۰ نفر

شکایت فرودگاه‌ها از ایرلاین‌ها روی میز سازمان هواپیمایی

۱۳ بهمن ۱۳۹۶، ۱۲:۳۹
کد خبر: 249444
شکایت فرودگاه‌ها از ایرلاین‌ها روی میز سازمان هواپیمایی

معاون هوانوردی سازمان هواپیمایی به تشریح دلایل بروز تأخیر پروازها در روزهای پربارش اخیر پرداخت و گفت: فرودگاه‌ها شکایات خود را بابت تخلفات ایرلاین‌ها به ما اعلام کرده‌اند و در این چند روز عملکرد شرکت‌ها و فرودگاه‌ها را زیر ذره‌بین داشتیم.

مرتضی دهقان‌، در تشریح فعالیت‌های سازمان هواپیمایی کشوری به عنوان حاکمیت صنعت حمل و نقل هوایی در ‌روزهای برفی اخیر و مشکلات پروازها اظهار داشت: در صنعت حمل و نقل هوایی بارش چنین برف‌هایی و کاهش دید افقی وضعیت فوق‌العاده محسوب می‌شود؛ ایمنی در رأس فعالیت‌های صنعت قرار دارد بنابراین در چنین ‌شرایط فوق‌العاده نظیر همین برف اخیر، کار کردن با شرایط عادی متفاوت است‌ به نوعی عملیات زمستانی متفاوت محسوب می‌شود.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از فارس ، ‌وی بیان کرد: این میزان بارش برف و برودت هوا و در کنار ان کاهش دید افقی، در 10 سال اخیر بی‌سابقه بود، در این راستا شرکت‌های هواپیمایی، فرودگاه‌ها و در رأس آنها سازمان هواپیمایی کشوری در این موارد حفظ ایمنی را اولویت اصلی خود می‌دانند.

معاون هوانوردی و امور بین‌الملل سازمان هواپیمایی کشوری گفت: هر سه بخش مذکور معتقدند که هیچ رفتار احساسی نباید ایمنی پرواز را به خطر بیندازد، باید اطمینان حاصل شود شرایط جوی اجازه انجام پرواز ایمن و مطمئن را می‌دهد که این عوامل مختلف را می‌طلبد باید سطوح پروازی، دید خلبان، درجه حرارت و غیره مناسب باشد تا خلبان پروا‌ز مناسب انجام دهد.

* فاصله تبدیل شرایط بحرانی به شرایط عادی تا 48 ساعت

دهقان بیان کرد: بحثی که وجود دارد آن فاصله‌ای است که بین توقف پروازها به دلیل شرایط بحرانی تا خوب شدن شرایط و پذیرش مسافر رخ می‌دهد و معمولا گپی در این شرایط به وجود می‌آید، شرکت هواپیمایی خود را آماده می‌کند، فرودگاه اعلام می‌کند سطوح پروازی آماده است اما از طرفی دید مناسب نیست، بنابراین خلبان اعلام می‌کند با این میزان دید نمی‌تواند پرواز کند. از سوی دیگر مسافر منتظر اعلام پرواز است و کنسل یا ابطال شدن پرواز برایش سخت است که در این گپ‌ها است که مسافران ناراضی می‌شوند.

وی اظهار کرد: سازمان هواپیمایی کشوری به عنوان حاکمیت نظارت بر عملکرد ایرلاین‌ها و فرودگاه‌ها دارد، به محض آنکه شرایط جوی در فرودگاه مهرآباد اجازه پرواز داد این پروازها از سر گرفته شد اما باید قبول کرد که 48 ساعت وقفه در انجام پروازها صورت گرفته است و در این وقت اتلاف شده باید پروازها به حالت عادی برگردد که قطعا نمی‌توان به آنی همه پروازها را به حالت عادی برگردانند، این نیازمند زمانی است که از شرایط توقف پرواز به سمت شرایط عادی حرکت کنیم.

معاون سازمان هواپیمایی اضافه کرد: از سوی دیگر نمی‌توان منابع را ذخیره کرد. یعنی اگر پرواز روز یکشنبه باطل شده است نمی‌توان به روز دیگر موکول کرد ضمن آنکه مسافران پروازی که ابطال می‌شود باید از طریق پروازهای بعدی خود را به مقصد برساند و از طرفی همین هواپیما برای روز بعد آماده و بلیت فروشی شده است و بنابراین باید بتوانند هم پروازهای جاری خود را انجام دهند و هم پروازهای فوق‌العاده را برای آنها در نظر گرفت.

دهقان بیان کرد: به عنوان سازمان هواپیمایی معتقد هستیم فرودگاه‌ها و ایرلاین‌ها در روزهای اخیر همه تلاش خود را انجام دادند اما ‌شرایط جوی و کاهش دید افقی، مانع انجام پروازها شد و قطعا در ‌ایمنی به هیچ عنوان با کسی تعارف نداریم.

معاون هوانوردی و امور بین‌الملل سازمان هواپیمایی کشوری ادامه داد:‌ در آن شرایط بحرانی هر کسی از منظر خود به موضوع نگریست، فرودگاه اعلام کرد که سطوح پروازی را باز کرده است، هواپیما و خلبان هم در برخی پروازها آماده بود اما دید مناسب نبود؛ از سوی دیگر ‌اینکه همه این موارد در آن شرایط بحرانی با هم هماهنگ شوند نسبت به شرایط عادی زمان‌بر است و معمولا 24 ساعت تا 48 ساعت زمان نیاز داریم که از حالت بحران به حالت عادی برگردیم، در این فاصله است که اختلاف بین فرودگاه‌ها و شرکت‌ها رخ می‌دهد.

* راحت‌ترین کار برای ایرلاین ابطال پرواز است

وی اظهار کرد: قطعاً در آن روزهای بحرانی، راحت‌ترین کار برای شرکت‌های هواپیمایی ابطال پرواز بود چون پروازهای روزهای بعد را دارند و هر زمان هم اعلام کنند پرواز برقرار است، تقاضای سفر وجود دارد. بنابراین شرکت هواپیمایی اگر پرواز خود را دراین شرایط باطل کند راحت‌تر است ولی به خواست مسافر هم بها می‌دهند زیرا مسافران به هیچ عنوان نمی‌خواهند پروازشان باطل شود؛ به هر حال عده‌ای از مسافران در مبدا مثلاً تهران به خانه برمی‌گردند اما عده‌ای دیگر از مسافران جا ومکانی در تهران ندارند بنابراین قطعا مایل هستند پروازشان برقرار باشد تا سرگردان نشوند و همین انتظار برای برقراری پرواز و مناسب شدن شرایط به تأخیر و نارضایتی می‌انجامد.

معاون هوانوردی و امور بین‌الملل سازمان هواپیمایی کشوری ادامه داد: شرکت‌‌ هواپیمایی نیز از سویی مترصد بهینه شدن شرایط برای انجام پرواز است همچنین فشار برای عدم ابطال پرواز وجود دارد بنابراین صبر می‌کند تا شرایط مناسب شد و پرواز را انجام دهند و همین موجب بروز تأخیرات در شرایط جوی اینچنینی می‌شود.

دهقان اظهار داشت: بین ابطال پرواز و تأخیر باید کمی صبر وجود داشته باشد و قطعا شرکت هواپیمایی اگر پرواز خود را باطل کند هیچ زیانی نمی‌بیند زیرا به محض خوب شدن شرایط بلیت‌های خود را می‌فروشد و مسافر هم وجود دارد.

* رصد عملکرد ایرلاین‌ها و فرودگاه‌ها در روزهای بحرانی اخیر

معاون سازمان هواپیمایی اظهار داشت: بابت جلوگیری از تضعیف حقوق مسافر در سایت سازمان هواپیمای کشوری سامانه رسیدگی به شکایات وجود دارد که توسط مسافران قابل رصد است و  امکان درج انتقادات و پیشنهادات و شکایات از شرکت‌های هواپیمایی و آژانس‌ها بابت تخلفات وجود دارد.

معاون هوانوردی و امور بین‌الملل سازمان هواپیمایی کشوری بیان کرد: فرودگاه‌ها نیز شکایات خود را بابت تخلفات ایرلاین‌ها در روزهای اخیر به ما اعلام کرده‌اند و این شکایات را دریافت کرده‌ایم،‌ همچنین سازمان هواپیمایی نیز در این چند روز عملکرد شرکت‌ها و فرودگاه‌ها را ‌رصد کرد از سوی دیگر برخی تخلفات درباره بلیت‌هایی چارتری بررسی شد.