۰ نفر

برگزاری اولین آزمون الکترونیکی سازمان سنجش در سال جاری

۱۲ دی ۱۳۹۶، ۱۴:۰۵
کد خبر: 241840
برگزاری اولین آزمون الکترونیکی سازمان سنجش در سال جاری

رییس سازمان سنجش آموزش کشور از برگزاری اولین آزمون الکترونیک زبان انگلیسی در سال جاری خبر داد و گفت: رویکرد سازمان سنجش آموزش کشور این است که آزمون‌های بزرگتر در سال‌های آینده بصورت الکترونیکی برگزار شود.

ابراهیم خدایی در مراسم تجلیل از برگزیدگان المپیادهای علمی دانشجویی کشور که امروز در سازمان سنجش آموزش کشور برگزار شد، گزارشی عملکرد از فعالیت‌های این سازمان ارائه داد و گفت: فعالیت‌های این سازمان در دو حوزه سنجش شامل ورود به عرصه آموزش عالی و حوزه عملکرد ارزشیابی آموزش و تضمین کیفیت خلاصه می شود که در عرصه سنجش طی سه سال اخیر با افزایش 35 درصدی فعالیت‌ها از لحاظ آزمون های استخدام،‌حرفه ای و بین المللی مواجه بودیم بطوریکه حدود 6 میلیون داوطلب در این آزمون‌ها شرکت می کنند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا ، وی در ادامه تصریح کرد: طی سه سال گذشته به دلیل الکترونیکی کردن اغلب فعالیت‌ها در سازمان سنجش تعداد نیروی انسانی این سازمان از 659 نفر به 580 نفر کاهش یافته است. این در حالی است که فعالیت‌های این سازمان 35 درصد افزایش داشت.

رییس سازمان سنجش آموزش کشور گفت: بر اساس ارزیابی عملکرد در بخش دولت الکترونیک از سال 1389 سازمان سنجش آموزش کشور همواره رتبه اول تا سوم را از آن خود نموده است. در مجموع 17 فرایند در عرصه آزمون های این سازمان وجود دارد که فقط در یک فرایند،داوطلبان بصورت حضوری شرکت می‌کنند.

خدایی از برگزاری اولین آزمون الکترونیکی سازمان سنجش آموزش کشور خبر داد و افزود: این آزمون در حوزه زبان انگلیسی طی سال جاری برگزار می شود و تلاش داریم به تدریج برگزاری آزمون های بزرگتر و حساس تر نیز به این سمت پیش بروند.

دکتر خدایی خاطرنشان کرد: هم اکنون پرتال آموزشی به صورت الکترونیک فعال است و دانشگاه ها دیگر نیازی به مکاتبه برای اعلام ظرفیت خود ندارند و پس از اخذ مصوبه شورای گسترش آن را به طور مستقیم در پرتال ثبت کرده و پس از آن ظرفیت در دفترچه کنکور سراسری ثبت می شود.

وی اعتماد اجتماعی را مهم ترین سرمایه اجتماعی سازمان سنجش دانست و گفت: نظرسنجی های داوطلبان در همه حوزه ها نشان از ۸۳ درصد رضایتمندی آنها دارد و ما باید به این سمت برویم که از این اعتماد اجتماعی استفاده کنیم.

رییس سازمان سنجش آموزش کشور افزود: سیستم سنجش و پذیرش دانشجو باید دارای سه مشخصه "پایایی" و "روایی"، "عادلانه و منصفانه بودن " باشد تا بتواند مردم را قانع کند که با این سیستم وارد آموزش عالی شوند.

به گفته وی، باید سیستم های ورودی به آموزش عالی را متحول کنیم که تنها یک راه وجود نداشته باشد. لذا تنوع بخشی به سیستم های ورودی به نظام آموزش عالی، برنامه وزارت علوم است.

وی درباره جداسازی فرآیند سنجش از پذیرش، گفت: ایده آل برای سازمان سنجش این است که از کل فرآیند پذیرش جدا شود و تنها یک آزمون استاندارد برگزار کند و نتیجه را به دانشگاه ها ارائه کند.

رییس سازمان سنجش آموزش کشور افزود: روش عادلانه اینگونه نیست که روشی را ارائه کنیم و مردم آن را بپذیرند. اعتماد اجتماعی، سابقه دیرینه دارد و ما هر تغییری را که در هر روشی می خواهیم انجام دهیم باید شفاف بوده و در زمان بندی مناسب از قبل گفته شود و داوطلب بداند که در آینده چه چیزی در انتظار او خواهد بود.

رییس سازمان سنجش آموزش کشور با اشاره به نوع اعتراضات به آزمون ها خاطرنشان کرد: بررسی نوع اعتراضات نشان می دهد که این اعتراضات به نحوه آزمون ها نبوده و بیشتر به قیدها و سهمیه ها است. چرا که داوطلب در آن بخش احساس وجود تبعیض می کند.

وی درباره تشکیل کارگروه ساماندهی سهمیه های آزمون های سراسری در شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: این کارگروه تشکیل شده و سازمان سنجش نیز پیشنهادهای خود را برای ساماندهی سهمیه ها ارائه کرده که با توجه به پیگیری مجلس و وزارت علوم امیدواریم زودتر این مسئله اصلاح شود.

دکتر خدایی از ارزیابی عملکرد آموزشی، تضمین کیفیت و اعتبار سنجی به عنوان بخش دیگر فعالیت سازمان سنجش نام برد و یادآور شد: ما در این زمینه با دانشگاه ها همکاری می کنیم و تاکنون بیش از هزار گروه آموزشی را راهبری و ارزیابی کرده ایم.

رییس سازمان سنجش آموزش کشور از طراحی یک سیستم امنیتی پیشرفته برای اخذ سئوالات از طراحان خبر داد و گفت: با طراحی این سیستم نیاز به حضور فیزیکی طراحان سئوال کاهش می یابد که البته این سیستم را تاکنون در چند آزمون به کار گرفته ایم.

خدایی تصریح کرد: نظام یکپارچه داده اطلاعاتی و ساده کردن شناسنامه ورودی برای هر داوطلب طراحی شده است و این سیستم به زودی با سازمان امور دانشجویان لینک می شود تا هر گونه تأییدیه تحصیلی و سایر موارد استعلامی به راحتی به صورت الکترونیک انجام گیرد.

رییس سازمان سنجش آموزش کشور در پایان خاطر نشان کرد: تمامی طراحی های الکترونیکی سازمان سنجش بدون برون سپاری صورت می‌گیرد و به همین دلیل سیستم های ما ایمن و توسط متخصصان داخل سازمان سنجش طراحی می‌شوند.