۰ نفر

ایران و عربستان آشتی می‌‌کنند؟

۱۹ مرداد ۱۳۹۶، ۱۶:۰۲
کد خبر: 211345
ایران و عربستان آشتی می‌‌کنند؟

روزنامه روسی پراودا در تحلیلی مبسوط به اختلاف میان ایران و عربستان پرداخته و احتمال اینکه یک کشور میان این دو میانجیگری کند را بررسی کرده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی پراودا  تهران گزارش 3 اوت رسانه‌های گروهی در مورد دیدار آینده وزیر امور خارجه ایران از عربستان سعودی را سوداگری نامید. ایرانی‌ها به این ترتیب نشان دادند قصد آشتی با سعودی ها را ندارند. ولی دود بدون آتش نمی‌شود. اول اوت وزرای امور خارجه دو کشور در حاشیه اجلاس سازمان کنفرانس کشورهای اسلامی در سطح وزرای امور خارجه دست یکدیگر را فشرده و حتی با یکدیگر سلام و احوالپرسی کردند. آیا آشتی ایران و عربستان سعودی ممکن است؟ چه کسی - مسکو، آنکارا یا حتی پکن - می‌تواند چنین کاری بکند؟

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از خبرآنلاین، ایران در حال حاضر با دو کشور خاورمیانه - اسرائیل و عربستان سعودی - رابطه ندارد ولی این دو کشور با یکدیگر در یک ردیف قرار داده نمی‌شوند. فارس‌ها با کشور یهودی دشمنی آشتی ناپذیر دارند ولی با سعودی ها فقط قهر کرده‌اند که امر معمولی بین کشورهای مسلمان می‌باشد.

رئیس‌جمهور آمریکا در ماه می 2017 درخواست کرد ائتلاف اسلامی گسترده‌ای علیه ایران ایجاد شود ولی ایران از آن بیم چندانی ندارد زیرا خودش هم متحد روسیه شده و از مسکو سامانه ضد هوایی اس300 را دریافت کرده است. روسیه همچنین پیشنهاد کرد ایران به عضویت سازمان همکاری شانگهای درآید. امری که ایران را یک قدم دیگر به اتحاد با پکن نزدیک می‌کند. بنظر کارشناسان، مسکو می‌توانست ایران و عربستان سعودی را آشتی دهد. مسکو با هر دو کشور روابط نیکی دارد. نماینده رسمی وزارت خارجه روسیه اعلام نمود "روسیه آماده است به عنوان میانجی برای راه انداختن روابط ریاض و تهران اقدام کند". وی توضیح داد مسکو به دو طرف پیشنهاد می‌کند با میانجیگری وزارت امور خارجه روسیه در پایتخت آن ملاقات کنند.

آنکارا هم می‌تواند برای آشتی دادن دو کشور اقدام کند. مقامات آن پنهان نکرده‌اند که ترکیه می‌تواند چنین مأموریتی را اجرا کند. و هرچند تعجب آور بنظر می‌رسد، ولی چین دور از خاورمیانه هم می‌تواند بین ایران و عربستان سعودی میانجی شود. چین در امور خاورمیانه دخالت نکرده و نسبت به دو کشور موضع یکسان دارد. علاوه بر این چین متحد ایران در چارچوب سازمان همکاری شانگهای می‌باشد. لذا آشتی فارس ها و سعودی ها امر غیر ممکن بنظر نمی‌رسد. هر دو ملت درک می‌کنند که صلح بد از جنگ خوب بهتر است.