۰ نفر

کاهش دید افقی در برخی جاده‌های استان کردستان

۱۶ آذر ۱۳۹۶، ۱۱:۰۴
کد خبر: 236096
کاهش دید افقی در برخی جاده‌های استان کردستان

معاون راهداری اداره کل راهداری، حمل و نقل جاده ای کردستان با اشاره به بارش برف و کولاک در مناطق کوهستانی این استان گفت: دید افقی در جاده های سنندج - دیواندره، سنندج - مریوان و سقز - بانه بخاطر شرایط نامساعد جوی و کولاک به کمتر از 100 متر رسیده است.

محمدراشد مدرس گرجی با بیان اینکه در مناطق شهری و روستایی استان از عصر چهارشنبه شاهد بارش برف و باران هستیم، اظهار کرد: بارش برف و وزش باد باعث کولاک شدید در برخی جاده های بین شهری شده و تردد را با مشکل روبرو کرده است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، وی با بیان اینکه رانندگان برای عبور از این جاده ها حتما زنجیر چرخ و دیگر لوازم ایمنی تردد در فصل زمستان را به همراه داشته باشند، افزود: کولاک شدید، باعث لغزندگی جاده ها، کاهش تاثیر و اختلال در برف روبی، نمک پاشی، و کاهش دید افقی به کمتر از 100 متر شده است.

مدرس گرجی تاکید کرد: به همراه داشتن تجهیزات ایمنی برای تردد در این مسیرها ضروری است ضمن اینکه راهداران در حال برف روبی این مسیرها هستند اما به علت تداوم کولاک تردد در برخی نقاط این مسیرها با کُندی همراه است.

معاون راهداری اداره کل راهداری، حمل و نقل جاده ای کردستان با بیان اینکه طبق اعلام هواشناسی، فعالیت سامانه بارشی در استان تا 24 ساعت آینده ادامه دارد، یادآور شد: فعالیت این سامانه از بعد از ظهر امروز محسوس تر خواهد بود.

به گفته مدرس گرجی، مسدودی در جاده های ارتباطی روستایی این استان تا کنون گزارش نشده است اما راهداران در این جاده ها به صورت آماده باش حضور دارند تا در صورت بروز مشکل، اقدام به بازگشایی، نمک پاشی و برف روبی مسیرها کنند.

مسئول پیش بینی اداره کل هواشناسی استان کردستان نیز گفت: بارش برف و باران بیشتر مناطق استان را فرا گرفته و بدلیل بارش برف دید افقی در برخی مناطق کوهستانی و ارتفاعات تا 100 متر کاهش پیدا کرده است.

نشمیل احمدیانی اظهار کرد: با ورود موج بارشی، بارش برف و باران از شب گذشته در بیشتر مناطق این استان شروع شده و هم اکنون بارش برف در سقز، زرینه و هزارکانیان گزارش شده است.

وی افزود: این موج بارشی زودگذر و اوج فعالیت آن امروز پنجشنبه است که غرب استان را بیشتر از مناطق شرقی تحت تاثیر قرار می دهد ولی از بعد از ظهر فردا (جمعه) منطقه را ترک می کند.

احمدیانی یادآور شد: با خروج این سامانه از روز شنبه هفته آینده دمای هوا در استان کاهش محسوسی پیدا می کند و در برخی مناطق استان تا 15 درجه کاهش می یابد.

هم اکنون در بیشتر شهرستان های استان کردستان ورزش باد داریم به طوری که سرعت آن بر هر ساعت در کامیاران 38 کیلومتر، قروه 34 کیلومتر، در سنندج و بانه 22 کیلومتر، دیواندره (ایستگاه هزارکانیان) 14 کیلومتر و سقز چهار کیلومتر گزارش شده است.

300 راهدار کردستان با بیش از 300 دستگاه ماشین آلات راهداری در طرح زمستانی بیش از 6 هزار کیلومتر از راه های استان را تحت پوشش قرار می دهند که شامل یک هزار و 800 کیلومتر در مسیرهای بین شهری و چهار هزار و 200 کیلومتر راه روستایی است.

در سال جاری برای اجرای طرح زمستانی بیش از هفت هزار تُن نمک و 22 هزار تُن شن و ماسه در انبارهای 20 راهدارخانه استان ذخیره شده تا در مواقع ضروری مورد استفاده قرار بگیرد.

امسال 66.9 میلیمتر بارندگی در استان ثبت شده که این مقدار بارش سال زراعی جاری در مقایسه با 36.5 میلیمتر سال قبل 114 درصد افزایش یافته و در مقایسه با میانگین بلند مدت (25 ساله) 44 درصد کاهش نشان می دهد.

استان کردستان در یک منطقه سرد و کوهستانی قرار دارد که میانگین بارش سالیانه آن 540 میلی متر و 2 برابر میانگین کشوری است.