۰ نفر

معاون وزیر بهداشت: قهوه‌خانه داران، تغییر رویکرد دهند

۴ اسفند ۱۳۹۶، ۱۶:۰۶
کد خبر: 254116
معاون وزیر بهداشت: قهوه‌خانه داران، تغییر رویکرد دهند

معاون بهداشت وزارت بهداشت با بیان اینکه قهوه خانه ها باید تغییر رویکرد بدهند، گفت: قهوه خانه ها به عرضه و مصرف مواد مجاز مانند چای و غذا و تنقلات مجاز و مورد تایید بپردازند و جذابیت کارشان را صرفا برمبنای قلیان قرار ندهند تا با حذف قلیان کار آنها نیز تعطیل نشود.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، دکتر علیرضا رییسی درخصوص مصوبه مجلس مبنی بر افزایش مالیات بر خرده فروشی سیگار و کاهش مصرف سیگار گفت: افزایش مالیات بر خرده فروشی سیگار گام خوبی در جهت ارتقای سلامت مردم است، زیرا متاسفانه مالیات بر مواد دخانی در ایران جزو پایین ترین نرخ مالیات ها بر مواد دخانی در دنیا است و تنها کشور افغانستان نرخ مالیات پایین تری دارد.

وی ادامه داد: ایران در مقوله مبارزه با بیماری های غیرواگیر در سطح دنیا پیشرو است و سازمان جهانی بهداشت نیز براین حقیقت اذعان دارد، اما همیشه این نقد را داشت که مالیات بر مواد دخانی در ایران بسیار پایین است، زیرا این یکی از شناخته شده ترین راه حل هایی است که منجر به کاهش مصرف می شود و این موضوع در دنیا هم ثابت شده است.

رییسی تصریح کرد: مالیات بر مواد دخانی در کشور ما کمتر از 10 درصد بود، در حالیکه حتی در کشورهای همسایه همچون ترکیه، بیش از 84 درصد مالیات بر سیگار بستند که باعث کاهش چشمگیر مصرف سیگار در آن کشور شد.

معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: خوشبختانه با تصویب این مصوبه اتفاقات خوبی در کشور خواهد افتاد، اول اینکه منجر به کاهش مصرف می شود و دوم اینکه اعتباراتی که از محل این مالیات به دست می آید، مستقیما می تواند در حوزه سلامت، آموزش و پرورش و در حوزه تربیت بدنی هزینه شود و نهایتا منجر به ارتقای سلامتی مردم شود.

وی با بیان اینکه سالانه در کشور بین 50 تا 55 میلیارد نخ سیگار مصرف می شود، گفت: این مقدار مصرف، منجر به 50 هزار مرگ منتسب به مصرف مواد دخانی در کشور می شود که با تصویب این مصوبه و کاهش مصرف، میزان مرگ و میرهای حاصل از مصرف مواد دخانی نیز کاهش پیدا خواهد کرد. 

رییسی همچنین درخصوص عرضه و مصرف قلیان در قهوه خانه ها خاطرنشان کرد: در این راستا اقدامات خوبی از سوی وزارت بهداشت انجام شد و حتی سازمان های مردم نهاد نیز در راستای جمع آوری عرضه و مصرف قلیان ها در سطح قهوه خانه ها و مخصوصا تنباکوهای معطر و معسلی که موجب جذب مشتری می شد، همکاری کردند. اما انتظار داریم به این موضوع هم توجه جدی شود، چراکه سن مصرف قلیان پایین آمده است و از طرفی سن مصرف در زنان به 14 سال هم رسیده است.

به گزارش وبدا؛ وی تاکید کرد: از مجلس درخواست داریم، در حوزه عرضه مصرف قلیان در قهوه خانه ها نیز هم ورود پیدا کند و همان مصوبه قبلی را تقویت کنند تا عرضه و مصرف قلیان ها در سطح قهوه خانه برچیده شود و قهوه خانه ها به عرضه و مصرف مواد مجاز مانند چای و غذا و تنقلات مجاز و مورد تایید بپردازند و جذابیت کارشان را صرفا برمبنای قلیان قرار ندهند تا با حذف قلیان کار آنها نیز تعطیل نشود، قهوه خانه ها باید تغییر رویکرد بدهند.