۰ نفر

ساخت تابلوی مونالیزا روی دی‌ان‌ای +عکس

۱۷ آذر ۱۳۹۶، ۲۳:۳۶
کد خبر: 236377
ساخت تابلوی مونالیزا روی دی‌ان‌ای +عکس

تابلوی مونالیزای لئوناردو داوینچی برخلاف آنچه بسیاری تصور می کنند آنقدرها بزرگ نیست و ارتفاعی 76 سانتی متری دارد، اما محققان کالتک (موسسه فناوری کالیفرنیا) دست به خلق تابلویی زده اند که مونالیزای اصلی در برابر آن بسیار عظیم الجثه به نظر می رسد.

محققان مؤسسه فناوری کالیفرنیا(کالتک) کوچک‌ترین تابلوی مونالیزا، اثر مشهور لئوناردو داوینچی را با استفاده از رشته‌های دی‌ان‌ای ساخته‌اند. به گزارش انگجت، تابلوی اصلی این اثر که به لبخند ژوکوند هم مشهور است ارتفاعی ۷۶ سانتی‌متری دارد اما نمونه نمادین ساخته شده آن با دی‌ان‌ای تنها ۱۰۰ نانومتر است. اندازه این کوچک‌ترین تابلومونالیزا برابر یک باکتری اشریشیا‌کلی است.

17

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از خبرآنلاین، محققان برای خلق این اثر، از متد اریگامی دی‌ان‌ای استفاده کرده‌اند که در واقع رشته‌های ژن را تا کرده و به شکل خاصی در می‌آورد. مونالیزای محققان کالتک به مربع‌های کوچکی که در کنار یکدیگر قرار دارند تقسیم شده و هر یک از این مربع‌ها، یک رشته دی ان‌ای هستند که ساختارشان دستکاری شده است. این اثر محققان کالتک فقط جنبه نمایشی ندارد. با بهره‌گیری از این روش، می‌توان نانوساختارهایی مبتنی بر DNA به‌وجود آورد که به ساخت مدارهای بسیار چگال و مواد ارگانیک غیربومی کمک می‌کند.