۰ نفر

فتاح: کمیته امداد یک اورژانس موقت است

۶ مهر ۱۳۹۶، ۹:۳۹
کد خبر: 221979
فتاح: کمیته امداد یک اورژانس موقت است

فتاح در نشست خبری گفت: همه دستگاه‌ها از جمله نیروی انتظامی، شهرداری و بهزیستی برای مقابله با آسیب های اجتماعی برنامه هایی دارند. با تصویب مجلس قرار شده است بحث آسیب های اجتماعی زیر نظر کمیته‌ای در وزارت کشور بررسی شود که کمیته امداد هم جزء آن است.

به گزارش اقتصاد آنلاین ، در ادامه مشروح نشست خبری به مناسبت «سالروز تأسیس کمیته امداد امام خمینی(ره)» و پاسخگوی سید پرویز فتاح رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره) به سوالات خبرنگاران را می خوانید.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه شهرداری تهران برای مقابله با آسیب های اجتماعی فعالیت هایی دارد، تعامل کمیته امداد با شهرداری در این رابطه چگونه است؟ اظهار داشت: در کل کشور مقابله با آسیب های اجتماعی اهمیت دارد به همین دلیل 3 جلسه بررسی آسیب های اجتماعی در حضور رهبری برگزار شده است که بنده و شهردار تهران هم در این جلسات حضور داشتیم و بحث های زیادی در این رابطه انجام شده است و به لحاظ اینکه شهر تهران یک کلان شهر است حساسیت زیادی دارد، بنده همچنین در دو جلسه شورای شهر برای بررسی آسیب های اجتماعی حاضر شدم .

وی افزود: همه دستگاه‌ها از جمله نیروی انتظامی، شهرداری و بهزیستی برای مقابله با آسیب های اجتماعی برنامه هایی دارند. با تصویب مجلس قرار شده است بحث آسیب های اجتماعی زیر نظر کمیته‌ای در وزارت کشور بررسی شود که کمیته امداد هم جزء آن است.

*منحنی برداشت از صندوق های صدقات کاهش پیدا کرده است

فتاح در رابطه با دزدی از صندوق های صدقه گفت: امروز بیشتر مردم کارت همراه خود دارند و به دلیل اینکه مردم کمتر پول خرد با خود حمل می‌کنند، منحنی برداشت از صندوق های صدقات کاهش پیدا کرده است، همچنین جمع آوری و شمارش این پول ها هم هزینه بر است، به همین دلیل سامانه پیامکی جمع آوری صدقات راه اندازی شد و یک میلیون نفر در این سامانه ثبت نام کردند که این سامانه هیچ هزینه ای برای کمیته امداد ندارد.

رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) گفت: طرح دوم، صندوق‌های صدقات الکترونیکی ساخت ایران در ایستگاه های مترو نصب شده است که باید این صندوق‌ها را گسترش دهیم، زیرا صدقه دادن و صدقه گرفتن یک انفاق عام است که در اسلام به آن سفارش شده است.

فتاح با بیان‌ اینکه صدقه واژه قرآنی است و تقدس دارد، گفت: صدقه داده شده هیچ بدی برای صدقه گیرنده ندارد.

وی با اشاره به اینکه صدقه باعث افزایش برکت در جامعه می شود، افزود: برای صدقه گیرنده هیچ کراهتی وجود ندارد.

فتاح با تاکید بر اینکه صدقه دادن و صدقه گرفتن یک انفاق عام است و در اسلام در خصوص آن سفارش های زیاده شده است، تصریح کرد: صدقه دهندگان به ما اختیار می دهند که صدقه را در یک طیف از خدمات هزینه کنیم و ما صدقه را برای ازدواج، تحصیل فرزندان نیازمند و غیره هزینه می‌کنیم.

وی با بیان اینکه صدقه عام است و محدودیت ندارد، یادآور شد: از نظر زمانی فطریه ای را که دریافت می شود باید طی مدت زمان کوتاه به افراد نیازمند پرداخت کنیم.

رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره) گفت: بر اساس تاکیدات مقام‌ معظم رهبری پرداخت فطریه نباید به ساعت کشیده شود، به همین دلیل ما هم ‌فطریه را سریع بین نیازمندان ‌توزیع می‌کنیم.

فتاح ادامه داد: ما اعلام کننده خط فقر نیستیم و وزارت رفاه مسئول این موضوع است و  اگر 812 هزار تومان را که حداقل درآمد ما در سال 95 بوده ملاک قرار دهیم، حدود 11 میلیون نفر می‌شوند.

رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) گفت: 5 میلیون نفر تحت پوشش مستقیم کمیته، 2 میلیون نفر تحت پوشش بهزیستی و 2 میلیون نفر نیز تحت پوشش خیریه‌ها و 2 میلیون نفر هم افراد متفرقه هستند.

وی تصریح کرد: خط فقر بستگی به درآمد یک خانواده متوسط دارد که این مبلغ‌ را چه مقدار در نظر بگیریم.

فتاح افزود: اصل راهکار مبارزه با فقر رونق اقتصادی مملکت است که از حالت رکود خارج شود، قاچاق کالا کمتر شود و مصرف کالای ایرانی  رونق یابد، همچنین باید سرانه درآمد افراد بالا رود.

*کمینه امداد یک اورژانس موقت است

رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) بیان داشت: کمیته امداد محلی برای دائم ماندن افراد نیست، بلکه اورژانس اجتماعی موقتی است که افراد را توانمند ساخته تا از چرخه کمیته خارج شوند، بعضی از افراد از بد حادثه به کمیته امداد پناه می‌آورند که ما باید آن‌ها را آموزش دهیم تا توانمند شوند.

وی خاطر نشان کرد: به طور مثال سرپرست خانواده که زندانی است اگر از زندان آزاد شود دیگر لزومی به تحت پوشش بودن در کمیته را ندارند.

فتاح در خصوص مستمری ماهانه افراد تحت پوشش اذعان کرد: پول مستمری ماهانه مددجویان را نه کمیته و نه مردم نمی‌دهند، بلکه دولت پرداخت می‌کند که منشأ این طرح شهید رجایی بوده است و منبع این درآمد ریشه دولتی و درآمد نفتی است.

رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) اضافه کرد: در حال حاضر به ازای یک نفر 53 هزار تومان و به ازای 5 نفر 100 هزار تومان پرداخت می‌شود.

وی افزود: در طرح اکرام مردم متکفل ایتام شدند، به طوری که هر یتیم حداقل 5 حامی دارد و 140 هزار تومان به صورت نقدی به هر یتیم غیر از مستمری آن‌ها پرداخت می‌شود.

فتاح بیان داشت: برای جشن نیکوکاری مبالغ جمع‌آوری شده تا شب عید به صورت صددرصد به نیازمندان پرداخت می‌شود، همچنین 20 میلیارد تومان زکات جمع‌آوری شده که تقسیم آن  آدابی دارد.

رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) افزود: حدود 300 میلیون صرف امور بهداشت و درمان مددجویان شده است، همچنین کمیته مسئولیت تأمین هزینه 330 هزار دانش آموز و 72 هزار دانشجو را بر عهده دارد.

فتاح با بیان اینکه افراد نیازمند را آموزش و راهنمایی می کنیم، گفت: بدون شک به دنبال آن هستیم که دست این افراد را بگیریم تا آن ها بتوانند روی پای خود بایستند.

وی با تاکید بر اینکه نیازمندان کمیته امداد افراد آبرومندی هستند، افزود: اگر این افراد شرایط مناسبی داشتند به کمیته امداد مراجعه نمی‌کردند اما هم اکنون بیشتر این افراد به دلیل مشکلاتی مانند از دست دادن سرپرست خانواده، زندانی شدن سرپرست خانواده، طلاق، سرطان و دیگر مشکلات به این ارگان مراجعه کرده اند.

رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) با بیان اینکه عوامل زیادی می توانند این افراد را از زندگی عادی خارج کنند، گفت: امروز برای 350 هزار خانواده حق بیمه برای تأمین اجتماعی واریز می کنیم تا بعد از 10 تا 15 سال حقوق بگیر شوند و بتوانند روی پای خود بایستند.

فتاح با بیان اینکه اگر در یک خانواده‌ای یتیم تحت  پوشش کمیته امداد پسری باشد، وی را از خدمت سربازی معاف می‌کنیم، گفت: امسال 10 درصد از افراد تحت پوشش کمیته امداد را کاهش دادیم و این نشان از آن دارد که رقم 5 میلیونی کمیته امداد متغییر است.

وی ادامه داد: یک میلیون و 600 هزار نفر مددجوی تحت پوشش کمیته امداد توانمند شده‌اند و از تحت پوشش این سازمان خارج شده‌اند، چراکه این امر در قانون برنامه توسعه چهارم بوده و در برنامه پنجم نیز ادامه دار شد که باید هر سال 10 درصد از آمار مددجویان کمیته امداد کاهش یابد.

رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) با بیان اینکه دولت برای کارفرما شدن مددجویان و روی پا ایستادن آن‌ها به ما وام می‌دهد و ما نیز این وام ها را در اختیار مددجویان قرار می‌دهیم، تصریح کرد: بر اساس مطالبه دولت مددجویان باید خودکفا و از تحت پوشش کمیته امداد خارج شوند.

فتاح با تأکید بر اینکه 70 میلیون نفر یارانه بگیر داریم، گفت: واقعا می‌توانیم بیاییم و به فردی بگوییم احسنت که 70 میلیون نفر را یارانه بگیر کردی! داشتن مددجوی زیاد هم مانند یارانه بگیران به صلاح کشور نیست.

وی با بیان اینکه در انتخابات هفتم اسفند سال گذشته اخطار دادیم که هیچ کس چه دولتی و چه غیر دولتی حق استفاده ابزاری از کمیته امداد را ندارد، تصریح کرد: سال گذشته از دستگاه های خود مراقبت کردیم و امسال نیز همین بخشنامه را به تمام نقاط کشور ارسال کردیم که تحسین شورای نگهبان را به دنبال داشت.

رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) گفت: سال گذشته به دلیل بی توجهی 95 نفر از افرادی که در خصوص انتخابات دخالت کرده بودند، همه را عزل کردیم اما پس از مدتی به دلیل درخواست های مکرر این تعداد را به 17 نفر تقلیل دادیم، چراکه بر نهی و علیه برخورد ما برخورد سختی خواهد بود، به همین دلیل امیدواریم در این خصوص حادثه تلخی پیش نیاید.

*رقابت ارگان‎های دولتی و غیردولتی بر سر خرید ساختمان سوهانک

فتاح تصریح کرد: قرار بود که از سوهانک برویم که رفتیم و هم اکنون در ساختمان آزادی مستقر شدیم و ساختمان سوهانک را برای فروش گذاشتیم.

وی با بیان اینکه ساختمان سوهانک یک زمین نیست و باید چند قطعه زمین با یکدیگر تجمیع می‌شد، افزود: این ساختمان پایان کار ندارد و نمی‌دانستیم که برای فروش کاربری اداری، فرهنگی و مذهبی و یا مسکونی در نظر بگیریم، به همین منظور کارشناسان خبره را برای تشخیص کاربری این ساختمان انتخاب کردیم.

رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) گفت: در خصوص متراژ این ساختمان نکاتی وجود داشت، به همین دلیل بعد از رفع آن‌ها به معرض فروش گذاشتیم و کارشناسان نیز از این ساختمان بازدید کردند و بعد از آن توافق نامه فروش را امضا کردیم.

فتاح ادامه داد: ساختمان سوهانک حدود یک هزار میلیارد تومان به فروش گذاشته شده و در حال مذاکره برای فروش به یکی از ارگان‌های دولتی هستیم، اگرچه ارگان‌های غیردولتی نیز خریدار این ساختمان هستند و در خصوص آن رقابتی بین ارگان‎های دولتی و غیردولتی افتاده و باید منتظر بمانیم تا چه ارگانی برای خرید موفق می‌شود.

وی افزود: عرض کردم که همیشه جامعه ما را به عنوان تحت پوششی و مددجویی نگاه می‌کند، در حالی که مددجویان ما انسان های بزرگ و توانمندی هستند، به گونه ای که ما هم اکنون 5 هزار نخبه،72 هزار نفر دانشجو و افرادی داریم که رتبه 6 کنکور را به خود اختصاص داده‌اند.

رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) ادامه داد: نماینده مجلس، مقامات متخصص جزء مددجویان ما بودند اما امروز همه آن ها خود حامی ما در این کشور هستند.

فتاح با بیان اینکه به 100 هزار نفر در کشور وام اشتغال دادیم، گفت: با این امر آن ها می‌توانند به زندگی طبیعی خود ادامه دهند و گلیم خود را از آب بیرون بکشند.

وی با بیان اینکه کمیته امداد در بحث فرش بافی بسیار پیشرفت داشته است، تصریح کرد: بهترین فرش ها در کشور هم اکنون مربوط به کمیته امداد امام خمینی(ره) است.

رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) گفت: سال گذشته بالغ بر یک هزار و 500 تا 200 هزار متر مکعب از فرش‌های دستباف مددجویان را خریداری و پول آن را نقد پرداخت کردیم.

فتاح افزود: خانمی که همسر خود را از دست داده است و یا سرپرست وی در زندان به سر می‌برد و دارای چند فرزند است، نمی‌تواند از خانه خارج شود، به همین دلیل باید برای وی کاری درست کنیم که در خانه باشد.

وی در رابطه با بیمه درمانی مددجویان کمیته امداد بیان داشت: اولا کمیته امداد جزء نادر دستگاه‌هایی است که دارای بیمه پایه است و حق بیمه پرداخت می‌کند و با بیمارستان‌ها قرارداد دارد، همچنین ما فرانشیز درمان هم پرداخت می‌کنیم.

رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) افزود: تمام مددجویان کمیته امداد بیمه تکمیلی هستند، با اطمینان می‌گوییم تمام افراد تحت پوشش کمیته امداد دارای بیمه سلامت هستند و اگر شما توانستید یک نفر را پیدا کنید که بیمه نباشد به ما اطلاع دهید.

فتاح گفت: بیمه کمیته امداد مبتنی بر نظام ارجاع به پزشک خانواده است علاوه بر بیمه پایه کمیته امداد و بیمه سلامت تمام افراد تحت پوشش بیمه تکمیلی هستند و اگر باز هم نتوانند هزینه‌های درمان خود را پرداخت کنند به آن‌ها فرانشیز درمان پرداخت می‌شود.

وی بیان داشت: در گذشته تمام افراد ساکن در شهر‌های بزرگ، شهرهای زیر 200 هزار نفر جمعیت و روستاها تحت پوشش بیمه کمیته امداد بودند اما با تصویب قانون بیمه افراد ساکن در شهر‌های زیر 200 هزار نفر جمعیت و روستاها از ما جدا شد اما ما اعتقاد داریم که باید بیمه یکپارچه باشد.

رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) در پاسخ به این سوال که کمیته امداد چه برنامه‌ای برای خانواده‌های زندانیان دارد، گفت: 30 تا 40 هزار نفر تحت پوشش کمیته امداد هستند، به دلیل اینکه سرپرست آن‌ها در زندان است و ما لحظه شماری می‌کنیم عید یا مناسبتی برسد که به سرپرست آن‌ها عفو بخورد و از زندان خارج شوند.

وی گفت: تلاش می‌کنیم با پرداخت دیه سرپرست خانواده‌هایی که در زندان بسر می برند را آزاد کنیم. در گذشته این کار از طریق ستاد دیه که جزیی از بدنه کمیته امداد بود انجام می‌شد اما امروز ستاد دیه از کمیته امداد جدا شده است.

فتاح بیان داشت: برنامه‌ای داریم که قانون را به نفع خانواده زندانیان تغییر دهیم. ما پیشنهاد داده‌ایم اگر حکم قضایی برای یک فرد منتهی به زندان باشد در آن حکم خانواده زندانی لحاظ شود، به عنوان مثال زمانی که اموال سرپرست ضبط می‌شود، این اموال به نفع املاک تملیکی ضبط می‌شود اما ما پیشنهاد دادیم املاک سرپرست به نفع خانواده وی ضبط شود.

وی در رابطه با برگزاری سالانه جشن نیکوکاری گفت: به نظر ما جشن نیکوکاری هر سال برگزار نمی‌شود، ما سال گذشته این مسیر را تغییر دادیم شما سا‌ل های گذشته مشاهده می‌کردید که در سطح شهر برای جمع‌آوری هدایای مردم چادر می‌زدند اما دیگر این کار انجام نمی‌شود.

رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) بیان داشت: ما جشن نیکوکاری را به سطح مدارس بردیم و به مردم پیشنهاد می‌کنیم به ما پول نقد پرداخت کنند تا بین خانواده‌ها توزیع کنیم تا آن‌ها بنا به نیاز خود وسایل خود را خریداری کنند البته برخی از کارخانه‌جات بنا به مسئولیت اجتماعی که دارند اجناسی را برای توزیع بین خانواده‌های نیازمند به کمیته امداد اهدا می‌کنند.

فتاح گفت: در حال حاضر کارت‌های هدیه‌ای در سطح شهر تهران بین مددجویان توزیع شده و آن‌ها می‌توانند با مراجعه به فروشگاه اتکا مایحتاج خود را خریداری کنند. این طرح در استان‌های قم و البرز هم در حال اجرا است. مبلغ این کارت‌ها بسته به شرایط هر استان متفاوت است.

رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) در رابطه با پرداخت عیدی به مددجویان این نهاد حمایتی گفت: هر سال مستمری معادل 13 ماه به مدد جویان پرداخت می‌شود، البته امسال هنوز عیدی مددجویان کمیته امداد پرداخت نشده است که منشأ آن دولتی است، اگر اعتبار آن را در اختیار ما قرار دهند ما سر موقع پرداخت می‌کنیم. عیدی مدد جویان معادل یک ماه مستمری پرداخت می‌شود.