۰ نفر

فراکسیون‌های سیاسی مجلس به توافق خود برای این انتخابات متعهد نماندند

۱۰ خرداد ۱۳۹۶، ۱۵:۴۶
کد خبر: 196886
فراکسیون‌های سیاسی مجلس به توافق خود برای این انتخابات متعهد نماندند

انتخابات هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی برای سال دوم فعالیت مجلس دهم در حالی برگزار شد که فراکسیون‌های سیاسی مجلس به توافق خود برای این انتخابات متعهد نماندند.

 در هفته‌های گذشته جلسات متعددی بین فراکسیون‌های امید، ولایی و مستقلین برگزار شده بود و آخرین توافق صورت گرفته بین سه فراکسیون مستقلین، ولایی و امید حفظ رئیس، معرفی دو کاندیدای نایب رئیسی از سوی فراکسیون امید و معرفی یک کاندیدای نایب رئیسی از سوی هر کدام از فراکسیون‌های مستقلین و ولایی و همچنین تقسیم سایر کرسی‌های هیات‌رئیسه به نسبت ۳-۳-۳ بوده است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایسنا، بر این اساس مجمع عمومی فراکسیون امید مسعود پزشکیان و علی مطهری را به عنوان نایب رئیس و محمدعلی وکیلی ، فریده اولاد قباد و محمدقسیم عثمانی را به عنوان سه گزینه این فراکسیون برای هیئت رئیسه انتخاب کرد.

فراکسیون ولایی نیز در جلسه مجمع عمومی روز گذشته (سه شنبه) حمیدرضا حاجی بابایی را به عنوان کاندیدای نایب رئیسی و اکبر رنجبرزاده، امیرحسین قاضی زاده هاشمی و محمدحسین فرهنگی را به عنوان گزینه‌های این فراکسیون برای هیئت رئیسه انتخاب کرد.

اعضای مجمع عمومی فراکسیون مستقلین نیز هادی قوامی را به عنوان کاندیدای نایب رئیسی و رسول خضری، بهروز نعمتی و غلامرضا کاتب را به عنوان گزینه های این فراکسیون برای هیئت رئیسه انتخاب و معرفی کردند.

در جلسه علنی صبح امروز و در جریان انتخابات هیئت رئیسه مجلس برای سال دوم فعالیت مجلس دهم، علی لاریجانی که از سوی سه فراکسیون سیاسی مجلس مورد توافق قرار گرفته بود، تنها کاندیدای ریاست شد و با 204 رای در کرسی ریاست ابقا شد.

در جریان انتخاب نواب رئیس نیز طبق توافق صورت گرفته عمل شد و چهار کاندیدا (مطهری و پزشکیان دو کاندیدای فراکسیون امید و حاجی بابایی کاندیدای فراکسیون ولایی و قوامی کاندیدای فراکسیون مستقلین) در معرض رای نمایندگان قرار گرفتند که پزشکیان و مطهری با رای نمایندگان مجددا به عنوان نواب رئیس انتخاب شدند.

اما در انتخاب دبیران و ناظرین هیئت رئیسه مجلس که قرار بود بین سه فراکسیون به شکل مساوی تقسیم شود، خلاف توافقات صورت گرفته در فراکسیون‌ها عمل شد و  احمد امیر آبادی فراهانی، علی اصغر یوسف نژاد، مجید ناصری نژاد ، اسدالله عباسی، محمد محمودی شاه نشین، محمد فیضی خارج از 9 گزینه‌های رسمی اعلام شده از سوی فراکسیون‌های ولایی، مستقلین و امید اعلام کاندیداتوری کردند.

آرای منتخبان هیئت رئیسه جدید مجلس نشان می‌دهد که نه تنها برخی نمایندگان خارج از توافق صورت گرفته بین فراکسیون‌ها در صحن علنی مجلس اعلام کاندیداتوری کردند بلکه نمایندگان عضو فراکسیون‌ها نیز در رای دادن به کاندیداهای معرفی شده از سوی فراکسیون‌های خود کوتاهی کردند و در مواردی به کاندیداهای غیر تشکیلاتی رای دادند.

 البته در این میان حدس و گمانهایی وجود دارد که شاید فراکسیون‌های سیاسی مجلس صرفا برای حفظ ظاهر به توافق با یکدیگر روی آوردند و اقدام به انتشار اسامی کاندیداهای منتخب خود کردند ولی پشت پرده نحوه این توافق به گونه دیگری بوده است.

هیات رییسه مجلس