۰ نفر

تلویزیون ایران چند درصد بیننده دارد؟

۲۱ تیر ۱۳۹۶، ۱۶:۱۸
کد خبر: 205408
تلویزیون ایران چند درصد بیننده دارد؟

معاون سیما در جریان بازدید از روند ساخت سریال‌های تلویزیونی، این بار در پشت صحنه سریال گمشدگان حاضر شد و ضمن شنیدن انتقادها و درددل‌های بازیگران، بار دیگر به مشکل ضعف فیلمنامه های تلویزیونی اشاره کرد.

مرتضی میرباقری به همراه به مدیر شبکه دو سیما با حضور در پشت صحنه مجموعه «گمشدگان» از نزدیک در جریان روند ساخت این مجموعه به کارگردانی رضا کریمی و تهیه‌کنندگی علی حجازی‌مهر قرار گرفت.
به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، در جریان بازدید میرباقری از پشت صحنه این سریال، بازیگرانی چون پرویز پورحسینی، ستاره اسکندری، کوروش تهامی، مهتاج نجومی، محمود جعفری و بهرام ابراهیمی حضور داشتند و به گفت‌وگو با معاون سیما پرداختند.
یکی از محورهای گفت‌وگوی بازیگران با معاون سیما، نبود فیلنامه کامل پیش از کلید خوردن کارها بود.
میرباقری هم در این گفت‌وگو بار دیگر به ضعف فیلمنامه‌های مجموعه‌های تلویزیونی اشاره کرد؛ نکته‌ای که به تازگی هم در بازدید از پشت صحنه سریال در جستجوی آرامش به آن تاکید کرده بود.
پورحسینی در این دیدار بر لزوم جسارت مدیران برای ساخت کارهای کیفی‌تر تاکید و برای مثال عنوان کرد که هنوز سریالی شبیه مجموعه شب دهم در تلویزیون ساخته نشده است؛‌ چراکه مدیرانی مانند محمدرضا جعفری جلوه پشت این کارها بودند که ساخت کارهای کیفی را بر جایگاهشان ترجیح می‌دادند.
کوروش تهامی هم با تایید کیفیت پایین فیلمنامه‌ها، دغدغه نان در بین نویسندگان را یکی از دلایل این امر برشمرد.
این بازیگر سینما و تلویزیون گفت: از تلویزیون توقع داریم اگر کارهای ضعیفی ساخته می‌شود، حساب این کارهای ضعیف از عوامل پس گرفته شود و بازخواست شوند. متأسفانه بزرگترین مشکل آثار تلویزیونی ما نویسندگانی هستند که به خاطر غم نان مجبورند به جای نگارش کارهای کیفی در مدت زیاد کافی، به نگارش چندین کار در زمان و مدت کم روی بیاورند که این امر به کیفیت کارهای تلویزیونی لطمه زده است.
تهامی اظهار کرد: باید یک سرمایه‌گذاری اصولی بر روی افراد کاربلد در زمینه نویسندگی صورت بگیرد و اگر به این دغدغه توجه شود اتفاقات خوبی خواهد افتاد. اگر در حال حاضر که مطرح می‌شود ۱۲۸ سریال در مرحله ساخت و پخش است، این تعداد به ۶۰ سریال کاهش یابد، اما کارهای باکیفیتی باشند که بتوانیم به آن‌ها ببالیم و حتی آن‌ها را به خارج از کشور بفرستیم، چه اشکالی دارد.
ستاره اسکندری هم از نگاه نادرست برخی تهیه‌کنندگان به آثار تلویزیونی گفت و این مساله را دلیل افت کیفی کارها برشمرد. او تصریح کرد: حضور برخی این افراد در عرصه تهیه، هیچ ارتباطی به عالم هنر ندارد.
در روز بازدید از پشت صحنه سریال «گمشدگان» سکانس‌هایی از حضور کوروش تهامی و مهتاج نجومی با حضور معاون سیما و مدیر شبکه دو تصویربرداری شد.
میرباقری در اظهاراتی به این نکته اشاره کرد که تمایل مردم به سریال‌های ایرانی، بیشتر از کارهای خارجی است.
او توضیح داد: ممکن است یک سریال خارجی تا ۴۰ درصد بیننده داشته باشد اما مخاطب سریال ایرانی حتی به بالاتر از ۶۰ درصد می‌رسد.
معاون سیما تصریح کرد: مشکل اصلی سریال‌ها این است که تعداد قابل توجهی نویسنده پرکار و باسواد وجود ندارد. در حال حاضر بیش از ۳۰ متقاضی برای ساخت سریال وجود دارد، اما نباید نگاه‌های سطحی در این کارها وارد شود.
میرباقری گفت: ما در عمق روستاهای ایران امکان نظرسنجی داریم و براین اساس تلویزیون جمهوری اسلامی ایران حدود ۸۷ درصد بیننده دارد. سریال‌های ماه رمضان هم بیش از ۵۷ درصد مخاطب داشته است.
معاون سیما در عین اعلام کرد: شبکه‌های ماهواره‌ای در ایران تنها ۱۲ درصد مخاطب دارند که ممکن است این درصد مخاطب در یک مکان خاص باشد و این مخاطبان کاملا به طور پراکنده نیستند.
وی در ادامه با تأکید بر اینکه سازمان صداوسیما هیچ مشکلی در تأمین مالی پروژه‌های تلویزیون ندارد، اظهار کرد: به غیر از هزینه سریال‌های الف ویژه، صداوسیما قادر است هزینه سریال‌های متوسط را هم تأمین کند و هیچ مشکلی در تأمین بودجه آن‌ها ندارد. اگر نویسنده‌ای متن خوبی ارائه دهد حتما تلویزیون آن را کار خواهد کرد و به هیچ وجه فیلترینگ مذهبی و سیاسی نداریم؛ به شرط اینکه آثار ارائه شده از پشتوانه علمی و فکری برخوردار باشند.
در بخشی از گفت‌وگوی معاون سیما در جمع بازیگران سریال «گمشدگان»، پرویز پورحسینی مطرح کرد: نویسندگان ما نباید پشت درِ سازمان بمانند و این سازمان صداوسیماست که باید از آن‌ها دعوت به کار و حمایت کند.
مرتضی میرباقری نیز در این خصوص اعلام کرد که ما در حال حاضر لیست کاملی از نویسندگان و کارگردانانی که در ۳۰ سال اخیر در تلویزیون کار کرده‌اند تهیه کرده‌ایم و اکنون فکر نمی‌کنم فرد مجرب و قَدَر پشت در سازمان بمانند.