۰ نفر

گزارشی از طرح افطار تا سحر سینماها

فیلم‌هایی که سهمی از «آزادی» ندارند

۱۸ خرداد ۱۳۹۶، ۱۰:۰۲
کد خبر: 198292
فیلم‌هایی که سهمی از «آزادی» ندارند

این شب‌ها به روال چند سال گذشته چراغ سینماها باید تا سحر روشن باشد. طرح افطار تا سحر چندسالی است رونق بیشتری به گیشه سینماها بخشیده و بسیاری از سینماداران فرصت یک‌ماهه ماه مبارک رمضان را زمان خوبی برای فروش بیشتر فیلم‌های اکران‌شده می‌دانند، البته قطعا بخش قابل‌توجهی از هیاهو و حضور مردم در طرح افطار تا سحر سینماها را می‌توان در پردیس‌های سینمایی دید.

 نزدیک افطار، حوالی خیابان شهیدبهشتی هیاهوی مردم در محوطه بیرونی سینما آزادی معمولا توجه هر رهگذری را به خود جلب می‌کند. نیمکت‌هایی که محوطه سینما را از خیابان اصلی جدا می‌کند، میزبان مخاطبانی است که منتظر شروع سانس تازه فیلم‌ها هستند و گروه‌های موسیقی کوچک خیابانی در نزدیکی سینما آزادی برنامه اجرا می‌کنند و دیگر بخشی از شناسنامه سینما آزادی شده‌اند. هرچند این روزها شکل اعتراضی تبلیغات فیلم «مادر قلب‌اتمی» در مقابل سینما آزادی هم جلب توجه می‌کند. این فیلم سینمایی سهمی از سانس‌های سینما آزادی ندارد و دختران و پسران جوانی که با تابلوهای بزرگ رنگی از عکس بازیگران فیلم بر دوششان از اکران این فیلم سینمایی خبر می‌دهند، جالب توجه است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از شرق ، در مقابل ورودی سینما با چای داغ از روزه‌داران، پذیرایی می‌شود و صف طویلی از مخاطبانی که برای تهیه بلیت مقابل گیشه ایستاده‌اند، جلب توجه می‌کند و هرچه به روزهای انتهایی هفته نزدیک‌تر می‌شویم، این استقبال چشمگیر‌تر می‌شود.

رضا سعیدی‌پور، مدیر پردیس سینمایی آزادی، به استقبال مردم از طرح افطار تا سحر اشاره می‌کند و  می‌گوید: «قطعا فروش فیلم‌ها در روزهای پایانی هفته بهتر است و مردم این شب‌ها ترجیح می‌دهند ساعات پایانی شب را به سینماها بیایند و فروش فیلم‌ها بهتر شده است».

او ادامه می‌دهد: «فیلم‌های متنوعی این روزها اکران شده‌اند و به‌تازگی فیلم‌های دیگری مثل زیر سقف دودی به اکران رسیده است که حق انتخاب بیشتری به مردم می‌دهد. در چند هفته گذشته استقبال از فیلم‌های «نهنگ عنبر٢» و «برادرم خسرو» در سینما آزادی قابل توجه بوده و باقی فیلم‌ها فروش متوسطی داشته‌اند و معمولا تا ساعات ١ و ٢ بامداد تمام سانس‌ها پر هستند».

غرب تهران از جمله مناطقی است که وجود پردیس‌های سینمایی مدرن کمک زیادی به جلب مخاطبان سینما کرده و مدتی است پردیس سینمایی مگامال در اکباتان فعالیتش را آغاز کرده و در همین مدت کوتاه مخاطبان بسیاری برای تماشای فیلم به سالن‌های این پردیس تازه‌تأسیس رفته‌اند.

پردیس سینمایی کورش، یکی از کامل‌ترین پردیس‌های سینمایی است و با وجود رستوران‌های متعدد، شهربازی و مراکز خرید و البته سالن‌های مدرن بسیاری را تشویق به فیلم‌دیدن در سالن‌هایش می‌کند. طرح بلیت نیم‌بها تا قبل از ساعت ١٧ در ایام ماه مبارک رمضان بسیاری را به سالن‌های سینما می‌کشاند، اما آنچه از گیشه سالن‌های این سینما بعد از افطار حکایت می‌کند، فروش سه فیلم «نهنگ عنبر٢»، «برادرم خسرو» و «مادر قلب‌اتمی» است و رسیدن این فیلم‌ها به سانس فوق‌العاده نشان می‌دهد که استقبال از این سه فیلم در پردیس سینمایی کورش بیش از فیلم‌های دیگر است. علاوه بر اینکه سهم اکران مردمی فیلم‌های روی پرده در این پردیس سینمایی بیشتر است و طیف بیشتری از مخاطبان این سینما را برای فیلم‌دیدن انتخاب می‌کنند. هرچند که وجود پردیس سینمایی مگامال در نزدیکی کورش توانسته توازنی را در میزان مخاطبان سینما ایجاد کند.امیرشهاب رضویان، مدیر پردیس سینمایی کورش می‌گوید: «در طول سه سال گذشته، از زمان افتتاح پردیس سینمایی کورش تا به امروز، تمام طرح‌هایی که خارج از روال طبیعی اکران اتفاق افتاده است از جمله اکران‌های بعد از نیمه‌شب ایام نوروز یا طرح افطار تا سحر موفق بوده است».

او ادامه می‌دهد: «به نظر من این استقبال نشانه‌ای است از اینکه زندگی شبانه در تهران سال‌هاست نادیده گرفته شده و بعضی از اماکن فرهنگی با اجرای برنامه‌های متنوع، می‌توانند به تشکیل پاتوق‌های هنری کمک کنند و از طرفی باعث شکل‌گیری تفریحات سالم شبانه در تهران شوند و در این صورت سینما بهترین مکان برای گردهمایی شبانه جوانان خواهد بود».

رضویان در بخش دیگری از صحبت‌هایش می‌گوید: «اکران ماه مبارک رمضان و عید نوروز از نشانه‌های خوب حضور تماشاگران خصوصا جوانان در سینماهاست و با این حرکت‌ها می‌توان آنها را از آسیب‌های اجتماعی دور نگاه داشت و قطعا سینما محیط امن‌تری از خیابان برای آنهاست». او در بخش دیگری از صحبت‌هایش اضافه می‌کند: «امیدوارم به‌زودی با شروع فصل مدارس، توافقی بین وزارت ارشاد و آموزش‌وپرورش انجام شود که زنگ سینما هم به برنامه هفتگی مدارس اضافه شود و این اتفاق به توسعه فرهنگ سینمایی کشور کمک خواهد کرد». رضویان در پایان از افزایش ٣٠ درصدی درآمد سینما در طرح افطار تا سحر پردیس سینمایی کورش در سال جاری نسبت به سال گذشته خبر داد.

دو روایت از اکران سینماها در ماه رمضان

اظهارنظر درباره فروش فیلم‌های طرح افطار تا سحر پیش از اتمام ماه مبارک رمضان و مقایسه آن با فروش ماه رمضان سال گذشته کمی زود است و باید دست‌کم دو هفته دیگر برای این مقایسه زمان گذاشت و باید دید اکران‌های تازه سینماها تا چه حد در رونق گیشه‌های طرح افطار تا سحر مؤثر خواهد بود؟

«مادر قلب‌اتمی» از جمله فیلم‌هایی است که تکلیف نامشخصی در اکران داشت و به‌نوعی توقیفی بود و انتظار می‌رفت در اکران با استقبال خوبی از سمت مخاطبانش روبه‌رو شود. درصورتی‌که در چند روز گذشته از اکران این فیلم سینمایی، میزان رضایتمندی از این فیلم به‌مراتب کمتر است و تا به اینجا نمی‌توان این فیلم را از مهره‌های اصلی فروش دانست و ظاهرا تنوع اکران‌های سال گذشته مخاطبان بیشتری را با خود همراه می‌کرد. در همین ارتباط سیدامیر سیدزاده، تهیه‌کننده فیلم، با ارسال نامه‌ای که متن آن را در اختیار رسانه‌ها قرار داده، از ریاست سازمان سینمایی حوزه هنری خواسته تا موضع شفاف خود را در رابطه با اکران این فیلم در سینماهای حوزه هنری اعلام کند.

 در متن این نامه خطاب به حمزه‌زاده، رئیس سینمایی حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی، آمده است: «همان‌طور که استحضار دارید فیلم سینمایی «مادر قلب‌اتمی» به تهیه‌کنندگی اینجانب امیر سیدزاده از دهم خردادماه توسط شرکت پخش نسیم صبا به سرگروهی سینما ماندانا اکران عمومی شده است.

از آنجا که بخش اعظمی از سینماهای کشور در اختیار آن نهاد محترم به ریاست جنابعالی به منظور حمایت از صنعت سینمای کشور قرار دارد و با عنایت به اینکه بعد از گذشت هشت روز، رایزنی شرکت پخش مربوطه و اینجانب جهت برخورداری از حقوق مسلم قانونی خویش برای اکران فیلم در سینماهای تحت امر شما به نتیجه نرسیده است، لذا شایسته است موضع شفاف خود را در ارتباط با نمایش یا عدم نمایش این فیلم در سینماهای حوزه هنری که تماشای فیلم در آنها حق عمومی همه مردم ایران است، اعلام فرمایید تا از دامن‌زدن بیشتر به شائبه‌های گوناگونی که در این ارتباط به وجود آمده است، جلوگیری و نسبت به آگاه‌سازی عموم مردم و مخاطبین سینما و دیگر مسئولان فرهنگی نیز اقدام شایسته به عمل آورده باشید».

این نامه به ریاست سازمان سینمایی، محمدمهدی حیدریان و مدیرعامل خانه سینما، منوچهر شاهسواری، هم رونوشت شده است.

 شاید همین کم‌لطفی‌ها به برخی فیلم‌ها باعث شده بسیاری از کارشناسان فروش امسال ماه مبارک رمضان را کم‌رونق‌تر از سال‌های گذشته ارزیابی کنند. نبود تبلیغات و اطلاع‌رسانی طرح اذان تا اذان از رسانه ملی، تمام‌بهابودن بلیت‌ها بعد از افطار و نبود تبلیغات محیطی و تبلیغات ماهواره‌ای که می‌تواند طیف گسترده‌تری از مخاطبان را متوجه اکران سینماها کند، از مهم‌ترین دلایلی است که از منظر کارشناسان بر فروش پایین آثار سینمایی تأثیرگذار است. در ادامه نگاهی به فروش فیلم‌هایی که در ماه رمضان اکران شدند یا اکرانشان تا ماه رمضان ادامه داشت و فیلم‌های امسال البته تا میانه‌های ماه مبارک رمضان خواهیم داشت.