۰ نفر

خطای پزشکی مثل کاه«ناچیز» نیست

۱۷ مهر ۱۳۹۶، ۱۴:۲۴
کد خبر: 224006
خطای پزشکی مثل کاه«ناچیز» نیست

«#کاه_کوه» واکنش کاربران توییتر در پانزدهمین شب برگریزان امسال به حرف‌های رییس سازمان نظام پزشکی درباره ماجرای خطای پزشکی در پرونده مرحوم عباس کیارستمی بود. پاییز و برگریزان یادآور روزهایی است که «محمدرضا رستمی» روزنامه‌نگار نیز تن به پزشکان سپرد اما دیگر دختر و همسرش را ندید.

«#کاه_کوه» واکنش به این حرف بود: «متاسفانه همیشه سعی می‌کنیم از کاه، کوه بسازیم و خبررسانی‌های ما برای مردم خوب و دقیق نیست. پرونده کیارستمی نیز از این موضوع مستثنی نبود. این پرونده به سرانجام رسید ولی به نتیجه آن توجه نشد. به عنوان رییس سازمان نظام پزشکی به هیچ عنوان تایید نمی‌کنم که برای هر بیماری دادگاهی ویژه تشکیل بدهیم.» این اظهارات را ایرج فاضل رییس سازمان نظام پزشکی روز یکشنبه در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس بیان کرد. جملاتی که با واکنش بسیاری روبرو بود و تعداد زیادی از فعالان فضای مجازی به این دیدگاه رییس سازمان نظام پزشکی انتقاد داشتند و همین موضوع بهانه‌ای بود برای کاربران توییتر تا شنبه‌شب در قالب توفانی توییتری اعتراض‌شان را به این دیدگاه بیان کنند؛ اعتراضاتی که با هشتگ #کاه_کوه بیان می‌شد و خبرنگاران بسیاری در خصوص این اظهارات با دید انتقادی نکاتی را بیان کردند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل اعتماد، عباس کیارستمی کارگردان برجسته ایرانی در تیرماه سال ٩٥ در حالی به دلیل لخته شدن خون و سکته مغزی درگذشت که برای ادامه روند درمان بیماری سرطان راهی پاریس شده بود. حدود یک سال بعد از درگذشت او در خرداد ماه سال ۱۳۹۶ رییس کل سازمان نظام پزشکی در رابطه با علت اصلی مرگ کیارستمی خونریزی حاد تحت پرده‌های مغزی که منجر به مرگ مغزی شده را علت اصلی مرگ او اعلام کرد. اما با کمپینی که پس از درگذشت او تشکیل شده بود، موضوع قصور پزشکی در سطحی گسترده در میان افکار عمومی مطرح شد. پیگیری‌های بهمن کیارستمی نیز در این مدت باعث شد تا این موضوع همچنان در میان خبرها خودنمایی کند. اما با اظهارات اخیر رییس سازمان نظام پزشکی و ادبیاتی که برای بیان پیگیریهای مستمر در خصوص این پرونده استفاده کرد، تمام کسانی که پس از درگذشت کیارستمی پیگیر علت اصلی فوت او بودند، اعتراض‌شان دوباره جان گرفت. بهمن کیارستمی در گفت‌وگو با روزنامه هفت صبح به این اظهارات واکنش نشان داد و گفت: «جمله آخر رییس سازمان نظام پزشکی بیشتر از همه من را ناراحت کرد. ایشان گفته‌اند متاسفانه همیشه سعی می‌کنیم از کاه، کوه بسازیم و خبر رسانی‌های ما خوب و دقیق برای مردم نیست. سوال من از آقای فاضل این است که منظورشان از کاه چیست؟ آیا مرگ پدرم کاه بوده؟ خطای پزشکی کاه است؟ مرگ یک بیمار به دلیل خطای پزشکی کاه است؟» کیارستمی در این گفت‌وگو که یک روز پس از اظهارنظر ایرج فاضل منتشر شد، گفت: «همان زمان که پدرم تازه فوت شده بود، ایشان رییس انجمن جراحان بودند و چند بار به بیمارستان سرزدند. صحبت‌های ایشان در این مورد بود که ماجرا را با صحبت و گفت‌وگو تمام کنیم. پزشک معالج پدرم نیز به صورت عجیبی صحبت‌ها و حرف‌های آقای فاضل را گوش می‌کردند با وجود اینکه رییس سازمان نظام پزشکی فرد دیگری بود. مثلا به دکتر میر می‌گفتیم حداقل یک بار در مورد این پرونده با رسانه‌ها صحبت کن و او جواب می‌داد هر چی آقا فاضل بگویند.»

اما در کنار واکنش رسمی فرزند عباس کیارستمی، بسیاری از خبرنگاران و فعالان فضای مجازی نیز به این نگاه انتقاد داشتند. الهه خسروی یکی از خبرنگاران با تجربه، که سال قبل در چنین روزهایی همسرش رضا رستمی بر اثر قصور پزشکی در گذشت، در این باره در حساب توییتری‌اش نوشت‌: «ماجرا این نیست که خطای پزشکی رو هرگز نمی‌پذیرن و ماجرا اینه که خانواده رو به جای پزشک مقصر میدونن.» علاوه بر این بسیاری از کاربران با بازنشر توییت‌های مرحوم رضا رستمی در خصوص خطای پزشکی در پرونده عباس کیارستمی دیدگاه او را که مدتی بعد از کیارستمی بر اثر خطای پزشکی درگذشت، مرور کردند. رضا رستمی در واکنش به بروز خطای پزشکی در پرونده کیارستمی نوشته بود: «کیارستمی چهره‌ای جهانی بود که این بلا تو بیمارستان سرش اومد، مردم عادی چه بلاهایی سرشون می‌آد و دستشونم به هیچ جا بند نیست.» فرزانه ابراهیم‌زاده هم در واکنش به صحبت‌های رییس سازمان نظام پزشکی نوشت: «نظام پزشکی در کنار همه وظایف برای کمک به حقوق بیماران در برابر پزشکان تاسیس شده است، نه نهادی برای کمک به پزشکان خطاکار.» هادی عیار هم با هشتگ #کاه_کوه در توییتر نوشت: «جناب فاضل یادتونه سر در حاشیه مهران مدیری چه از #کاه_کوه ساختید؟ مصاحبه‌تون هنوز تو رکوردر بنده هست. حالا مرگ کیارستمی شد از کاه کوه ساختن؟» حبیب رضایی بازیگر و کارگردان سینما هم در توییترش نوشت: «تنمان ‌به «کاه» طبیبان ‌نیازمند مباد که دردها، «کوه»می شود، ‌حتما... قسم پزشکی برای حفظ جان آدمی است، نه تحقیر آن، آقای دکتر!»

شاهد حلاج خبرنگار حوادث روزنامه شرق که چندی پیش تصادفش در جاده خبرساز شده بود هم همراه با این توفان توییتری شد و نوشت: «کشیدم که میگم بیمارستان آپادانا، چشم پزشکی کشیک از ساعت۵صبح منتظر بودم تا۷شب که میگفتن جراحی داره، آخر کار به وزیر کشید که اومد.» مینا اکبری خبرنگار حوزه فرهنگ هم در توییترش نوشت: «آقای فاضل فکر نکنید می‌توانید باقدرت بی‌پایان مرورزمان، خاک سردفراموشی روی نامی بپاشید که نماد همه‌چیزهای خوب سینمای ایران در جهان بود.» پدرام الوندی هم همراه با جریانی که شنبه شب در توییتر به راه افتاد در مورد ادبیات رییس سازمان نظام پزشکی نوشت: «فکر می‌کردم تیم جدید نظام پزشکی بهتر عمل کند ولی ظاهرا در بر همان پاشنه می‌چرخد.» کریم ارغنده‌پور هم در همین رابطه نوشت: «مساله اصلی در پرونده پزشکی کیارستمی فقید این است که به ابهامات افکار‌عمومی پاسخ قانع‌کننده داده نشده. این از کاه کوه ساختن نیست. دکتر‌فاضل پزشک معتبر و خوش‌نامی است ولی نمی‌تواند با ادبیات دو دهه‌ پیش با جامعه سخن بگوید.» دکتر فاضل هنوز در پاسخ این واکنش‌ها توضیحی ارایه نکرده است، اما هر چه هست، چنین دیدگاهی نه تنها در مورد هنرمندی که چهره‌ای جهانی داشت بلکه در مورد هیچ انسانی بجا و شایسته نیست و شاید به تعبیر یکی از کاربران مجازی مسوولان به جای فرافکنی یاد بگیرند که در مقابل کوتاهی‌ها و اشتباهات پاسخگو باشند.