۰ نفر

سازمان سنجش؛ موافق برداشته شدن کنکور

۲ بهمن ۱۳۹۶، ۱۱:۳۵
کد خبر: 246689
سازمان سنجش؛ موافق برداشته شدن کنکور

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور با رد شایعه مخالفت سازمان با حذف کنکور، تأکید کرد: ما به حداقل‌های قانونی عمل کرده‌ایم و امروز ۸۵ درصد ظرفیت‎ دانشگاه‌ها بدون کنکور است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از خانه ملت، ابراهیم خدایی در پاسخ به این سئوال که عنوان می‌شود سازمان سنجش مخالف حذف کنکور است، گفت: خیر؛ سازمان سنجش موافق حذف کنکور بوده و منتظر فراهم شدن مقدمات برای اجرایی کردن اجرای قانون سنجش و پذیرش دانشجو (حذف کنکور) است.

توپ در زمینی کسی نیست

وی درباره اینکه این سخن به این معناست که در حال حاضر توپ در زمین آموزش و پرورش قرار دارد، افزود: توپ در زمین کسی نیست؛ موضوع این است که برای حذف کنکور باید یک جایگزین عدالت‌محور معرفی شود تا شفافیت آن مردم را قانع سازد.

خدایی یادآور شد: این شفافیت باید به نحوی باشد که از قبل اعلام شود قرار است کنکور حذف شود و دانش‌آموز وقتی وارد دوره متوسطه می‌شود بداند با چه معیاری قرار است در دانشگاه پذیرفته شود.

وی در پاسخ به سئوال دیگری درباره اینکه با این حساب اجرای قانون سنجش و پذیرش دانشجو (مصوب سال 1392) تا پایان مهلت قانونی یعنی سال آینده قابلیت اجرایی ندارد، گفت: خیر؛ در مقطع کنونی نیز ما از اجرای قانون عقب نیستیم و بر اساس قانون عملکرد قابل قبولی هم داشته‌ایم و در حال حاضر 85 درصد ظرفیت‌ها بدون کنکور شده است.

برای حذف کامل کنکور باید جایگزین مورد اطمینان به مردم معرفی شود

این مقام مسئول یادآور شد: برنامه وزارت علوم این است که این 15 درصد باقی مانده نیز به تدریج کاهش یابد و برای حذف کامل کنکور نیاز است که معیارها و جایگزین‌های قابل اعتماد و اطمینانی معرفی شوند که مورد پذیرش مردم باشد.

وی درباره احتمال برگزاری آزمون انتخابی در هر دانشگاه به جای برگزاری کنکور سراسری، گفت: این راهکار نیز یکی از معیارهای پذیرش دانشجو است که در جلسات کارشناسی مطرح می‌شود ولی برای مثال چنانچه فردی بخواهد در  رشته پزشکی آزمون دهد باید در 65 دانشگاه علوم پزشکی آزمون دهد و این یعنی افزایش هزینه‌ و رویایی داوطلب با 65 سلیقه مختلف؛ لذا در این موارد باید بسیار دقیق فکر کرد و تصمیم گرفت.

حداقل‌های قانونی حذف کنکور را اجرا کردیم

خدایی در پاسخ به این سئوال که در نشست با اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات به چه نتایج عملیاتی دست یافتید، گفت: در این نشست گزارش عملکرد سازمان سنجش ارائه شد و همچنین عنوان شد که تا پایان 5 سال قانون سنجش و پذیرش دانشجو (حذف کنکور) به حداقل‌های تکالیف قانونی که ما ملزم به اجرای آن بودیم، عمل شده است.

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور گفت: البته این بدان معنا نیست که در پایان 5 سال مهلت قانونی، کنکور به طور کامل حذف می‌شود بلکه می‌توان اعلام کرد که در پایان این پنج سال به حداقل‌های قانونی دست یافته‌ و بیش از 85 درصد ظرفیت دانشگاه‌های کشور را بدون کنکور کرده‌ایم.