۰ نفر

رئیس سازمان هواپیمایی خبر داد:

ایرباس، بویینگ و اِی‌تی‌آر فاینانسر هواپیماهای نو هما می‌شوند

۲۶ آذر ۱۳۹۶، ۱۶:۳۵
کد خبر: 238299
ایرباس، بویینگ و اِی‌تی‌آر فاینانسر هواپیماهای نو هما می‌شوند

رئیس سازمان هواپیمایی گفت:‌۳ کمپانی هواپیماساز بوئینگ، ایرباس و اِی‌تی‌آر پذیرفته‌اند تعدادی از هواپیماهایی که در قرارداد خود به هما تحویل خواهند داد را از نظر تأمین مالی فاینانس کنند.

علی عابدزاده امروز در نشست خبری حاشیه نمایشگاه حمل و نقل اظهار داشت: آزادسازی نرخ‌های خدمات حمل و نقل هوایی انجام و موجب افزایش خدمات و ارتقای کیفیت در این مدل حمل و نقلی شده است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از فارس، وی ادامه داد: در سال قبل با وجود عدم افزایش صندلی ناوگان با رشد ۱۹ درصدی در جابجایی مسافران داخلی مواجه بودیم.

رئیس سازمان هواپیمایی اضافه کرد: از نقاط قوت حمل و نقل هوایی، بازار داخلی است و از شرکت‌ها می‌خواهیم که سیستم‌های روز را آنالیز کرده و در دستورکار قرار دهند.

عابدزاده ادامه داد: سرمایه‌گذاران واقعی در حال ورود به صنعت هوایی هستند.

وی در پاسخ به سؤال خبرنگاری مبنی بر تعیین تکلیف فاینانسرهای هواپیماهای هما اظهار داشت: تلاش‌هایی از بازارهای بین‌المللی انجام شد و ایران‌ایر مذاکراتی نیز انجام داد، همچنین با ۳ کمپانی سازنده ایرباس، بوئینگ و ای‌تی‌آر مذاکراتی انجام و مقرر شد این ۳ کمپانی هر کدام تعدادی از هواپیماها را فاینانس کنند.

عابدزاده گفت: هم‌اکنون ایران‌ایر در حال مذاکره است تا از منابع فاینانس این شرکت‌ها طبق قرارداد استفاده کند.

* فعالیت دو شرکت هواپیمایی جدید تا چهار ماه آینده

وی همچنین در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر تأسیس شرکت دنا بابت پیگیری تأمین مالی گفت: شرکت دنا یک شرکت هواپیمایی است و از ما مجوز AOC و موافقت اصولی را گرفته است و تا چهار ماه آینده ۲ شرکت هواپیمایی که از ما مجوز گرفته‌اند، فعالیت خود را آغاز می‌کند.

وی ادامه داد: شرکت هواپیمایی دنا هیچ ارتباطی با شرکت هواپیمایی معراج ندارد، اما این رایج است که شرکت‌ها از خدمات یکدیگر استفاده می‌کنند.

* مذاکرات با بوئینگ ادامه دارد

رئیس سازمان هواپیمایی گفت:‌ از زمانی که ترامپ بر سر کار آمد، مدام در مورد قرارداد هواپیماها صحبت‌هایی داشته است، اما چیزی که بخواهد موجب نگرانی برای ما و هما باشد وجود ندارد و تجربه‌ای که داریم، چرخ‌های صنعت متوقف نمی‌شود.

رئیس سازمان هواپیمایی درباره کفایت سرمایه ایرلاین‌ها بیان کرد: برخی شرکت‌ها به رقم کفایت سرمایه مورد تأکید سازمان هواپیمایی رسیده‌اند و برخی نیز هنوز نرسیده‌اند که ارزیابی اسناد آنها مثبت است، اما به تدریج به کفایت سرمایه نزدیک می‌شود.

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه مهلت کفایت سرمایه برای ایرلاین‌ها منقضی شده است، گفت: این درست است اما نمی‌توانیم شرکتی را که ۲۰ سال فعالیت دارد و از نظر کفایت سرمایه در شرایط مناسبی قرار دارد، تعطیل کنیم.

* فراموش کنید پرواز تأخیر نداشته باشد

رئیس سازمان هواپیمایی با بیان اینکه تأخیر جزو حمل و نقل هوایی است، گفت: در همین کشور آمریکا که تکنولوژی، قطعه و فرودگاه با تجهیزات کامل را دراختیار دارند، در سال گذشته ۲۰ درصد پروازها تأخیر داشته است.

وی تأکید کرد: فراموش کنید پرواز تأخیر نداشته باشد و تأخیرات پروازی به صفر نمی‌رسد.

عابدزاده گفت: از سوی دیگر، متوسط عمر ناوگان ما ۲۳ سال است، اما در همین کشور آمریکا متوسط سن ناوگان ۵ تا ۶ سال است و با این وجود ۲۰ درصد پروازها دچار تأخیر در سال گذشته شده است.

رئیس سازمان هواپیمایی همچنین در خصوص تهدیدات کنگره آمریکا در مورد قراردادهای بوئینگ گفت: قرارداد تجاری در خصوص خرید هواپیماها از ابتدای توافق محرمانه استف دو طرف اجازه افشای شرایط فروش را ندارند و قطعاً ما نیز این کار را انجام نمی‌دهیم و اگر آمریکا چنین کاری را انجام دهد، خلاف قانون عمل کرده است.