۰ نفر

مصباح یزدی: مخالفت با ولی‌امر مسلمین نوعی شرک است

۲۵ خرداد ۱۳۹۶، ۱۱:۰۶
کد خبر: 199887
مصباح یزدی: مخالفت با ولی‌امر مسلمین نوعی شرک است

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، رعایت حقوق متقابل زمامدار صالح و مردم را موجب الفت اجتماعی و رفع نیازهای مادی و معنوی دانست.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، آیت‌الله مصباح یزدی در بیستمین شب از ماه مبارک رمضان در جلسه درس اخلاق که در دفتر رهبر معظم انقلاب در قم برگزار شد، گفت: والی خوب می‌تواند صلاح یک کشور را رقم بزند و البته به شرطی که مردم نیز با او همراه شوند.

وی با ذکر این مطلب که رسیدن به کمال تنها با یک والی مشایسته محقق می شود افزود: عزت واقعی زمانی ایجاد می‌شود که مردم و والی حقوق یکدیگر را بدانند و به آن احترام بدانند که در این جامعه به شرط زمامدار خوب این سعادت دینی حاکم می شود.

رئیس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) بیان کرد: دولتی پایدار می‌ماند که در مسیر صحیح دین حرکت کند و قطعا هیچ دشمنی نمی‌تواند این حکومت و نظام را از هم فروپاشد و همیشه ناامید خواهد شد؛ در واقع رعایت این حقوق نیز دشمنان را ناامید می‌کند.

وی تصریح کرد: زمانی الفت در جامعه ایجاد و کمال دنیوی و اخروی حاصل می‌شود که این مراودات درست بین مردم و والی ایجاد شود، ولی اگر هرکسی به دنبال منافع خود باشد قطعا نتیجه عکس حاصل خواهد شد.

آیت‌الله مصباح یزدی بیان کرد: ایجاد اختلاف در یک جامعه اسلامی باعث پایمال شدن حقوق‌ها نیز می‌شود؛ فریب کاری در چنین جامعه ای رشد می‌کند و افرادی به نام دین برای خود و بستگان‌شان کار می‌کنند و عزت دین را از بین می‌برند.

وی با ذکر این مطلب که این شرایط بیماری روحی و اخلاقی را در جامعه دو چندان می‌کند بیان کرد: الفتی که در سایه دین و عزتمندی دین حاصل می‌شود، با هیچ چیز دیگری قابل بازگشت نیست؛ مردم باید با رعایت حقوق، هنجارهای درست را احیا کنند.

آیت‌الله مصباح یزدی با اشاره به جابجایی هنجارها تصریح کرد: نباید به شکلی دروغ در جامعه رواج پیدا کند که کسی از دروغ خود شرمنده نشده و دنبال جبران نباشد، بلکه به این روند با روش های دیگر ادامه دهد.

وی تصریح کرد: سیاست ماکیاولی است که بیان می‌کند آنقدر دروغ های بزرگ بگوید که اقلا مردم مرتبه‌ای از آن را باور کنند؛ گاهی باطل بزرگی انجام می‌شود اما کسی تعجب نمی‌کند چون عادت کردند؛ در این حالت نیکان در جامعه خوار و بی‌مقدار می‌شوند، اما اشرار، حقه‌بازان و فریب‌کاران عزیز می‌شوند.

آیت‌الله مصباح یزدی اظهارکرد: اگر جامعه اینگونه شود خدا مجازاتی خواهد داشت که کیفرهای سنگینی خواهد بود، انسان‌ها باید فکر هم باشند و جامعه را یک خود بزرگ تلقی کنند، نه این که افراد تنها به دنبال منافع خود باشند.

استاد حوزه خیرخواهی مردم را از نشانه‌های یک جامعه دینی عنوان کرد و گفت: مقررات شرعی باید از سوی زمامدار در جامعه پیاده شد و قطعا این روند درست باعث ایجاد وحدت در جامعه می شود؛ امام علی(ع) به مردم امر کردند بر پایه این حقوق الهی خیر خواه هم باشید تا نیازهای مادی و معنوی جامعه تامین شود.

رئیس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره)، آموزش را دومین وظیفه بزرگ حکومت نسبت به مردم دانست و گفت: زمامدار صالح باید ذهن مردم را نسبت به آنچه از اسلام نمی‌دانند هوشیار کرده و به آنها آموزش دهد؛ البته در هر زمانی نیز نیازهای مردم مختلف است؛ در هر صورت باید بدانیم که مخالفت با ولی امر مسلمین به نوعی شرک است.

وی یادآورشد: این مخالفت در واقع مخالفت با خدا و اهل بیت (ع)است زیرا این افراد از امام زمان خود پیروی نکرده است؛ در این صورت است که امور از دست خارج خواهد شد و دیگر در مدار نمی افتد چون از مدار ولایت خارج شده است.