده و از آنان به‌خصوص در دوران بارداری، حضانت فرزندان و سرپرستی کودکان بی سرپرست حمایت کند. 

اسلام نیز اصل مساوات انسان ها را درباره زن و مرد نیز رعایت کرده است. اسلام با تساوى حقوق زن و مرد مخالف نیست، بلکه با تشابه حقوق آن‌ها مخالف است. پس با این تفاسیر می‌توان گفت قوانین هیچ ممنوعیتی را برای ورود زنان به ورزشگاه‌ها تعیین نکرده است.

قانونی برای عدم حضور زنان به ورزشگاه وجود ندارد

در این زمینه محمدرضا تابش، رییس فراکسیون ورزش مجلس معتقد است: هیچ قانونی که مانع از حضور بانوان در ورزشگاه ها شود، وجود ندارد اما ما ترس از این داریم که قانونی دیگر تصویب کنیم و آن موقع واقعا از حضور خانم‌ها جلوگیری شود.دولت باید سفت و محکم پای این موضوع بایستد و از حضور بانوان در ورزشگاه‌ها دفاع کند و بسترهای مناسب در ورزشگاه‌ها فراهم شود تا علما هم نگرانی‌های‌شان برطرف شود.

در حالی که قانونی برای ممانعت از حضور زنان در ورزشگاه وجود ندارد اما در شهرآورد اخیر پرسپولیس و استقلال که هفته گذشته برگزار شد تعدادی از خانم‌ها (حدود 35 نفر) که علاقه داشتند این بازی را نزدیک مشاهده کنند، پلیس سوار بر ون‌های نیروی انتظامی کرده و آن‌ها را به وزرا منتقل کردند.

انتقال این دخترها به پلیس امنیت در حالی صورت گرفت که روز بازی دربی، سخنگوی وزارت کشور با رد خبر بازداشت شدن زنان علاقه‌مند به فوتبال گفته بود که آن‌ها به «محل مناسبی هدایت شده‌اند» اما یکی از بازداشت شدگان به یورونیوز گفته است: «بازداشتى‌ها بازجویى می‌شدند و بعد از گرفتن عکس به سالن بزرگى منتقل شدیم و بعد از چند ساعت به ما اجازه دادند که به خانواده‌های خود خبر دهیم».

این دختر علاقمند به فوتبال می‌گوید که همه اطلاعات‌شان به همراه کارت شناسایی گرفته شد اما نمی‌داند که برای‌شان پرونده‌ای تشکیل شد یا نه. وی با بیان اینکه حضور در ورزشگاه حق ماست و باز هم برای آن تلاش می‌کنیم، گفت: «نمی‌دانم چه موقعى درهاى ورزشگاه به روى زن‌ها باز می‌شود اما با روحیه‌اى که من از دخترهاى بازداشتى وزرا دیدم، بی شک تا رسیدن به این خواسته از تلاش دست برنمی‌داریم».

دستگیری دختران و خبرنگاران زن غیرقانونی بود

پروانه سلحشوری، رییس فراکسیون زنان که مدت‌هاست برای احقاق حقوق خانم‌ها تلاش می‌کند و با ممانعت از ورورد زنان به ورزشگاه نیز مخالف است، در مورد بازداشت این دختران می‌گوید: نه تنها بازداشت این دختران قانونی نبوده است بلکه برای ممانعت از ورود بانوان به ورزشگاه نیز قانونی وجود ندارد. دو وزیر ورزش و جوانان و وزیر کشور در این رابطه مسئول است و باید پاسخگو نهادهای نظارتی باشند.

وی با یادآوری اینکه اکثر دختران بازداشتی دختران خبرنگار ورزشی بودند که برای تهیه گزارش در حوالی ورزشگاه آزادی حاضر شده‌ بودند، افزود: دستگیری خبرنگاران که برای انجام وظیفه و کار حرفه‌ای خود به ورزشگاه آزادی مراجعه کرده بودند، کار عجیبی بود و چنین برخوردی شایسته هیچ یک از بانوانی که برای ورود به ورزشگاه آمده بودند، نبود.

اما این سوال مطرح است که وقتی تصمیم اتخاذ شده برای عدم ورورد زنان به ورزشگاه قانونی نیست و هیچ گونه قانونی برای آن نگاشته نشده است چگونه می‌توان آن را توجیه کرد؟

تماشای فوتبال در ورزشگاه آزادی حق همه افراد است

علی صدری‌خانلو، وکیل دادگستری و دادیار انتظامی دادسرای کانون وکلای مرکز در این زمینه به «قانون» می‌گوید: ما قانونی در مورد ممنوعیت ورود زنان به ورزشگاه که مکانی عمومی است وارد شوند، نداریم و به همین دلیل نیز همه حق دارند برای تماشای این مسابقات حضور داشته باشند و تیم مورد علاقه خود را تشویق کنند.

عدم حصور زنان به دلیل احتمال خطا

این حقوقدان بابیان اینکه اگر مسئولان احتمال می دهند ممکن است خطایی صورت بگیرد و جرمی واقع شود، می‌توانند اقدامات پیشگیرانه انجام دهند، خاطرنشان کرد: نمی‌توان به احتمال اینکه ممکن است با ورود زنان به ورزشگاه جرمی واقع شود از ورود آن‌ها ممانعت کرد و در این زمینه لازم است کنترل و نظارتی وجود داشته باشد. علاوه بر این اگر کسی خطایی انجام داد، باید با وی برخورد شود، نه اینکه به دلیل خطای تعداد کمی از افراد، این حق از تمامی زنان جامعه سلب شود.

وی با اشاره به اینکه فقها یا آقایانی که به دلیل احتمال وقوع خلاف شرع یا قانون این حق را از تمام زنان سلب می‌کنند، باید گفت این توجیه مبنای قانونی و شرعی ندارد، تصریح کرد: به اعتقاد بنده باید این حق به همه افراد چه زن و چه مرد داده شود تا در این گونه مکان‌ها یا مجامعی که ایجاد نشاط یا شادی می‌کند، شرکت کنند و ممنوعیت برای کسی ایجاد نشود اما با کنترل و نظارتی می‌توان مانع شد تا مواردی خلاف شرع یا قانون صورت گیرد.

اما در توجیه برای ممانعت از ورود خانم‌ها به ورزشگاه گفته می‌شود ممکن است برخی از مردان حرف‌های ناسزا بزنند، این در حالی است که در خیابان بسیار اتفاق افتاده هنگام عبور زنان و کودکان از خیابان شاهد مشاجره مردانی باشند که ناسزا و سخنانی رکیک به هم نسبت می‌دهند، آیا به نظر شما این توجیه می‌تواند دلیل سلب آزادی زنان برای عدم حضورشان در ورزشگاه باشد؟

صدری خانلو در این زمینه توضیح داد:در هر مجموعه یا در هر جمعی اگر فردی مرتکب خطایی شد، باید فقط با خود فرد برخورد شود؛ نه اینکه به دلیل احتمال اینکه ممکن است در آینده خطایی صورت گیرد ،صورت مساله را پاک کنیم. ما نباید به دلیل اینکه ممکن است مردان حرف‌های رکیک بزنند، از ورود زنان به ورزشگاه ممانعت به عمل آوریم . افراد برای انجام عمل خلاف به ورزشگاه نمی‌روند، این توجیه غیرمنطقی است.

اگر محیط ورزشگاه به عبارتی نامناسب است نباید هیچ کس وارد آن شود و در این زمینه تفاوتی میان زنان و مردان نیست. آقایان هم انسان‌هایی پاکی هستند و نباید در محیط فاسد و غیراخلاقی وارد شوند. این درست نیست به دلیل احتمالاتی که در ذهن برخی از افراد است، این حق از مجموعه زنان سلب شود.

زنان در جامعه حق زندگی و شادی کردن دارند

این وکیل دادگستری در خاتمه یادآور شد: اعتقاد بنده بر این است افرادی که حکم یا فتوای ممنوعیت زنان به ورزشگاه را صادر می کنند، باید خودشان در ورزشگاه حضور یابند تا شرایط آن را از نزدیک مشاهده کنند. اگر تماشای فوتبال بد است چرا در صدا و سیما نمایش داده می‌شود؟ چه اشکالی دارد خانم‌ها هم حضور داشته باشند؟ به نظر بنده افرادی که چنین دستوراتی را صادر می‌کنند به جامعه بدبین هستند؛ فکر نمی‌کنند و به این دلیل از قبل پیشگیری می‌کنند که البته این پیشگیری درستی نیست و موجب تضییع حق قشر فهیم زنان است. به عبارت بهتر در جامعه جامعه اسلامی هیچ کس نمی‌تواند مانع تفریحات سالم افراد شود.

پاک کردن صورت مساله به جای حل آن

در پایان باید گفت که چنین برخوردهای سلبی هیچ‌گاه نتوانسته مانع ارتکاب به جرم و خطا شود. ممانعت از حضور زنان به ورزشگاه در این سال‌ها باعث فریبکاری می‌شود؛ چه بسیار دختران علاقه‌مند فوتبال که به دلیل ممانعت از حضورشان، با شکل و شمایل پسران وارد ورزشگاه شده‌اند و تصاویر آن‌ها نیز در فضای مجازی منتشر شده است. پس بهتر است به جای پاک کردن صورت مساله به فکر حل کردن آن باشیم، نه اینکه با توجیهات غیرمنطقی عرصه را بر اقشار مختلف جامعه تنگ‌تر کنیم.هرچند این نکته را نمی‌توان نادیده گرفت که طی روزهای اخیر در ورزشگاه آزادی برای تماشای بازی بسکتبال بر روی زنان گشوده شد و بسیاری از دختران و زنان علاقه‌مند به این ورزش توانستند در کنار مردان این مسابقه را از نزدیک مشاهده کنند.

پس می‌توان امیدوار بود با تلاش فراکسیون زنان و فراکسیون ورزش و مسئولان، درِ تمامی ورزشگاه‌ها بر روی زنان گشوده شود تا این قشر از جامعه نیز بتوانند در کنار نظارت مسئولان با آرامش از تماشای ورزش مورد علاقه خود لذت برده و تفریحاتی سالم داشته باشند.