۰ نفر

محمد سالاری در گفت‌وگو با اقتصاد آنلاین:

شهرداری تهران گزارش دقیقی از اوضاع شهر نمی‌دهد!/ پرچم اصولگرایی در دست اصولگرایان واقعی نیست

۱۱ خرداد ۱۳۹۶، ۱۰:۵۲
کد خبر: 197028
شهرداری تهران گزارش دقیقی از اوضاع شهر نمی‌دهد!/ پرچم اصولگرایی در دست اصولگرایان واقعی نیست

محمد سالاری رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری چهارمین دوره شورای شهر تهران معتقد است دلیل تغییر فضای شورا بعد از انتخابات و متشنج شدن صحن، رای نیاوردن گفتمان اصولگرایی و حمایت شهروندان از گفتمان اصلاح طلبی و اعتدال است.

اقتصاد آنلاین - معصومه حاجی ابوالحسن؛ این عضو منتخب شورای شهر پنجم تاکید دارد یکی از دلایل افول گفتمان اصولگرایی نبودن پرچم اصولگرایی در دست اصولگرایان واقعی است.

سالاری در تشریح دلایل تغییر فضای صحن علنی و غیرعلنی شورای فعلی را انتخاب نشدن بخش قابل توجهی از اعضای فعلی برای شورای شهر پنجم می داند و می گوید: «در این انتخابات گفتمان اصولگرایی رای نیاورد و شهروندان تهران از گفتمان اصلاح طلبی و اعتدال حمایت کردند و به آنها اعتماد کردند. بخشی هم نگرانی هایی است که در فضای انتخابات ایجاد شده است.»

او اضافه می کند: «معتقدم شورای چهارم عملکرد خوبی دارد و به صورت جدی کار کارشناسی را پیش می برد. همین دو یا سه جلسه ای که بعد از انتخابات برگزار شده نشان می دهد هنوز فضای کارشناسی وجود دارد و به هر حال فکر می کنم برخی از این اتفاقات طبیعی است و مقتضیات ایجاب کرده که این نگاه وجود داشته باشد.»

این عضو اصلاح طلب شورای اسلامی شهر تهران تاکید می کند: «شرایط فعلی طبیعی است از این نظر که یک لیست به طور کامل رای نیاوردند و اینها کسانی بودند که بیش از 15 سال مدیریت شهر تهران را برعهده داشتند. علاوه بر این، عامل تاثیرگذار دیگر نگاه مردم به شیوه مدیریت در شهرداری تهران است. مردم با رای شان نشان دادند نگاه و مطالبه شان  "تغییر" است و شیوه مدیریتی فعلی را نمی پسندند.»

سالاری با بیان اینکه برخی از اتفاقات و تصمیماتی که در مدیریت شهری اتخاذ می شود هم در سیاسی شدن فضای شورا تاثیر داشته است؛ یادآور می شود: «ما به عنوان اصلاح طلبان شورا و منتخبین شورای پنجم برای اداره آینده شهر نگران هستیم. با توجه به چالش ها و بدهی هایی که در شهرداری تهران وجود دارد ما برای تامین درآمد نگران هستیم و مطالبه به حقی داریم در شورای چهارم و از مدیریت شهری می خواهیم در این فضای نقل و انتقال، وضعیت شهر را به ما گزارش بدهند. اینکه میزان بدهی های شهرداری و میزان تعهداتی که به اشخاص حقیقی و حقوقی دارند چقدر است. اگر تعهداتی در قبال ال سی هایی که باز کردند دارند رقم دقیق آن چیست و میزان حقوق و مزایایی که به کارکنان می دهند چقدر است.»

او اضافه می کند: «ما از شهرداری خواسته ایم این اعداد و ارقام را به طور دقیق به ما اعلام کنند. اما گزارش هایی که تا کنون داده اند واضح و دقیق نبوده است.»

به گفته سالاری در طول این چهار سال شورای شهر تهران بارها از شهرداری خواسته است گزارش هایی را در این رابطه ارائه کنند اما بعد از سه سال و نیم تنها یک گزارش غیر دقیق به دست شورای شهر رسیده است. او در این باره توضیح می دهد: «شهرداری تهران گزارشی را درباره میزان بدهی هایش به اشخاص حقیقی و حقوقی به ما ارائه داد که مشخصا گزارش دقیقی نبود. چرا که در جلسات بعدی گزارشات دیگری دادند که این گزارش را نقض می کرد.»

این عضو اصلاح طلب شورا تاکید می کند: «این مطالبه به حق شورای پنجم به عنوان منتخبین مردم است که بدانند وضعیت شهرشان چگونه است. همانطور که در نطق پیش از دستورم در آخرین جلسه علنی شورای شهر گفتم این شائبه ها و نگرانی های برای ما وجود دارد و شهرداری تهران باید به این شائبه ها پایان دهد.»

او با بیان اینکه در نهادهای انتخابی اقبال با اصلاح طلبان است، بیان می کند: «انتخابات های اخیر نشان داده در جایی که مردم مشارکت و نقش آفرینی دارند اقبال به سمت اصلاح طلبان است. مردم نشان دادند خواهان تغییر هستند. چرا که انقلاب و نظام ما با محوریت مردم شکل گرفته است.»

سالاری اضافه می کند: «انقلاب ما با حضور آحاد مردم پیروز شده است. همانطور که پیروزی در جنگ مبتنی بر حضور تمامی مردم بود. انتخابات همانطور که مقام معظم رهبری بارها بیان کرده اند مبتنی بر تصمیم مردم شکل می گیرد. مردم گفتمان اصلاحات را با دیدگاه اصولگرایی مقایسه می کنند و این باعث شده امروز ما شاهد این اقبال باشیم.»

سالاری نقد دیگری هم به اصولگرایان دارد. او در این باره می گوید: «البته من اعتقاد دارم یکی از دلایل افول گفتمان اصولگرایی برمی گردد به اینکه پرچم اصولگرایی در دست اصولگرایان واقعی نیست. مخصوصا در دولت گذشته، زمانی که با رویکرد عوام فریبانه و پوپولیستی پرچم اصولگرایی از دست اصولگرایان اصلی گرفته شد و خیلی از آنها با جریان اصولگرایی قهر کردند.»

او با بیان اینکه در حال حاضر و در فرآیند دو دهه گذشته شاهد نزدیک شدن چهره های شاخص اصولگرایی به جریان اصلاح طلبی بوده ایم، تصریح می کند: «در سالهای اخیر شاهد بودیم همواره چهره هایی از جریان اصولگرایی به جریان اصلاح طلبی نزدیک می شوند. آقای دکتر علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی یکی از اصولگرایان اصیل نظام است اما امروز به عنوان یک اصولگرای معتدل از جریان تندرو فاصله گرفته و به دولت تدبیر امید و اعتدال نزدیک شده است. همچنین آقای دکتر علی مطهری به عنوان یکی از اصولگرایان واقعی به این جریان نزدیک شده است.»

سالاری پیش بینی می کند با توجه به اتفاقاتی که در سال گذشته و سال جاری رخ داده، در آینده کوتاه شاهد استقبال گسترده و حرکت برخی از چهره های اصولگرایان به سمت گفتمان اصلاح طلبی خواهیم بود.