۰ نفر

رواج طلاق توافقی در روستاها

۱۰ خرداد ۱۳۹۶، ۸:۱۵
کد خبر: 196743
 رواج طلاق توافقی در روستاها

یک عضو هیات رئیسه کمیسیون اجتماعی مجلس می‌گوید: «در شرایط کنونی طلاق توافقی علاوه بر کلانشهرها، در روستاها رواج چشمگیری پیدا کرده است.»

 طلاق توافقی به ‌گونه‌ای از طلاق اطلاق می‌شود که با رضایت کامل زوج‌ها و معمولا با چشمپوشی از دریافت مهریه و در مدت کوتاهی اتفاق می‌افتد. در سال‌های اخیر اگرچه روند رو به رشد طلاق تا حدی کنترل شده، اما همچنان شاهد افزایش طلاق در میان زوج‌های ایرانی هستیم. در این بین تمایل به طلاق توافقی نگرانی‌هایی را ایجاد کرده است و کارشناسان مسائل خانواده بر این نظر هستند که باید برای جلوگیری از رشد فزاینده این نوع طلاق تمهیداتی اندیشیده شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از آرمان ، طلاق این روزها به راحتی جاری می‌شود، چرا که قبح آن ریخته شده و برخی زوج‌ها با کمترین ناسازگاری راه دادگاه را در پیش می‌گیرند. گرچه بر اساس ماده 1133 قانون مدنی حق طلاق با مرد است و مرد هر وقت که بخواهد می‌‌تواند زن خود را طلاق دهد، اما با پیدایش طلاق توافقی این مساله تسهیل شده و معمولا زنان همه یا بخشی از حقوق مالی خود را می‌‌بخشند تا همسرشان را برای جدایی راضی کنند و این اتفاق به حدی آرام و بی سر و صدا می‌افتد که وقتی از طرفین پرسیده می‌شود مشکل از چه کسی بود، هر دو همدیگر را خوب تلقی کرده و عدم تفاهم را بهانه می‌آورند. از اول فروردین تا 25 دی سال 95، ۱۳۸‌هزار و ۳۵۳ واقعه طلاق در کشور ثبت شده که از این تعداد، ۱۰۵‌هزار و ۵۳۳ مورد طلاق توافقی بوده است. تازه ماجرا به زن و شوهر و توافقشان ختم نمی‌شود، چرا که برخی وکلا نیز به این قضیه دامن زده و با تبلیغات موجب ترغیب و تشویق زوج‌ها به طلاق زودهنگام می‌شوند. اینک فضای جامعه آسیب زاست و وضعیت گاه به حدی نابسامان است که برخی زوج‌ها با مسائل پیش پا افتاده نیز راه جدایی را پیش می‌گیرند. گرچه آمار طلاق توافقی در کلانشهرها چشمگیر بود، اما حالا روستاها نیز خبرساز شده و نشان می‌دهند که طلاق توافقی شهر و روستا نمی‌شناسد، به گونه‌ای که دیگر برای گرفتن طلاق به قشون کشی فامیلی، تهدید و دعوا نیاز نیست و زوج‌ها بدون کشمکش و صرف زمان زیاد به راحتی از هم جدا می‌شوند. از این رو با رواج پدیده طلاق توافقی در روستاها نیز نگرانی‌ها دو چندان شده و مسئولان باید هر چه زودتر برای رفع این آسیب اجتماعی چاره‌اندیشی کنند.

طلاق توافقی به روستاها رسید

روز گذشته عضو هیات رئیسه کمیسیون اجتماعی مجلس عنوان کرد: در شرایط کنونی طلاق توافقی علاوه در کلانشهرها، در روستاها رواج چشمگیری پیدا کرده است. روح ا... بابایی با مثبت ارزیابی کردن اقدام سازمان بهزیستی در راه‌اندازی سامانه ثبت مداخلات طلاق ادامه داد: واقعیت آن است که وضعیت طلاق در کشور نگران‌کننده است، تا جایی که طلاق‌ها علاوه بر کلانشهرها، به روستاها نیز کشیده شده است. او بیان کرد: طلاق توافقی نیز رواج زیادی پیدا کرده که این موضوع می‌تواند زنگ خطری جدی برای جامعه به شمار رود که باید برای آن چاره‌اندیشی شود. بابایی تصریح کرد: انجام مشاوره‌ها برای کاهش طلاق در کشور از ضرورت‌های جامعه به شمار می‌رود و بر اساس آنچه اعلام شده اجرای پایلوت آن در پنج استان نتیجه بخش بوده است. او یادآور شد: اگرچه انجام مشاوره قبل از ثبت طلاق اقدام مثبتی است، اما لازم است قبل از انجام ازدواج‌ها مشاوره‌هایی برای زوج‌ها صورت گیرد که این اقدام می‌تواند تاثیر چشمگیری در کاهش طلاق داشته باشد. بابایی تاکید کرد: این واقعیت که پیشگیری بهتر از درمان است، در موضوع معضل طلاق نیز صدق می‌کند، به گونه‌ای که انجام مشاوره پیش از طلاق نوعی درمان است، اما انجام مشاوره قبل از ازدواج نوعی پیشگیری است. به گزارش نسیم، عضو هیات رئیسه کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: باید همه دستگاه‌های مسئول به کاهش طلاق در کشور کمک کنند و این مسئولیت به تنهایی نباید بر دوش سازمان بهزیستی باشد. بنابراین باید نهادهای متولی در کنار بهزیستی وارد عمل شده و به رفع این معضل کمک کنند.

ریختن قبح طلاق

یک استاد دانشگاه و مددکار اجتماعی درباره طلاق توافقی  می‌گوید: بحث طلاق توافقی برای جامعه سنتی ما جدید و تلخ است، به گونه‌ای که نهایتا زن و مرد در اندک زمان ممکن بعد از تشکیل زندگی مشترک به طلاق توافقی روی می‌آورند. محمد زاهدی اصل می‌افزاید: درست است که زن و شوهر برای طلاق گرفتار دادگاه و تشکیل پرونده نشده، به تفاهم رسیده و از هم جدا می‌شوند، اما این مساله پیامدهای ناگوار بسیاری به همراه دارد. او اظهار می‌کند: تحقیقات نشان داده که پدیده طلاق در پنج سال اول زندگی مشترک بیشتر است، به دلیل اینکه انتخاب همسر درست نبوده و توافقات اولیه برای آغاز زندگی بر مبنای اصول و منطق پیش نرفته است، در حالی که باید با واقعیت‌ها رو به رو شد و همسان همسری را مورد توجه قرار داد. اگر این مساله در همه ابعاد اتفاق بیفتد، قطعا طلاق کمتر پیش می‌آید. این استاد دانشگاه توضیح می‌دهد: به هر حال رواج طلاق توافقی در روستاها نشان می‌دهد که به تدریج طلاق قبح خود را از دست داده است. زاهدی اصل اضافه می‌کند: با شیوع طلاق توافقی و بدون توجه به پیوندهای عمیق، تداوم ازدواج‌ها کم می‌شود و این مساله جای نگرانی دارد. این مددکار اجتماعی خاطرنشان می‌کند: در سنت ما آمده است که زن با لباس سفید آمده و با کفن خارج می‌شود، اما اکنون شرایطی پیش آمده که جوانان در همان ابتدای زندگی برای جدایی به توافق می‌رسند. زاهدی اصل بیان می‌کند: تازه این افراد جشن طلاق هم می‌گیرند، در حالی که تا چند سال پیش شادی برای ازدواج بود، اما حالا برای طلاق هم بساط شادی فراهم می‌کنند. او عنوان می‌کند: جا به جاهایی در جامعه اتفاق افتاده و ضد ارزش‌ها جای ارزش‌ها را گرفته‌اند. او اظهار می‌کند: شاید مشاوران در موارد خاص حتی به زن و شوهر برای نجات از وضعیتشان طلاق را پیشنهاد دهند، اما اینکه به راحتی پدیده طلاق توافقی در قشر جوان ما رایج شود، اصلا مناسب نیست، به ویژه اگر کودکی هم این وسط باشد. او ادامه می‌دهد: فرزند پیوند را محکم کرده و احساس مسئولیت را تقویت می‌کند، ولی معمولا طلاق توافقی در بین زوج‌هایی اتفاق می‌افتد که فرزند ندارند. زاهدی اصل تاکید می‌کند: از این رو اگر این پدیده روند صعودی داشته باشد، قبح طلاق ریخته شده و زندگی‌ها سست می‌شود. این مددکار اجتماعی اظهار می‌کند: وقتی ارزش‌های عالی حاکم بر جامعه کمرنگ شوند، وفور زنان مطلقه و مردان مجرد تبعات با خود به دنبال دارد. او عنوان می‌کند: اعتقاد بر این است که زن و شوهر مکمل هم هستند، در حالی که اگر طلاق توافقی رواج پیدا کند، جامعه انبوهی از زنان و مردان جدا شده خواهد داشت که هر کدام راه خود را می‌روند. آن‌چنان که این مساله در آینده عادی شده و فضایی را ایجاد می‌کند که با باورهای اخلاقی فاصله دارد.