۰ نفر

تولید عطر جدید ایرانی برای حرم مطهر امام رضا(ع)

۱۴ دی ۱۳۹۶، ۱۶:۵۶
کد خبر: 242343
 تولید عطر جدید ایرانی برای حرم مطهر امام رضا(ع)

مشاور دارو و سلامت سازمان اقتصادی رضوی گفت: برای نخستین بار تولید آزمایشگاهی عطر جدید با برند 'حرم' برای معطرسازی صحن و سرای بارگاه منور رضوی توسط دانشمندان ایرانی به سفارش این سازمان انجام شد.

سید حمید خوش قلب توسی افزود: از 2 سال قبل تفاهم نامه ای با دانشگاه شهید بهشتی تهران در زمینه تولید عطر جدید برای خوشبو کردن فضای اماکن متبرکه حرم مطهر رضوی منعقد شد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، وی اظهار کرد: ابتدای امسال نتیجه آزمایش های میکروبیولوژی و شیمیایی مربوط به این عطر مبنی بر طبیعی بودن و نداشتن اثر سوء توسط پژوهشکده گیاهان دارویی دانشگاه شهید بهشتی تهران اعلام شد و به سفارش آستان قدس رضوی تولید آزمایشگاهی آن آغاز گردید.

وی گفت: عطری که توسط دانشمندان پژوهشکده گیاهی دانشگاه شهید بهشتی تهران تولید شده است، به دلیل طبیعی بودن آن، از عطر کنونی مورد استفاده در حرم مطهر رضوی که از کشور سوئیس وارد می شود مناسب تر است و آثار سوء نیز ندارد.

خوش قلب توسی افزود: طرح تولید عطر جدید برای حرم، در یکی از مهمترین پژوهشکده های گیاهی کشور و توسط تیم قوی و توانمند اجرا شده و همراهی محبت اهل بیت (ع) و حسن توجه حضرت امام رضا (ع) باعث شده این طرح، نتایج مثبت دربرداشته باشد.

وی با بیان اینکه هم اکنون واردات عطر برای حرم مطهر رضوی از کشور سوئیس متوقف شده است اظهار کرد: عطر جدید ایرانی مورد آزمایش های لازم قرار گرفته تا مشکلی از نظر پوستی ایجاد نکند و استشمام آن مسمومیتی بوجود نیاورد.

وی گفت: فقط یک آزمایش دیگر بر روی این محصول به منظور تولید انبوه آن، باقی مانده است که باید در خارج از کشور انجام شود تا پس از تایید با اطمینان کامل مورد استفاده قرار گیرد.

خوش قلب توسی ادامه داد: در فرآیند معطرسازی حرم مطهر، رایحه این عطر از طریق هواسازهای محیطی، فضای اماکن متبرکه را عطرآگین می کند و فقط مخصوص مکان های سرپوشیده، رواق ها و اماکن مقدس است.

وی افزود: نیاز حرم مطهر رضوی به این عطر سالانه 6 هزار لیتر است که دانشگاه شهید بهشتی متعهد شده تا پایان امسال 2 هزار لیتر تولید کند.

وی اظهار کرد: در تولید این عطر با برند 'حرم' پنج اسانس از اسانس های طبیعی و مهم در کشور به کار رفته است که تنها هر لیتر از یک اسانس آن از گل محمدی 400 میلیون ریال در بازار به فروش می رسد.

به گفته وی در طرح تکمیلی تولید عطر حرم، قرار است متناسب با فصول سال و بر حسب نیاز رایحه های متنوعی از این عطر تولید و ارائه شود تا به زائران آرامش دهد.