۰ نفر

در مداحی‌ها مزاحمتی برای همسایگان ایجاد نشود

۲۱ شهریور ۱۳۹۶، ۹:۵۵
کد خبر: 218256
در مداحی‌ها مزاحمتی برای همسایگان ایجاد نشود

آیت الله ناصر مکارم شیرازی ازمراجع تقلید با اشاره به وظایف و مسئولیت های مداحان و هیات های مذهبی کشور گفت: مداحان نباید از تعبیرهای موهن که موجب وهن امامان معصوم و مجالس عزاداری می شود، استفاده کنند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، وی دوشنبه شب در همایش مداحان و مسئولان هیات های مذهبی قم در مدرسه علمیه امام کاظم(ع ) این شهر اظهار داشت: به عنوان نمونه در برخی مجالس شعری با این مضمون که 'یقین دارم امام حسین (ع) آرزویی جز دامادی علی اکبر (ع) نداشت' گفته می شود، ولی آیا آرزوی آن حضرت فقط همین بوده؟ سیدالشهدا(ع) می فرمایند آمدم حکومت اسلامی ایجاد کنم، داد مظلوم را از ظالم بگیرم و سنت فراموش شده جدم حضرت محمد (ص) را احیا کنم.

وی همچنین با انتقاد از برخی مداحانی که برای جذب جوانان از آهنگ ها و لحن های موهن استفاده می کنند، افزود: اخیرا برخی برای جذب جوانان از این راه استفاده می کنند، درحالی که باعث می شود آنان را از خود دفع کنند، از این رو باید لحن سنگین، مناسب و دور از مسائلی که مربوط به ترانه ها است، مورد استفاده قرار گیرد، و آهنگ ها مذهبی باشد.

این مرجع تقلید همچنین مسائل مالی در مداحی ها را مورد توجه قرار داد و گفت: نباید مداحان و خطبا به گونه ای عمل کنند که مردم تصور کنند، مداحی یک حرفه است و معامله ای انجام می شود، و رعایت نکردن این موضوع هیچ گونه اثر تربیتی را برای مداحی به همراه نخواهد داشت.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به وظایف سنگین مداحان اشاره کرد و گفت: مداحی و خطابه و برنامه های هیات مذهبی در شرایطی که ابزار فساد در همه جا فراهم است، مقدمه ای برای تربیت محسوب می شود.

وی با تاکید بر تاثیر خطبا و مداحان در مسائل اجتماعی یادآور شد: شعارهای مداحان و خطبه خطبا و همچنین هیات های مذهبی یکی از عوامل پیشرفت انقلاب بود و الان نیز برای حفظ نظام و خون شهیدان نقش مهمی دارد.

آیت الله مکارم شیرازی تصریح کرد: در داستان شهید حججی ، در گوشه ای از جهان یک حادثه ای اتفاق افتاد، این مساله در تربیت جوانان در پرتو شهادت تاثیرگذار بود.

شهید مدافع حرم محسن حججی 25 ساله اهل نجف آباد اصفهان، عضو لشکر زرهی هشت نجف اشرف بود که چندی پیش اعضای گروهک تروریستی داعش در سوریه پس از به اسارت درآوردن وی، سراز پیکر پاکش جدا کردند.

این مرجع تقلید همچنین در بخش دیگری از سخنان خود نکته هایی را خطاب به مداحان و خطبای کشور متذکر شد، و افزود: مداحی نیازمند آموزش است، یعنی همان گونه که آموزش صوت می دهند باید آموزش محتوی نیز داده شود، یک مداح بدون آموزش نمی تواند تاثیر تربیتی زیادی داشته باشد، از این رو مداحان باید جلسه و مجامع داشته باشند، و پیشکسوتان تجربه خود را به جوانان و نوجوانان منتقل کنند.

وی همچنین ارایه آموزش های جمعی حول محور مسائل احکام و اعتقادات را نیز برای مداحان ضروری عنوان کرد، و گفت: فعالیت مداحان به صورت جمعی باشد چون کار فردی تاثیر چندانی ندارد.

آیت الله مکارم شیرازی همچنین بیان اشعار و سخنان مطابق حال مستمع و مقتضای سن و سطح سواد آن را نیز از دیگر نکات مورد توجه مداحان دانست، و با توصیه به پرهیز از خواندن اشعار تکراری و خسته کننده برای شنوندگان و مخاطبان افزود: یکی از اشتباه هایی که در برخی از جلسه ها باعث پراکندگی می شود خسته کردن مستمعان است، و به همین علت مداحان باید تنها تا آنجا که در پیشانی و چهره مستمع نشاط و آمادگی می بینند ادامه دهند.

وی گفت: باید در مداحی ها مزاحمتی برای همسایگان ایجاد نشود، چون گاهی از ما سوال می کنند که مسجد محله تا 2 بعد از نیمه شب مشغول مداحی است، و چون صدای بلندگو در فضای بیرون مسجد پخش می شود، برای افراد محله و کسانی که مریض دارند، ایجاد مزاحمت می کند.

وی با بیان اینکه به همین علت قیمت خانه هایی که در همسایگی مسجد قرار دارند، پایین آمده است، اضافه کرد: صدای بلند گوی مساجد فقط باید برای پخش اذان به بیرون از مسجد پخش شود، ولی چند روزی که در ایام عاشورا در خیابان ها برنامه های عزاداری است، حسابش جدا است اما برنامه های مستمر و مداوم باید طوری باشد که تولید دردسر نکند.

آیت الله مکارم شیرازی همچنین پرهیز مداحان از بیان مسائل تکراری را از دیگر مطالب ضروری و قابل توجه برای آنها برشمرد، و افزود: مداحان باید به جای به کارگیری اشعار قدیمی از اشعار شاعران زبر دست و همچنین مفاهیم و برنامه های اخلاقی تازه استفاده کنند.

این مراسم به همت سازمان بسیج مداحان سپاه علی بن ابیطالب (ع) قم ترتیب یافته بود.