۰ نفر

چین موظف به رسیدگی به وضعیت نفتکش ایرانی است

۲۰ دی ۱۳۹۶، ۱۱:۱۲
کد خبر: 243723
چین موظف به رسیدگی به وضعیت نفتکش ایرانی است

معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: طبق کنوانسیون بین المللی دریایی هر شناوری در آبهای یک کشور دچار سانحه شود، مرکز تجس و نجات (MRCC) آن کشور فورا موظف به رسیدگی به این حادثه است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، هادی حق شناس افزود: در این کنوانسیون دریایی اگر این کشور نتوانست به هر دلیلی اقدامات مورد نیاز را برای رسیدگی به سانحه دریایی انجام دهد فورا باید از کشورهای همجوار درخواست کمک کند.

وی با اشاره به اقدامات اطفاء و نجات چین نسبت به شناور حادثه دیده ایرانی تاکیدکرد: انتظار داریم چین در خصوص سانحه نفتکش ایرانی به تعهدات بین المللی خود عمل کند.

به گزارش روابط عمومی سازمان بنادر و دریانوردی، حق شناس بیان کرد: از آنجا که مالک و کارکنان این شناور ایرانی هستند، از طرف سازمان بنادر از مرکز تجسس و نجات بندرعباس با مرکز تجسس و نجات بندرشانگهای چین ارتباط برقرار شده و هم اکنون پیگیر وضعیت عملیات این کشتی ایرانی هستیم.

عضو هیات مدیره سازمان بنادر و دریانوردی اظهارداشت: با این حال ما به این اقدامات بسنده نکردیم و به کره جنوبی، استرالیا، پاناما، ترکیه و سایر کشورهای همجوار و کشتی های عبوری نیز اطلاع داده ایم و طبیعتا چین تا شعاع چند مایلی به علت خطرات موجود و گازهای سمی اجازه تردد به هیچ شناوری را نمی دهد.

وی اضافه کرد: انتظار ما به عنوان سازمان بنادر این است که کشور چین با توجه به امکانات گسترده اطفا حریق، اقدامات موثرتری انجام دهد و هنوز امکانات به کار گرفته شده، موثر نبوده اند.

حق شناس در پایان گفت: برای حل این مساله و امدادرسانی حداکثری برای نجات خدمه این شناور، علاوه بر ارتباط با مرکز امداد و نجات بندر شانگهای چین، از طریق سفیر ایران در پکن، کنسولگری در شانگهای، وزارت نفت، وزارت راه، نماینده سازمان بنادر و دریانوردی در شانگهای، نماینده دائم مقیم جمهوری اسلامی ایران در سازمان جهانی دریانوردی در لندن نیز رایزنی های مورد نیاز انجام شده است و مدیرکل دریایی سازمان بنادر و نماینده شرکت ملی نفتکش در محل حضور دارند.

یک فروند کشتی متعلق به شرکت ملی نفتکش ایران و تحت پرچم کشور پاناما (ساخت سال 2008 میلادی) که حامل 136 هزار تن میعانات گازی از بندرعسلویه به کره جنوبی بود، در محدوده دریایی چین (160 مایلی بندر شانگهای چین) روز شنبه گذشته با کشتی باری چینی برخورد کرد و بر اثر این اتفاق بلافاصله کشتی نفتکش دچار انفجار و حریق شد.

این کشتی نفتکش‌ 32 خدمه داشت که 30 نفر آن ایرانی و دو نفر تبعه کشور بنگلادش بودند؛ تاکنون جسد یکی از خدمه ایرانی این نفتکش از آبهای اطراف این حادثه شناسایی شده است.

علیرضا ایروش سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در شانگهای نیز امروز اعلام کرد: عملیات اطفا حریق نفتکش ایرانی در آب های دریای چین از دقایقی پیش آغاز شده است.