۰ نفر

خدمات دندانپزشکی دولتی در حاشیه شهرها

۱۲ دی ۱۳۹۶، ۲۰:۴۵
کد خبر: 241924
خدمات دندانپزشکی دولتی در حاشیه شهرها

رییس اداره امور دندانپزشکی وزارت بهداشت اعلام کرد: اولویت اصلی ما در مناطق کم‌تر توسعه یافته احیای خدمات دندانپزشکی در بخش دولتی است؛ این به معنای ساخت تجهیزات یا امکانات جدید نیست، بلکه تلاش می‌کنیم امکانات موجود را به سمتی سوق دهیم که به طور بهینه از آنها استفاد شود.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، قاسم صادقی درباره اولویت‌های وزارت بهداشت در حوزه دندانپزشکی اظهار کرد: اولویت اصلی ما استفاده بهینه از ظرفیت‌های موجود است. در حال حاضر حدود یک پنجم از توان حوزه دندانپزشکی در بخش دولتی به خوبی استفاده نمی‌شود؛ به همین دلیل تصمیم داریم این ظرفیت‌ها را فعال کنیم. یکی از اقدامات ما در این حوزه استفاده از امکانات ۳۵ دانشکده دندانپزشکی و بخش دندانپزشکی ۲۴۶ کلینیک‌ ویژه طرح تحول است.

رئیس اداره امور دندانپزشکی وزارت بهداشت با اشاره به برنامه وزارت بهداشت درباره پیشنهاد تعرفه خدمات دندانپزشکی در مراکز نیمه دولتی، اظهار کرد: قرار است پیشنهاد وزارت بهداشت برای تعرفه‌های خدمات دندانپزشکی امسال همراه با سایر خدمات درمانی از طرف وزارت بهداشت به شورای عالی بیمه پیشنهاد شود. در گذشته ضرایبی برای خدمات دندانپزشکی در بخش دولتی وجود داشته است، اما تعیین  قیمت تمام شده خدمات دندانپزشکی برای اولین بار اتفاق می‌افتد.

رییس اداره امور دندانپزشکی وزارت بهداشت با بیان اینکه خدمات دندانپزشکی حاشیه شهرها به عنوان واحدی جداگانه دیده نمی‌شود، تصریح کرد: اولویت اصلی ما در مناطق کمتر توسعه یافته، احیای خدمات دندانپزشکی در بخش دولتی است. این به معنای ساخت تجهیزات یا امکانات جدید نیست، بلکه تلاش می‌کنیم امکانات موجود را به سمتی سوق دهیم که به طور بهینه از آنها استفاد شود. کلینیک‌های سیار نیز یکی از انتخاب‌های ما در این حوزه است که به هدفمان کمک می‌کند.

صادقی همچنین اضافه کرد: سیاست ما ایجاد مراکز شبانه روزی و اورژانس دندانپزشکی در دانشگاه‌های علوم پزشکی است؛ به این ترتیب با حساب شهرهایی که دانشکده دندانپزشکی دارند، ۶۶ مرکز فعال خواهد شد. در حال حاضر نیز دانشگاه‌های علوم پزشکی به ترتیب در حال فعال کردن این مراکز هستند.

وی تاکید کرد: اعتقاد نداریم باید با بخش خصوصی رقابت کنیم. هدف ما ایجاد عدالت در دسترسی برای همه مردم است. باید این امکان فراهم شود که افراد با بضاعت مالی پایین هم بتوانند خدماتی با قیمت مناسب دریافت کنند.

صادقی، از تلاش وزارت بهداشت برای همراه کردن سازمان‌های بیمه‌گر در حوزه دندانپزشکی خبر داد و گفت: بیمه‌های تکمیلی می‌توانند در این زمینه به خوبی کمک کنند. ما در حال رایزنی با مسئولان سازمان‌های بیمه‌گر هستیم. با توجه به اینکه دبیرخانه شورای عالی بیمه به وزارت بهداشت آمده‌ است، می‌توان سیاست‌های بیمه‌ای بهتری برای مردم داشت. ما به دنبال برنامه‌های هیجانی نیستیم، بلکه می‌خواهیم برنامه‌هایی ماندگار داشته باشیم.

وی ادامه داد: در حال حاضر  ۳۰۰۰ یونیت دندانپزشکی در مراکز بهداشتی و درمانی شهری مستقر شده است. فاز اول فعالیت‌های این مراکز در حوزه دندانپزشکی، ارائه خدمات پیشگیرانه و آموزشی به نوجوانان زیر ۱۴ سال است. در فاز دوم نیز باید خدمات درمانی ارائه شود که در حال راه‌اندازی آن هستیم. بعضی از  این مراکز فعال هستند و پیگیر رفع مشکل تامین نیرو در سایر مراکز هستیم.