۰ نفر

غافلگیری پایتخت در روز برفی

۹ بهمن ۱۳۹۶، ۹:۴۵
کد خبر: 248406
غافلگیری پایتخت در روز برفی

تهران دیروز غافلگیر شد، این‌بار، اما نه با «زلزله» که با «برف»! مسئولان، اما به عادت مألوف «دقیقه 90»، دوباره «اقدام عاجل» را به پس از «اتفاق» موکول کردند تا مبادا «سنت غافلگیری» از این شهر پاک شود!

 در تهران اگرچه کمی زودتر از سایرشهرها،  مدیریت شهری فعال شد و با اعزام نیروهای خدماتی کار برف روبی و پاکسازی معابر را آغاز کرد، اما کمبود کیسه‌های شن و نمک در معابر و همینطور سقوط  تعدادی داربست‌های موقت روی مخازن شن و ماسه اجازه نداد تا در بعضی معابر، کار نمک پاشی بدرستی انجام شود. نتیجه آن شد  که شهروندان تهرانی بعد  از یک 24 ساعت برفی، هنگامی که از خواب بیدار شدند، با صحنه‌های بکر و دست نخورده برف در خیابان‌ها و معابر فرعی مواجه شدند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، این درحالی است که درسال گذشته 33 میلیارد تومان و امسال نیز 30 میلیارد تومان برای برف روبی شهر اختصاص داده شده و هر ساله نیزهزینه بالایی برای برف روبی به پیمانکاران پرداخت می‌شود! در بسیاری از خیابان‌های فرعی و کوچه‌های اصلی، مردم جلوتر از مأموران شهرداری، با عبور خودروهای خود به باز کردن معابر کمک کردند. این اتفاق اگرچه کوتاه مدت بود و پس از چند ساعت، پای نیروهای خدمات شهری را به معابر فرعی باز کرد، اما تأخیر در رفت و آمدها و همینطور اطلاع‌رسانی دیر موقع درباره تأخیر 2 ساعته در بازگشایی ادارات و بانک‌ها در ساعت 10 صبح، بسیاری از مردم را در مسیرها با مشکل مواجه کرد تا حدی که بسیاری از شهروندان بر حسب تجربه، ترجیح دادند برای در راه نماندن، 2 ساعت زودتر از همیشه، عازم خیابان‌های پر برف و پرترافیک تهران شوند و همین موضوع در اوایل صبح، ترافیک نسبتاً شدیدی در برخی معابر پایتخت رقم زد. حتی تعطیلی دوروزه مدارس و دانشگاه‌ها هم نتوانست این گره ترافیکی لاینحل را باز کند!

شکسته شدن درختان

حجم بالای برف البته تعداد زیادی از درختان شهر را هم سر شکسته کرد تا این بار سنگین، شهردار تهران را وادار کند تا از مردم برای تکان دادن درختان، یاری بطلبد. محمد علی نجفی، صبح دیروز در توییتی از جوانان تهرانی درخواست کرد تا برای تکان دادن درختان شهر، به کمک پاکبان‌هایی بیایند که از شب برفی، رنگ استراحت به خود ندیده‌اند: «از شهروندان خوب تهرانی بویژه جوانان و دانش‌آموزان دبیرستانی دعوت می‌کنم از چند ساعت دیگر و با گرم‌تر شدن هوا، در کنار مأموران شهرداری به سبک‌تر شدن بار شاخه‌های درختان از برف به آرامی و دقت کمک کنند».  این درخواست البته با استقبال برخی شهروندان مواجه شد و دومین تصویر پر بازدید فضای مجازی را بعد از «لذت برف بازی» به «تکان دادن شاخه‌های درختان» اختصاص داد. اگرچه برخی هم به هرس نشدن بموقع درختان انتقاد داشتند. با این همه لذت بارش برف بی‌سابقه در تهران پس از 10 سال، با ترافیک شدید و گرفتار شدن مردم در برخی معابر بویژه بزرگراه‌های خروجی منتهی به تهران، مواجه و موجب شد تا داد منتقدان و گلایه مندان در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی بلند شود.

محمد علی ابطحی، فعال اصلاح‌طلب، بی‌شک جزو نخستین افرادی بود که لحظه به لحظه خبر در راه ماندن در بزرگراه قم- تهران را مخابره می‌کرد. او درفضای مجازی نوشت:«نهمین ساعتی  که در یک نقطه در جاده قم با صدها ماشین ایستاده‌ایم. یک متر تکان نخورده‌ایم. صبح شد...نه خبری از باز شدن راه هست و نه کمکی...!»

محمدرضا عارف، رئیس مجمع نمایندگان تهران هم نسبت به اقدامات استانداری و شهرداری تهران واکنش نشان داد و با انتقاد از عملکرد این دو سازمان گفت: تأسف می‌خورم از اقدامات شهرداری و استانداری که برای بارش متوسط برف، شهر به این وضع درآمده است.

وی نوشت: «متأسفانه هم اتوبان‌های پایتخت و هم اتوبان‌های تهران - قم و تهران-کرج بعد از بارش برف وضعیت نابسامانی پیدا کردند و مردم ساعت‌ها در این اتوبان‌ها معطل ماندند. ضمنا گله جدی داریم که چرا شهرداری آمادگی اولیه را برای ساماندهی معابر و برف‌روبی نداشت. از شنبه شب  تاکنون تعداد زیادی درخت بر اثر سنگینی بارش برف شکسته که نشان می‌دهد عوامل شهرداری اقدام به برف‌روبی از درخت‌ها نکرده‌اند، ضمن اینکه شن پاشی در کوچه و خیابان‌های فرعی نیز به شکل مطلوب انجام نشده است.» او البته قول پیگیری هم داد و نوشت: «به‌طور جدی موضوع را از طریق استانداری و شهرداری پیگیری می‌کنیم تا ببینیم چرا با وجود  پیش‌بینی‌های هواشناسی، شهر بعد از بارش برف فلج شده است.»

علی کریمی، ملی پوش سابق تیم ملی فوتبال نیز با الفاظی تند نسبت به غافلگیری مدیران بحران کشور انتقاد کرد!

ایجاد 30 مددسرای سیار در تهران

شهردار تهران گفت: از روز شنبه در ارتباط با گرمخانه شهرداری و برخی محلات دیگر که می‌شد به عنوان گرمخانه استفاده کنیم، به همه مناطق آماده باش اعلام کرده بودیم تا به خاطر سرمای دیشب، کسی در بیرون از منزل و در خیابان‌ها به عنوان کارتن خواب یا هر عنوان دیگر، حضور نداشته باشد.از قبل هواشناسی بارش شدید برف را اعلام کرده بود و به همین جهت نیز من هم دستور آماده باش کامل را داده بودم.

نجفی تأکید کرد: بخشی از مشکلات پیش آمده در پی بارش شدید برف طبیعی است و بخشی دیگر به ضعف امکانات باز می‌گردد.

شب گذشته مددسرای خاوران ۴۵۰ بی‌خانمان‌ شهری را پذیرش کرد و به‌طور کلی ۳۵۰۰  آسیب دیده اجتماعی در ۱۸مددسرای پایتخت مستقر شدند. علاوه بر این، ۳۰مددسرای سیار در مناطقی از جمله میدان شوش، چهارراه مولوی، محله‌های هرندی و فرحزاد آماده‌سازی شده است.

شهرداری: غافلگیر نشدیم

با وجود همه این انتقادات، مسئولان و مدیران شهری زیر بار این گلایه‌ها نرفته و با ذکر آمار و ارقام، اعلام کردند که نه تنها غافلگیر نشده که اتفاقاً بموقع و زودهنگام هم وارد عمل شده‌اند. معاون خدمات شهری و محیط زیست شهرداری تهران از فعالیت ۲۰۰۰ نیروی خدمات شهری از شنبه شب  تاکنون در پایتخت برای برف‌روبی و بازگشایی معابر خبر داد و گفت: حدود ۱۲۰۰ خودرو که اغلب مکانیزه هستند و نزدیک به ۲۰۰۰ نیروی خدمات شهری به غیر از نیروهایی که وظیفه

رفت‌و روب شهر را برعهده دارند از شنبه شب در مناطق ۲۲ گانه مشغول به کار بوده‌اند.

یزدانی  اشاره به پیش‌بینی‌ها هم داشت و گفت: حدود ۱۶۲ سایت برف روبی و ۳۵۰۰ مخزن در رمپ و لوپ‌ها تدارک دیده شد. حتی با توجه به کاهش دمای تهران به منفی 9 درجه در شب گذشته، آمادگی برای وضعیت یخ زدگی هم داشتیم و شارژ سایت‌ها و مخازن هم انجام شده است.

امین عارف نیا، رئیس مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری تهران با این همه  از مردم خواست حتی‌المقدور از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنند.

حسن رباطی، معاون امور مناطق شهرداری تهران نیز در حاشیه جلسه  دیروز شورا گفت: براساس اعلام هواشناسی از بعد از ظهر روز شنبه شهرداری تهران اکیپ خدمات شهری و شهرداران مناطق ۲۲گانه تهران را بسیج کرد تا بتوانند در ساعات اولیه به شهروندان خدمات‌رسانی کنند. اگر شهرداری تهران با برف سال ۸۳ و ۹۵ غافلگیر شده بود خوشبختانه امسال این اتفاق نیفتاد و شهرداری تهران توانست این مسأله را سامان دهد و مشکلی در عبور و مرور در معابر و شریان‌های اصلی وجود نداشت. رباطی افزود: مشکل عمده بحث تکاندن درختان فضای سبز است که با وجود ۲هزار و ۲۲۲ پارک و ۵۸ میلیون متر مربع فضای سبز در تهران عوامل فضای سبز بسیج شدند تا این مشکل را نیز حل کنند.

شهرداری غافلگیر شد

آوازه عملکرد شهرداری تهران البته به شورای شهر تهران هم رسید و مجید فراهانی، رئیس کمیته بودجه شورا را بر آن داشت تا از غافلگیری شهرداری گلایه کند. او گفت که اگرچه از شنبه شب  برف و باران چاره ساز مشکلات شده اما برای مدیریت ما مشکل‌ساز شده است. چراکه سطح خیابان‌های شهربا وجود بودجه برف روبی دچار اختلال شده و برف روبی نشده به گونه‌ای که امکان تردد نیست، متأسفانه درختان زیادی شکسته شده و عوامل شهرداری و مدیریت شهر در سطح معابر دیده نمی‌شوند.

فراهانی افزود: اول به خودم و بعد به مسئولان شهرداری تذکر می‌دهم. با وجود  این پیش‌بینی‌ها بویژه در مناطق جنوبی و مرکزی خدمات شایسته‌ ارائه نشده است. در مقام نماینده مردم شریف تهران از شهروندان معزز تهرانی عذرخواهی می‌کنم.

این صحبت‌های او البته با انتقاد معاون برنامه‌ریزی شهرداری تهران هم مواجه شد. حجت میرزایی با گلایه به غافلگیر خواندن شهرداری گفت: شهرداری از برف غافلگیر نشده، بلکه از همان شنبه شب، همه سایت‌های برف روب و کارگران خدمات شهری مشغول به فعالیت شدند.

غافلگیری معنا ندارد

رئیس مرکز ملی مدیریت بحران سازمان هواشناسی به اعتماد آنلاین گفت: غافلگیری معنا ندارد، چون از اواسط هفته گذشته، به همه دستگاه‌ها هشدار داده‌ایم.

تمامی خطوط مترو آماده‌ سرویس‌دهی به شهروندان

ازدحام بی‌سابقه مردم در مترو در برخی ساعت‌های پیک هم از نظرها دور نماند. خدمات‌رسانی متروی تهران اگرچه تا نیمه‌های شب (3 صبح) ادامه داشت، اما شلوغی برخی خطوط، تردد شهروندان را با مشکل مواجه کرد. با این حال فرنوش نوبخت، مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو از مردم خواست تا از قطارهای مترو بویژه در خط تهران-کرج برای تردد استفاده کنند. چراکه خط 5 به دلیل جابه جایی مسافران بین تهران وکرج اولویت ویژه‌ای دارد و آماده سرویس دهی به مردم است.

به گفته او، 58  نفر از مسافران که نتوانسته بودند خود را به منازل‌شان برسانند در ایستگاه مترو اسکان داده شدند.

این وضعیت البته در برخی خطوط بی‌آر تی هم به چشم می‌خورد و اقبال مردم برای استفاده از حمل و نقل عمومی به جای خودروهای شخصی، مشکل را دو چندان کرده بود. اگرچه مسئولان به‌طور مرتب از مردم می‌خواستند تا از خودروهای عمومی برای تردد استفاده کنند، اما کمبود وسایل نقلیه عمومی، برخی را از این تصمیم پشیمان کرده بود.

اورژانس: هیچ فوتی بر اثر سرما گزارش نشده

براساس اطلاعیه اورژانس کشور، تا کنون بیشتر مراجعات مربوط به بیماری‌های‌ داخلی در راه ماندگان بوده و تاکنون فوتی مرتبط با برف و سرمازدگی گزارش نشده است.

معابر تهران مشکل ترافیکی ندارند

رئیس پلیس راهور تهران بزرگ هم اعلام کرد: معابر شهر تهران مشکل ترافیکی ندارند، اما به علت لغزندگی سطح خیابان‌ها، زمان خوبی برای رانندگی و سفر در شهر نیست.

سردار مهماندار درباره آخرین وضعیت ترافیک شهر تهران اظهار کرد:  اگرچه دیروز مشکل خاصی در معابر شهر تهران وجود نداشت، اما به دلیل لغزندگی سطح خیابان‌ها، زمان خوبی برای رانندگی و سفر در شهر نیست. مردم اجازه دهند سطح یخ‌زدگی کاهش پیدا کند و بعد در سطح شهر تردد کنند. در صورت ضرورت نیز می‌توانند از حمل و نقل عمومی استفاده کنند.