۰ نفر

ماه‌گرفتگی دوشنبه، فرصتی برای مطالعه جو و کرویت زمین

۱۳ مرداد ۱۳۹۶، ۱۲:۲۶
کد خبر: 209907
ماه‌گرفتگی دوشنبه، فرصتی برای مطالعه جو و کرویت زمین

ماه گرفتگی جزئی 16 مرداد 96 فرصت خوبی برای مطالعه جو و کرویت زمین است.

علی ابراهیمی سراجی کارشناس نجوم رصدخانه شهرری با اعلام این مطلب گفت: به لحاظ بصری چون ماه از لبه های سایه های زمین عبور می کند فرصت خوبی است که می توان جو و کرویت زمین را به وضوح رصد کرد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، وی افزود: ماه گرفتگی جزئی، نوع کمیاب تری از ماه گرفتگی ها هستند و در صورت رصد با تلسکوپ یا دوربین های دوچشمی، می توان دهانه هایی بر روی کره ماه دید که رفته رفته وارد سایه زمین می شود. برای ناظر فرضی روی کره ماه این پدیده به صورت یک خورشید گرفتگی دیده می شود.

این کارشناس نجوم درباره زمان رخداد این پدیده زیبا گفت: ماه گرفتگی نیم سایه از ساعت 20 و 10 دقیقه شروع می شود، دیدن این مرحله از ماه گرفتگی دشوار است.

وی افزود: از ساعت 21 قسمت جنوبی ماه مقداری تغییر رنگ می دهد.

ابراهیمی سراجی گفت: از ساعت 22 و 53 دقیقه ماه گرفتگی جزئی آغاز و تا ساعت 23 و 52 دقیقه، 25درصد ماه وارد سایه زمین می شود.

مراحل پایانی این پدیده تا ساعت 24 ادامه دارد و در ساعت 1 و 20 دقیقه بامداد به پایان می رسد.

کارشناس نجوم رصدخانه شهرری با اشاره به ماه گرفتگی بعدی که در 11 بهمن 96  رخ خواهد داد و آخرین ماه گرفتگی سال در ایران خواهد بود گفت: همزمان با طلوع ماه در ایران، در مناطق شرقی تر، ماه گرفتگی کلی و در قسمت های غربی تر به شکل جزئی، گرفت ماه را هموطنان شاهد خواهند بود.