۰ نفر

مجوز نصب دوربین مداربسته را چه کسی می‌دهد؟

۲۶ شهریور ۱۳۹۶، ۱۴:۴۱
کد خبر: 219530
مجوز نصب دوربین مداربسته را چه کسی می‌دهد؟

هر روز دنیای فناوری خدمات نوینی به بشر عرضه می‌کند. یکی از این امکانات نصب دوربین مداربسته است.

این وسیله خاطر بسیاری از صاحبان مشاغل، کارگاه‌ها، فروشگاه‌های زنجیره‌ای و... را آسوده کرده است. افراد به‌واسطه آن می‌توانند هرلحظه کارکنان خود را مورد ارزیابی قرار دهند. این فناوری هم همچون دیگر وسایل تولیدی دنیای جدید از ضوابط و قوانین ویژه‌ای برخوردار است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از آرمان، از زمان تولید دوربین‌های مداربسته تاکنون مطالعات فراوانی درباره عملکرد این دستگاه انجام شده و اغلب این مطالعات نقش موثر دوربین مداربسته را در کاهش نرخ جرم تایید کرده‌اند. بیشترین تاثیر بازدارنده نصب دوربین مداربسته در جرایم رانندگی و سرقت است. در یک مطالعه موردی، پس از نصب و اجرای دوربین مداربسته در پارکینگ‌ها، جرایم تا 90‌درصد کاهش یافته است. در این میان اگر دوربین مداربسته همراه با روش‌های دیگر نظارتی و امنیتی همچون حصارکشی و سیستم‌های هشدار‌دهنده مورد استفاده قرار گیرد، نقش بازدارندگی بیشتری دارد. از سوی دیگر باید تاکید کرد که واحدهای صنفی با نصب دوربین مداربسته اهدافی غیر از کنترل سرقت ندارند، بلکه با نصب این دوربین‌ها خواستار امنیت اجتماعی و محیطی آن مناطق هستند. بنابر نظر کارشناسان اتاق اصناف ایران، یکی از مهم‌ترین مزایای دوربین مداربسته ترساندن مجرمان از ارتکاب جرم است. نصب این دوربین‌ها باعث شده به‌میزان چشمگیری ارتکاب جرم در بین مجرمان کاهش یافته و امنیت ایجاد شود. بررسی‌هایی که در تاثیر دوربین‌های مداربسته در پیشگیری از جرایم در سه مکان عمومی مراکز شهر، مراکز حمل‌و‌نقل عمومی و پارکینگ‌ها انجام شد، نشان داد دوربین‌ها بیشترین تاثیر را در پارکینگ‌ها با 41‌درصد کاهش در سرقت‌ها داشته است. بعد از آن در مراکز شهر با هفت‌درصد و مراکز حمل‌و‌نقل با شش‌درصد کاهش در جرایم همراه بوده‌ایم. چندی پیش حمید هداوند، مقام ارشد در نیروی انتظامی اظهارکرد: «شهروندان برای اینکه از تهدیداتی همچون وقوع سرقت، کلاهبرداری، جعل و... در امان باشند، مراقبت‌ها و اقدامات پیشگیرانه‌ای همچون استفاده از کارت عابربانک، تعویض قفل در ورودی ساختمان، نگهداری‌نکردن اشیای گران‌قیمت در منزل، استفاده از قفل فرمان و قفل دزدگیر، یادگیری مهارت‌های دفاع‌شخصی یا نصب دوربین مداربسته در مراکز تجاری و اداری را در راستای جلوگیری از وقوع جرم و بزه‌دیده‌شدن را پیش‌بینی کنند.» همچنین در اردبیهشت امسال هم رئیس پلیس پیشگیری ناجا از تجهیز افسران گشت این پلیس به دوربین البسه در آینده نزدیک خبر داد. محمد شرفی در این‌باره گفت: «طرح مجهز‌کردن افسران گشت به دوربین البسه را در دستور کار داریم که در آینده نزدیک اجرا می‌شود.»

5 شهر پردوربین در جهان

در تازه‌ترین گزارشی که مرکز داده‌پردازی World Atlas منتشر کرده است، پنج شهر لندن، پکن، شیکاگو، نیویورک و چونگ‌‌کینگ به‌‌ترتیب از بیشترین تعداد دوربین‌های مداربسته در معابر و اماکن عمومی در جهان برخوردارند. در گزارش منتشره به‌تاریخ 20 آوریل201٧ این‌چنین آمده است: «لندن، با بیشترین آمار استفاده از دوربین‌های مداربسته در فضاهای عمومی در صدر این فهرست قرار دارد و عمده دلیلی که برای این منظور عنوان می‌شود، کاهش آمار جرم و جنایت در این شهر است. بر پایه آمار مرکز جمع‌‌‌آوری اطلاعات درباره نرم‌افزارها و سخت‌افزارهای مراقبتی-نظارتی موسوم به BBW، در این شهر بریتانیایی حدود 51 هزار دوربین مداربسته توسط نیروی مرکزی پلیس در خیابان‌ها، فروشگاه‌های عمومی، مراکز تفریحی و خدماتی و مسیرهای عبورومرور نصب شده است. برخی منابع غیررسمی می‌گویند تصویر یک شهروند انگلیسی طی 24ساعت فعالیت مدنی، به‌طور متوسط حدود 300 بار توسط دوربین‌های مختلف ثبت می‌شود. آمار BBW گویای آن است که 20 درصد دوربین‌های مداربسته جهان در لندن به‌کار گرفته شده‌اند و این مساله نه‌تنها در کاهش آمار جرم و جنایت در این شهر موثر بوده است، بلکه فعالیت‌های امدادرسانی به‌‌موقع را در هنگام بروز حوادث، از هر نظر بهبود بخشیده است.» امروزه به‌طور تقریبی حدود 25میلیون دوربین مداربسته موسوم به CCTV در جهان مورد استفاده قرار گرفته است که 5/2‌میلیون دستگاه آن در بریتانیا است. بر اساس گفته‌های کارشناسان، وجود این تجهیزات مراقبتی تا 67 درصد از وقوع سرقت‌ها جلوگیری می‌‌کند، امری که در گزارش‌های متعدد دیگری هم به‌عنوان یکی از ویژگی‌های مثبت وجود چنین امکاناتی به آن اشاره شده است.

آیا نصب دوربین مداربسته جرم است؟

بر اساس قانون نصب دوربین در مشاعات همچون حیاط ساختمان، پارکینگ، راه‌پله و... نیاز به تایید کتبی اعضای مجمع ساختمان دارد. درصورت تایید مجمع، این نظر بر نظر منفرد ساکنان ارجحیت دارد. بنابراین نصب دوربین مداربسته باید زیرنظر مدیر ساختمان باشد و مدیر ساختمان با توجه به نیاز آپارتمان به تعداد دوربین‌ها و محل نصب آنها اقدام کند. نصب دوربین مداربسته در بیرون ساختمان درصورتی که شاکی خصوصی نداشته باشد، منع قانونی ندارد، اما در این‌باره نظرهای مختلفی وجود دارد. نصب دوربین مداربسته به‌صورت کلی نه‌تنها به‌وسیله مراجع قانونی تقبیح نشده، بلکه مورد استقبال نیز قرار می‌گیرد. با توجه به نقش بازدارنده نصب دوربین مداربسته در کاهش جرایم، استفاده از دوربین مداربسته تنها در شرایط ویژه ممنوع شده است. در حال حاضر نصب دوربین مداربسته در محیط‌های عمومی هیچ‌گونه منع قانونی ندارد. منع قانونی این مکان‌ها تنها در صورتی به وجود می‌آید که محیط در اطراف مکان‌های حساس همچون پادگان‌ها، پایگاه‌های هوایی و... باشد. نصب دوربین مداربسته در محیط‌های خصوصی دارای بیشترین حساسیت است. محیط‌های خصوصی شامل محیط‌هایی است که با حریم شخصی افراد در ارتباط است. نصب دوربین مداربسته در محیط‌های خصوصی (محیط داخلی منزل، اتاق خواب افراد، اتاق رختکن و... ) تنها با داشتن مجوز رسمی امکانپذیر است.

نصب دوربین مداربسته نیازمند مجوز است

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و تعمیرکاران تجهیزات الکترونیکی و حفاظتی درباره رعایت ضوابط قانونی درباره کاربرد دوربین‌های مداربسته می‌گوید: در جامعه ما روزانه بر تعداد استفاده‌کنندگان از دوربین‌های مداربسته افزوده می‌شود. دوربین مداربسته ابزار مناسبی برای جلوگیری و پیگیری بسیاری از بزه‌هاست. صادق فیض‌آبادی می‌افزاید: در کشور فقط اتحادیه تولیدکنندگان و تعمیرکاران تجهیزات الکترونیکی و حفاظتی می‌تواند مجوز نصب دوربین‌های مداربسته را صادر کند. در سال‌های اخیر اتحادیه به شناسنامه‌دار‌کردن نصابان دوربین‌های مداربسته پرداخته است. با توجه به وجود شکایت‌های فراوان به اتحادیه شاهد ورود افراد سودجو به حریم خصوصی دیگران و بروز مشکلات عدیده برای خانواده‌ها هستیم. بر این اساس، اغلب افراد فعال در این عرصه با گذراندن آزمون فنی و اخذ سوء‌پیشینه شناسنامه‌دار شدند. به‌گفته او هدف اتحادیه از این اقدام حضور افراد موجه در حریم خصوصی شهروندان است. رئیس اتحادیه تولید‌کنندگان و تعمیرکاران تجهیزات الکترونیکی و حفاظتی با بیان اینکه امروزه همگان از تاثیر مثبت دوربین‌های مداربسته در کاهش نرخ بزه مطلع هستند، می‌افزاید: بررسی نرخ بزه و سرقت‌ها در پاساژها و دیگر اماکن در سال‌های اخیر بیانگر آن است که دوربین‌های مداربسته در فرایند دستگیری سارق، جنایتکار و مجرم کمک‌کننده است. فیض‌آبادی می‌گوید: بر اساس دستور اداره اماکن نیروی انتظامی دوربین‌های مداربسته باید در مشاعات ساختمان و به‌دور از حریم خصوصی افراد نصب شود. بر اساس قانون نباید دوربین مداربسته در اماکنی همچون آرایشگاه‌ها نصب شود. درضمن با رعایت قوانین مندرج در استفاده از دوربین‌های مداربسته می‌توان از نصب دوربین مداربسته نتیجه مطلوب را کسب کرد. او در پاسخ به این سوال که «هم‌اکنون در جامعه افراد با کسب تخصص اندک به نصب دوربین‌های مداربسته می‌پردازند، درباره عملکرد این افراد چه قوانینی باید رعایت شود؟»، تاکید می‌کند: افراد به‌صرف کسب مهارت اندک نباید به نصب دوربین‌های مداربسته بپردازند. هموطنان هم باید از افرادی که دارای پروانه و مجوز اتحادیه هستند، خدمات کسب کنند، چون این افراد فقط در صورت کسب مجوز نسبت به عملکرد خود پاسخگو بوده و بر اساس قوانین فعالیت می‌کنند. فیض‌آبادی درباره اماکن مجاز برای نصب دوربین مداربسته می‌گوید: نصابان در زمینه نصب دوربین مداربسته از سوی اتحادیه آموزش‌های لازم را کسب کرده‌اند. برای مثال، در برخی از اخبار حوادث شاهد نصب دوربین‌های مداربسته در کانال کولر یا دیگر نقاط مخفی منازل یا امکان عمومی هستیم که در این باره باید تاکید کرد این اقدام غیرقانونی است. درصورت نصب دوربین مداربسته در برخی نقاط غیرمجاز باید مسئولان امر در نیروی انتظامی و اداره اماکن را آگاه کرد. به‌گفته او نصب دوربین در اماکن عمومی باید همچون فروشگاه‌های زنجیره‌ای با نصب برچسب دوربین‌های مداربسته با هدف آگاه‌سازی همگان باشد. رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و تعمیرکاران تجهیزات الکترونیکی و حفاظتی تاکید می‌کند: بر اساس قانون نصب دوربین مداربسته مخفی به هر نحو (در محیط‌های مشاع یا خصوصی) نیازمند مجوز است. در صورت شکایت به‌واسطه نصب دوربین مخفی حتی در منزل خود فرد، این موضوع می‌تواند با پرداخت جریمه سنگین یا تعقیب قضائی همراه باشد. همچنین برای دریافت مجوز برای نصب دوربین مداربسته می‌توان از طریق نیروی انتظامی یا مراجع قضائی اقدام کرد.