۰ نفر

تأکید بر حفظ تمامیت ارضی و استقلال عراق

روحانی: تهران با همه توان آماده مشارکت در روند بازسازی و توسعه عراق است/ تهران و بغداد می‌توانند روابط و همکاری‌های خود را گسترش دهند

۴ آبان ۱۳۹۶، ۱۵:۲۳
کد خبر: 227721
روحانی: تهران با همه توان آماده مشارکت در روند بازسازی و توسعه عراق است/ تهران و بغداد می‌توانند روابط و همکاری‌های خود را گسترش دهند

رییس جمهور حضور و فداکاری بی وقفه مردم، مدیریت مسئولان و نظرات حکیمانه مرجعیت در عراق را در حل و فصل مشکلات و بحران های این کشور حائز اهمیت دانست و تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران در مسیر مبارزه با تروریسم، تقویت وحدت و انسجام و حفظ تمامیت ارضی عراق، همواره در کنار دولت و ملت این کشور بوده و خواهد بود.

حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی روز پنج شنبه در دیدار حیدر العبادی نخست وزیر عراق در مجموعه فرهنگی - تاریخی سعد آباد با اشاره به اراده دو دولت بر توسعه و تحکیم همه جانبه مناسبات و همکاری ها اظهارداشت: تهران و بغداد می توانند روابط و همکاری های خود را در همه بخش های اقتصادی، تجاری، سرمایه گذاری و علم و فناوری گسترش دهند.به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا،روحانی با بیان اینکه امروز کشور عراق به تدریج در حال خروج از مسایل شدید امنیتی و مشکلات داخلی است و باید در راستای بازسازی عراق و توسعه مناسبات و روابط منطقه ای این کشور تلاش شود، تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران با همه توان و قدرت آمادگی دارد تا در روند بازسازی و توسعه عراق مشارکت کرده و در کنار دولت و ملت این کشور باشد.

رییس جمهور آمادگی شرکت های ایرانی برای ارائه خدمات فنی مهندسی بیشتر در عراق را مورد تاکید قرار داد و اظهارداشت: تقویت روابط بانکی دو کشور با هدف توسعه و تسهیل در روابط تجاری و اقتصادی فی ما بین و نیز تسهیل در صدور روادید برای گسترش ارتباط مردم دو کشور ضروری است.

روحانی دیدار با برادران و مسئولان عراق و گفتگو با آنان در مورد توسعه مناسبات و مسایل مورد علاقه دو کشور را همواره فرصتی مغتنم در راستای منافع دو ملت برشمرد و با اشاره به پیروزی های دولت و ملت عراق در برابر گروه های تروریستی بویژه داعش و طراحی دشمنان عراق برای اینکه مردم این کشور را سال ها در بحران نگه دارند، گفت: خوشبختانه ارتش و مردم عراق توانستند با یکپارچگی و فداکاری های فراوان بر این مشکلات فائق بیایند.

رییس جمهور با تأکید بر حفظ تمامیت ارضی و استقلال عراق، گفت: توسعه امنیت و ثبات در عراق موجب خوشحالی دولت و ملت ایران است و جمهوری اسلامی ایران امنیت عراق را در راستای امنیت خود و منطقه قلمداد می کند.

روحانی با بیان اینکه تدبیر دولت عراق در مسأله اقلیم کردستان که همراه با عدم تنش و توجه به حقوق ملی مردم این منطقه بود، بسیار قابل توجه است، اظهار داشت: مبارزه با تروریسم و رویکردهای تجزیه طلبانه ای که به یکپارچگی ملی و تمامیت ارضی عراق لطمه می زند، باید همچنان دنبال شود و تهران خواهان تقویت دولت مرکزی عراق است.

رییس جمهور آمادگی جمهوری اسلامی ایران را برای توسعه مناسبات و همکاری ها با همه کشورهای منطقه مورد تاکید قرار داد و افزود: گسترش مناسبات دو جانبه و چند جانبه، مطمئناً به نفع مردم منطقه خواهد بود.

روحانی با بیان اینکه رایزنی ها و روابط صمیمی ایران و عراق در توسعه و تقویت مناسبات منطقه ای بسیار حائز اهمیت است، ادامه داد: ایران نه تنها هیچگاه به دنبال سلطه بر منطقه نبوده، بلکه حامی بزرگ امنیت و در خط مقدم مبارزه با تروریسم منطقه ای بوده است؛ امروز نیز ما هیچ دلیلی بر ادامه اختلافات و تشنج ها میان کشورهای منطقه نمی بینیم.

رییس جمهور حل و فصل سریع بحران های منطقه بویژه در یمن را مهم دانست و اظهار امیدواری کرد تا با رفع مسایل و مشکلات شاهد توسعه و پیشرفت روز افزون عراق و سایر کشورهای منطقه باشیم.

روحانی همچنین با اشاره به خدمات و پذیرایی عراق از زائران ابا عبدالله الحسین(ع) در مراسم اربعین حسینی، گفت: تلاش ها و میهمان نوازی دولت و ملت عراق از زائران میلیونی ابا عبدالله الحسین(ع) در مراسم پیاده روی اربعین قابل تقدیر است و امیدواریم امسال هم با تدابیر در نظر گرفته شده مراسم اربعین و خدمات به زائران به بهترین شکل برگزار شود.

حیدر العبادی نخست وزیر عراق نیز در این دیدار با اشاره به ضرورت توسعه و تقویت روابط و همکاری های همه جانبه ایران و عراق، گفت: امروز تهران و بغداد روابط دوستانه و مستحکمی با هم دارند و باید در راستای تقویت و توسعه روزافزون مناسبات فی ما بین تلاش کنیم.

نخست وزیر عراق با اشاره به اینکه امروز تروریسم و گرایشات تروریستی چالش و تهدیدی برای همگان بشمار می رود، گفت: دولت و ملت عراق با بهبود و تقویت توان خود برای مبارزه با تروریست ها و حفظ ایستادگی و انسجام خود توانسته اند، پیروزی های خوبی را در این مسیر به دست آورند.

حیدر العبادی با تأکید بر ضرورت حفظ تمامیت ارضی و حاکمیت مرکزی در عراق، گفت: ملت عراق، با حفظ وحدت و در کنار هم باید در برابر توطئه هایی که علیه این کشور طراحی می شود، ایستادگی کنند.

نخست وزیر عراق با اشاره به لزوم تقویت مناسبات میان کشورهای منطقه برای رفع اختلافات و جلوگیری از توسعه تروریسم، گفت: اختلافات و درگیری ها در منطقه شرایط را برای دخالت دیگران در امور کشورهای منطقه فراهم می کند و باید در راستای رفع اختلافات و توسعه همکاری‌ها میان کشورهای منطقه گام برداریم.

حیدر العبادی با اشاره به ضرورت توسعه روابط و همکاری های ایران و عراق در همه بخش های مورد علاقه دو کشور گفت: باید با گسترش مناسبات و همکاری ها منافع دو ملت را تأمین و امنیت و ثبات را در منطقه ایجاد کنیم.

نخست وزیر عراق با اشاره به اینکه دولت و ملت عراق خدمت به زوار امام حسین(ع) را وظیفه خود می دانند، ابراز امیدواری کرد تا امسال نیز با تلاش مردم و مسئولان دو کشور شاهد برپایی باشکوه مراسم اربعین در این کشور باشیم.

العبادی در جریان سفر یکروزه خود به تهران، صبح امروز با رهبر معظم انقلاب و همچنین اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری دیدار داشته است. دیدار با روسای مجلس شورای اسلامی و مجمع تشخیص مصلحت نظام از دیگر برنامه‌های نخست وزیر عراق است.

وی طی روزهای اخیر با سفر به عربستان و ترکیه با مقامات این دوکشور دیدار و گفت‌وگو داشته است.

العبادی شب گذشته از طریق فرودگاه مهرآباد وارد تهران شد و از سوی محمد شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت مورد استقبال قرار گرفت.

این دومین سفر حیدرالعبادی در سال جاری به ایران است.