۱۹ مهر ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۸
کد خبر 224490

جایزه نوبل معتبرترین جایزه علمی است که به یک دانشمند تعلق می‌گیرد.

به گزارش اقتصادآنلاین، جایزه نوبل در سال ۱۸۹۵، به وصیت کارخانه‌دار و شیمیدان سوئدی، آلفرد نوبل که بیشتر او را به دلیل ابداع دینامیت می‌شناسند، پایه‌گذاری شد.

در سال ۱۹۰۱ میلادی، نخستین جوایز این بنیاد اهدا شد. طبق وصیت وی، پنج جایزه به‌طور سالانه در رشته‌های فیزیک، شیمی، فیزیولوژی و پزشکی، ادبیات و صلح؛ به افرادی تعلق می‌گیرد که بیشترین خدمت را به بشر کرده باشند.

ششمین جایزه یعنی نوبل اقتصاد نیز در سال ۱۹۶۸ میلادی، توسط بانک مرکزی سوئد پایه‌گذاری شد که البته در لیست جوایز مرتبط با بنیاد نوبل جایی ندارد. پروفسور ریچارد تیلر، یکی از پیشروان اقتصاد رفتاری برنده نوبل اقتصاد ۲۰۱۷ شد.

سه دانشمند آمریکایی "جفری هال"، "مایکل راسبش" و "مایکل یانگ" به خاطر تلاش هایشان در شناخت مکانیزم های مولکولی کنترل کننده ساعت زیستی بدن، به طور مشترک برنده جایزه نوبل پزشکی سال ۲۰۱۷ میلادی شدند.

جایزه نوبل فیزیک به طور اشتراکی به دیوید تولس، دونکان هالدین و مایکل کاستلریتز برای کشف نظری انتقال فاز توپولوژیک و مراحل توپولوژیک ماده اختصاص یافت.

جایزه نوبل ادبیات به کازو ایشیگورو نویسنده انگلیسی ژاپنی تبار تعلق گرفت.

کمیته صلح نوبل جایزه امسال خود را کمپین از بین بردن سلاحهای هسته ای موسوم به ICAN اعطا کرد.

همچنین جایزه نوبل شیمی۲۰۱۷ به طور مشترک به ژاک دوبشه، یواخیم فرانک و ریچارد هندرسون به دلیل تلاش‌های خود در زمینه "الکترون کریومیکروسکوپی برای شناخت ساختار بیومولکول‌ها در محلول با رزولوشن بالا "اعطا شد.

تصاویری از برندگان امسال جوایز نوبل در رشته های مختلف را در ادامه می‌بینید: