۰ نفر

تکذیب واردات و صادرات خون

۲۲ تیر ۱۳۹۶، ۱۵:۳۲
کد خبر: 205640
تکذیب واردات و صادرات خون

سخنگوی سازمان انتقال خون ایران ضمن تکذیب برخی اخبار درباره واردات خون به کشور و ضمن گلایه از مرکز آمار گمرک به دلیل انتشار اخبار نادرست گفت: به دلیل مسائل اپیدمیولوژیک خاص هر کشور واردات و صادرات خون در همه کشورها ممنوع است.

با تکذیب اخبار منتشر شده درمورد واردات خون به کشور گفت: متاسفانه سال‌هاست که این خبر توسط مرکز آمار گمرک اعلام می‌شود و هر بار توضیحات مفصل سازمان انتقال خون ایران در این رابطه در رسانه‌ها درج می‌شود. ما از گمرک به دلیل انتشار اخبار نادرست در این زمینه گلایه‌مندیم.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، وی درباره صادرات و واردات خون در دنیا به دلیل مسائل اپیدمیولوژیک هر کشور ممنوع است گفت: این آمار شاید مربوط به واردات کیسه‌های خالی خون‌گیری است و یا درباره خون‌هایی است که جهت کشت میکروب و استفاده در آزمایشگاه‌های تشخیص طبی استفاده می‌شوند.

وی با تکذیب خبر واردات خون از سایر کشورها به ایران گفت: هرازچند گاهی شائبه‌های بی اساسی در این باره در برخی رسانه‌های مجازی و مکتوب درج می‌شود.

حاجی بیگی گفت: همچنان که در گذشته سازمان انتقال خون ایران به شائبه‌های بی اساس درباره واردات خون یا صادرات آن پاسخ داده است اکنون هم به اطلاع می‌رساند که از نظر پزشکی و به دلیل مسائل اپیدمیولوژیک خاص هر کشور جا به جایی خون از یک نقطه جهان به یک نقطه دیگر ممنوع است.

وی همچنین گفت: حوزه طب انتقال خون دارای مفاهیم و واژه‌های تخصصی است که نیازمند دانش خاص خود است و عدم آگاهی از آن می‌تواند منجر به گمراهی و برداشت‌های نادرست شود.

حاجی بیگی با اشاره به آماری که در زمینه واردات خون از سوی مرکز آمار گمرک منتشر شده گفت: بررسی عناوین این آمارها نشان می‌دهد آنچه در خبر به عنوان خون مطرح شده فرآورده‌ها و اقلام دارویی و کشت‌های آزمایشگاهی مورد نیاز و سایر اقلام مشابه بوده و هیچ یک خون کامل نبوده‌اند. هرچند که در لیست گمرک سرفصلی تحت عنوان واردات خون انسان و حیوان قرار گرفته است اما این موضوع فقط یک عنوان است و درست نیست.

وی در پایان گفت: سازمان انتقال خون ایران هرگونه واردات و صادرات خون را شدیدا تکذیب می‌کند و انتظار دارد که در درج مطالب عملکرد مسئولانه‌تری وجود داشته باشد.