۰ نفر

مصوبه اجرای «LEZ» به کجا رسید؟

۳۰ مهر ۱۳۹۶، ۱:۰۷
کد خبر: 226682
 مصوبه اجرای «LEZ» به کجا رسید؟

با وجود اینکه شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور در جلسه ۱۸ مرداد امسال خود اجرای طرح «LEZ» در هشت کلان‌شهر را تصویب کرد، اما این مصوبه هنوز اجرا نشده است.

شورای عالی ترافیک در نیمه تابستان امسال مصوبه‌ای را گذراند که به واسطه آن مقرر شد با توجه به زیرساخت ایجاد شده در سامانه یکپارچه معاینه فنی ایران (سیمفا)، پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا از ابتدای شهریور ۹۶ نسبت به اعمال قانون خودروهای کاربراتوری وارده به محدوده طرح کاهش (LEZ) اقدام کند. همچنین در این مصوبه به پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا تکلیف شد نسبت به اعمال قانون خودروهای فرسوده در محدوده کلان‌شهرها از ابتدای شهریور اقدام کند. به گزارش دنیای اقتصاد، در این مصوبه همچنین شهرداران کلان‌شهرها مکلف شدند برای اجرای این طرح، «کد تخلف نداشتن معاینه فنی معتبر و کد جریمه خودروی فرسوده» را به منظور درج در دوربین‌های ثبت تخلف شهر از پلیس راهور اخذ کنند تا مقدمات اجرای این طرح به‌طور کامل فراهم شود. اما با گذشت دو ماه از موعدی که در این مصوبه برای گسترش اجرای طرح «LEZ» در سایر کلان‌شهرها قید شده است، خبری از برنامه‌ریزی و اطلاع‌رسانی کافی برای اجرای این طرح نیست.

روز گذشته اخبار غیررسمی مبنی بر آغاز اجرای طرح «LEZ» در کلانشهر‌ها با همان مختصاتی که اکنون در تهران اجرا می‌شود، در برخی شبکه‌های مجازی منتشر شد که تعجب‌برانگیز بود. طبعا اجرای طرحی به این گستردگی نیازمند برنامه‌ریزی و هماهنگی قبل از اجرا و مهم‌تر از آن اطلاع‌رسانی کافی به شهروندان است که در هفته‌های اخیر صورت نگرفته است. با این وجود مشخص نیست که خبر مذکور تا چه اندازه اعتبار دارد و آیا از فردا طرحی که فعلا فاز اول آن با هدف کاهش آلودگی هوا در تهران اجرا شده است، در سایر کلان‌شهرها هم اجرایی می‌شود؟ سرنوشت زمان اجرای فاز دوم طرح مذکور در تهران نیز هنوز مشخص نشده است.