۰ نفر

۳۴مورد از قراردادهای پرونده املاک شهرداری فسخ شد

اژه‌ای: حصر ادامه خواهد داشت/ امنیتی نبودن پرونده مداحان/ آخرین وضعیت پرونده کاسپین/ تایید بازداشت قائم مقام قالیباف

۱۲ شهریور ۱۳۹۶، ۱۵:۰۰
کد خبر: 216390
اژه‌ای: حصر ادامه خواهد داشت/ امنیتی نبودن پرونده مداحان/ آخرین وضعیت پرونده کاسپین/ تایید بازداشت قائم مقام قالیباف

سخنگوی قوه قضاییه در یکصد و هفدهمین نشست خبری با تشریح موضوع پرونده‌های علیرضا رجائی و محمدعلی طاهری، از بازداشت 5 نفر در پرونده مخلوط کردن خاک و گندم و نیز صدور کیفرخواست برای 20 متهم پرونده حقوق‌های نجومی خبر داد.

حجت‌الاسلام غلامحسین محسنی اژه‌ای در یکصدوهفدهمین نشست خبری خود، ضمن گرامیداشت دهه ولایت، تبریک به مناسبت عید سعید قربان و غدیر و گرامیداشت یاد و خاطره شهید قدوسی و شهدای 17 شهریور و شهید رئیسعلی دلواری، اظهار کرد: باید اظهار تاسف و تألم کنم از حادثه جانسوز و جانگداز واژگونی اتوبوس و جان باختن عده‌ای از دانش‌آموزان دختر که حقیقتا انسان را متاثر می‌کند و این حادثه را به خانواده‌های معزا و مردم تسلیت عرض می‌کنم. به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از آنا، وی اضافه کرد: حقیقتا جا دارد دولت تدبیری بیاندیشد که در آینده از این دست حوادث نداشته باشیم. شاید نتوان کاری کرد که هیچ‌وقت هیچ حادثه‌ای پیش نیاید، اما می‌توان کاری کرد از این دست حوادث نداشته باشیم و این افراد را از دست ندهیم. قطعا دادستان هم به عنوان مدعی‌العموم وارد شده، اما باید اقدامات پیشگیرانه داشت تا این حوادث رخ ندهد.

امیدی به سازمان‌های بین‌المللی نیست

معاون اول قوه‌قضائیه در ادامه تصریح کرد: امروز باید به حال سازمان‌های بین‌المللی به اصطلاح مدافع حقوق‌بشر گریه کنیم که قضایایی مثل میانمار را شاهد هستند و هیچ‌ اقدامی در جهت نجات هزاران انسان مظلوم، مسلمان و بی‌پناه نمی‌کنند. امیدواریم مسلمانان جهان در این‌گونه مسائل خودشان قدمی بردارند چون امیدی به این سازمان‌ها وجود ندارد.

محسنی‌اژه‌ای در پاسخ به سؤالی درباره بیماری علیرضا رجایی و ابتلای وی به بیماری سرطان در ایام محکومیت اظهار کرد: متاسفانه برخی افراد که نسبتی با انقلاب و مردم ندارند و چه بسا در خارج از کشور هستند و با اسرائیل و آمریکا و انگلیس همکاری می‌کنند، توقعی نداریم. از امثال بی‌بی‌سی و صدای آمریکا که توقع نمی‌رود حرف‌های حقوقی و اصولی بزنند. این آقا حدود 2 سال پیش از زندان آزاد شده است. ایشان مثل بسیاری از افراد دیگر کشور متاسفانه سرطان گرفته است. این فرد زمانی که زندان بوده، هیچ‌گونه آثاری از این مسائل نداشته است.

اژه‌ای عنوان کرد: پرونده وی را به مناسبتی گرفته بودم و آن موقع مانند سایر افراد بابت درد دندان و ناراحتی‌های دیگر از همین قبیل به بهداری زندان یا متخصصین در بیرون مراجعه کرده است. این فرد بعد از 2 سال از آزادی، سرطان گرفته که ما هم ناراحت هستیم. این فضاسازی‌ها نه قصد حمایت از یک فرد دارد و نه چیزی را درمان می‌کند، بلکه خیلی‌وقت‌ها فضا را مشکل‌تر می‌کند.

آخرین جزئیات حکم طاهری

سخنگوی قوه‌قضائیه درباره حکم محمد‌علی طاهری نیز گفت: شخصی به عنوان افساد فی‌الارض با استدلال دادگاه محکوم شده و در دیوان‌عالی کشور نقض شده و در شعب هم‌عرض با حضور وکیل و برگزاری چندین جلسه، دادگاه برگزار شده است. همین قاضی هم به افساد فی‌الارض رسیده و در همین عنوان حکم صادر کرده که طبیعی است همین حکم هم قابل‌اعتراض است. اگر کسی نسبت به یک حکمی اعتراض داشته باشد، مجرای قانونی آن واضح و روشن است. قوانین موضوعه و قانون اساسی مسیر اعتراض به حکم را مشخص کرده است.

وی ادامه داد: نه قوه‌قضائیه و نه قاضی و نه هیچ دستگاه دیگری تحت‌فشار و فضاسازی رسانه‌ای، اقدام نمی‌کند. بنابراین حکمی که صادر شده، قابل‌اعتراض است و اگر قطعی شد می‌توانم توضیح بیشتر بدهم و الان از ارائه توضیحات بیشتر معذور هستم.

محسنی‌اژه‌ای در ادامه نشست خبری امروز خود در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره حقوق‌های نجومی و اینکه برخی از نجومی‌بگیرها با شکایت در دیوان عدالت خواستار بازگرداندن پول‌ها به خودشان شده‌اند گفت: 20 نفر طبق گفته دادستان تهران پرونده‌شان آماده شده و کیفرخواست خورده و به دادگاه رفته، اما هنوز حکم صادر نشده است. علت صدور کیفرخواست به خاطر این بود که نه تنها حقوق دریافتی زیاد بوده بلکه بر خلاف قانون و جرم بوده است.

وی ادامه داد: این تعداد از نظر دادسرا مجرم شناخته‌ شده و برای 20 نفر کیفرخواست صادر شده است و درباره تعداد بیشتری هم در دادسرا هنوز مشغول هستند. برخی از این افراد یک شرکت زیان‌ده را با سندسازی، سود‌ده نشان دادند و مبلغی را به عنوان سود بین خود تقسیم کردند. بنابراین نباید پول را برگردانند بلکه باید مجازات هم بشوند. چه بسا هم گیرنده وجه اضافی مقصر و مجرم نباشد،‌ اما در عین حال باید پول را برگرداند و مافوقش ممکن است مجرم باشد که در دادسرا در حال رسیدگی است. درباره بحث تبرئه در دیوان محاسبات و اینکه تبرئه شدند، الان اطلاعی ندارم.

وی تاکید کرد: دولت نسبت به آینده اقداماتی داشت، اما نسبت به گذشته اقدامی نکرد و دیوان محاسبات هم کسی را به قوه‌قضائیه معرفی نکرد، اما با رسیدگی‌هایی قوه‌قضائیه و برخی سازمان‌ها، پرونده‌هایی تشکیل شده که در حال رسیدگی است.

ورود دادستان به پرونده سیلوهای فارس

سخنگوی قوه‌قضائیه در پاسخ به سوالی درباره مخلوط کردن شن و ماسه در سیلوهای گندم در استان فارس گفت: این مساله واقعا بد است و دادستان‌ها در مواردی که جنبه عمومی دارد به جد وارد می‌شوند. در ارتباط با این بحث در دو استان گزارش‌هایی رسیده بود که دادستان ورود کرد و 5 نفر در استان فارس بازداشت شدند و یک نفر از این افراد با قرار وثیقه آزاد شده است و کم و کیف موضوع در دست بررسی قرار دارد.

محسنی‌اژه‌ای در پاسخ به سوال دیگری درباره پرونده دو مداحی که بازداشت شدند و اتهامات این افراد که دادستان تهران گفته، اخلاقی است و اینکه گفته می شود این افراد با یک زن که جاسوس بوده و در یکی از سفارت‌ها مشغول بوده ارتباط داشتند، تصریح کرد: از بیان جزئیات مسائلی که در تحقیقات مقدماتی است، معذور هستم و کرارا گفته‌ام قانون باید طوری تنظیم شود که برخی مسائل بیان شود، ولی به هر تقدیر الان قانون به من اجازه نمی‌دهد در ارتباط با پرونده‌ای که کیفرخواستش هم صادر نشده، توضیح بدهم. در این پروند هنوز کیفرخواستی صادر نشده است. در دادسرای ویژه روحانیت بود و قسمتی از پرونده را به دادسرای تهران ارجاع دادند و هنوز به منجر به صدور قرار نشده است. از آن خانم هم اطلاع ندارم که چنین خانمی بوده و جاسوس بوده یا خیر. دادستان تهران گفته اتهام اینها امنیتی نیست.

فسخ ۳۴ مورد از قراردادهای پرونده املاک شهرداری

حجت‌الاسلام محسنی‌اژه‌ای درباره پرونده‌های املاک شهرداری توضیح داد: دو مساله موجب طولانی شدن پرونده‌ها می‌شود که یکی از آنها بحث، مسائل کارشناسی است. از جمله پرونده‌هایی در ارتباط با مسائل کارشناسی مشکل دارد، همین پرونده است. در پرونده‌های اینچنینی، تلاش قوه‌قضائیه استیفای حق مردم یا نهاد دولتی و عمومی است. مصداق این موضوع، پرونده‌هایی مثل نگین‌خودرو، نگین غرب و پرونده برخی شرکت‌های اعتباری است. قوه‌قضائیه می‌تواند به راحتی حکم زندان بدهد، اما مهم این است فردی که پول‌های مردم را گرفته، شناسایی و ردیابی شود و به مردم بازگردانده شود.

سخنگوی قوه‌قضائیه ادامه داد: در پرونده شهرداری تا چندی قبل، 34 مورد قراردادهایی بود که با کمک شهردار سابق تهران و برخی اقدامات قوه‌قضائیه، فسخ شد. با توجه به تعداد نفراتی که احضار شدند، کارشناسی‌هایی انجام‌شده، بررسی قراردادها، کار کمی انجام نشده است، اما هنوز پرونده به دادگاه نرفته و کیفرخواستی صادر نشده و به نظرم کارها به خوبی انجام شده است.

آخرین وضعیت کاسپین

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره پرونده موسسه مالی کاسپین تصریح کرد: در این ارتباط بانک مرکزی یک خط اعتباری تشکیل داد و 15‌هزار میلیارد ریال تا به امروز از این خط اعتباری برای پرداخت به کسانی که سپرده خود را می‌خواستند استفاده شده است. برای پرداخت‌ها نیز یک جدول زمان‌بندی ایجاد شده است. تا امروز به 80 شعبه کاسپین اجازه فعالیت داده شده و این افزایش پیدا می‌کند. از هشت تعاونی اعتبار منحل شده، 3 شرکت مشکل اساسی داشت که یکی از آنها شرکت فرشتگان بود که مسئولان اصلی آن بازداشت هستند و متاسفانه کسری سنگین دارند.

محسنی‌اژه‌ای ادامه داد: یکی از گله‌هایی که ما از دولت و بانک مرکزی داشتیم، ایجاد این شرکت‌ها بدون نظارت بود. چرا باید بنشینیم تا شرکتی مثل فرشتگان ایجاد شود. بازپرس لیستی درباره مسئول فرشتگان به من داده بود. چه اموال زیادی که این فرد به نام همسر و سایر بستگان خود نکرده است. امیدواریم با تمهیدات بانک مرکزی و هماهنگی با قوه‌قضائیه، پول مردم انشاءالله زودتر به دست‌شان برسد. قوه‌قضائیه هم تلاش می‌کند اموال اینها را شناسایی کند.

وی گفت: 960 میلیارد تومان از پول‌های خود این شرکت‌ها به مردم پرداخت شده که جدای از 15 هزار میلیارد ریال است. از مردم درخواست دارم وقتی یک شرکتی سود زیادی می‌دهد، واقعا شک کنند.

آخرین کشفیات موادمخدر

سخنگوی قوه‌قضائیه در پاسخ به سوال دیگری درباره تخفیف مجازات قاچاقچیان مواد‌مخدر گفت: بارها گفته‌ام وقتی طرحی در مجلس مطرح می‌شود، نمایندگان اختیاراتی دارند و از این اختیارات استفاده می‌کنند. اگر طرح باشد از صفر تا 100 در اختیار خودشان است. وقتی این طرح مطرح شد، قوه‌قضائیه نظریات خود را مطرح کرد، اما اینکه چند درصد اعمال شد، بماند. ما هم گفتیم هر چه قانونی شد، ملتزم هستیم حتی اگر نقد داشته باشیم. این طرح هنوز قطعی نشده و شورای نگهبان نظر نداده است. هر زمان که قانونی شود ملتزم به عمل به آن هستیم.

وی ادامه داد: ایرادی نیست که قانونی تصویب شود که نه موادمخدر توزیع شود و نه کسی اعدام شود، اما اگر بگوییم قاچاقچی را مجازات نکنیم و از طرف دیگر روز‌به‌روز مواد‌مخدر بیشتر توزیع شود، معلوم نیست که صحیح باشد.

وی اضافه کرد: طبق گزارش دادگستری‌ها، از ابتدای امسال تا ابتدای شهریورماه جاری، 145 هزار و 284 کیلو انواع مواد مخدر کشف شده که از این مقدار بیش از 3 هزار کیلو، هروئین و 220 کیلو شیشه، 111 کیلو کراک بوده است. بسیاری از جرایم امروز در جامعه بر اثر استعمال شیشه و کراک است. آیا به صرف برداشتن مجازات اعدام، کار تمام می‌شود؟ شاید پرسیده شود که آیا با اعدام کار درست می‌شود؟ ما می‌گوییم چیزی را تصویب کنیم که هم اعدام کمتر شود و هم مواد‌مخدر. چه بسا اگر اعدام نبود، وضعیت بدتر از الان بود. وزارت امور‌خارجه ما باید فعال‌تر برخورد کند، با این میزان موادمخدری که از کشور‌های همسایه می‌آید باید از منشاء برخورد شود.

 قائم مقام قالیباف بازداشت شده است

غلامحسین محسنی اژه‌ای، در نشست خبری امروز خود درباره بازداشت عیسی شریفی، قائم مقم شهردار سابق تهران گفت: اصل خبر بازداشت درست است و اتهامات او مالی است.