۰ نفر

ایران از آلمان و فرانسه سبقت گرفت

۸ خرداد ۱۳۹۶، ۵:۰۵
کد خبر: 196220
ایران از آلمان و فرانسه سبقت گرفت

آنطور که گزارش‌ها نشان می‌دهد، تعداد مقالات حوزه فناوری نانو در بسیاری کشورها چشمگیر است. در این میان، ایران نیز در میان کشورهای بزرگ دنیا قرار گرفته است.

 براین اساس و طبق گزارش مرجع آماری فناوری نانو در دنیا، ایران از ابتدای سال 2017 تا ماه مه، با تولید 2هزار و 529 مقاله آی‌اس‌آی درباره فناوری نانو توانست مقام پنجم دنیا را کسب کند. ایران در سال 92 رتبه هشتم دنیا را در اختیار داشت. با این حال، آمارها حاکی از ارتقای جایگاه ایران به مقام پنجم است که این نشان از بهبود وضعیت ایران در تولید مقالات حوزه فناوری نانوست. نگاهی به تازه‌ترین گزارش‌ها نشان از آن دارد که چین در این حوزه، رتبه اول دنیا را در اختیار دارد. این کشور با تولید 16هزار و 800 مقاله در حوزه فناوری نانو، این رتبه را کسب کرده است. مقام دوم اما مربوط به امریکاست که به نظر می‌رسد اختلاف بسیاری هم با چین دارد. این کشور با 6هزار و 930 مقاله در جایگاه دوم ایستاده است. چین و امریکا بیشترین مقالات این حوزه را دارند و بعد از آنها، هند و کره جنوبی قرار دارد. با این حال، دو کشور هند و کره با اختلاف بسیاری از چین و امریکا در جدول نشسته‌اند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تعادل ؛ بعد از این کشورها، ایران با تولید 2هزار و 529 مقاله رتبه پنجم را از آن خود کرده است. رتبه ایران که طبق گزارش‌ها، بهبود چند پله‌یی نسبت به سال‌های قبل داشته در حالی است که حتی آلمان هم تعداد مقالات کمتری نسبت به ایران برای خود به ثبت رسانده است. در این رده‌بندی آلمان در رتبه ششم قرار دارد. این کشور توسعه‌یافته اروپایی حدود 2هزار و 452 مقاله در حوزه فناوری نانو تولید کرده است تا بعد از ایران در مقام ششم جدول بنشیند. کشور بعدی، ژاپن است که 2هزار و 71 مقاله به نام دانشمندان خود به ثبت رسانده است. هرچند که به نظر می‌رسد با توجه به پیشرفت علم نانو در دنیا، ژاپن از کشورهای پیشرو در حوزه فناوری نانو باشد. بر همین اساس هم انتظار از تولید مقاله در این کشور بسیار بالاست. با این حال، ژاپن از کشورهایی همچون ایران، هند و چین، عقب افتاده است. این کشور با اختلاف اندکی از ایران، رتبه هفتم را به خود اختصاص داده است.  فرانسه هشتمین کشوری است که از نظر تعداد مقالات، برتر شناخته شده است. در این کشور یک‌هزار و 644 مقاله در حوزه فناوری نانو تولید شده است که باوجود انتظارهایی که برای این کشور وجود دارد، سبب عقب افتادن آن از آلمان و ایران شده است. در انتهای این جدول، نام بریتانیا و اسپانیا دیده می‌شود. این دو کشور اروپایی با اختلاف چندصد مقاله از یکدیگر در دو رده آخر جدول قرار دارند. بریتانیا با کسب رتبه نهم، یک‌هزار و 604 مقاله را در حوزه فناوری نانو به نام خود به ثبت رسانده است. در رتبه آخر این رده‌بندی نیز اسپانیا با تعداد یک‌هزار و 302 مقاله دیده می‌شود. اسپانیا نسبت به نخستین کشوری که در این لیست قرار دارد، اختلافی در حدود 15هزار و 498 مقاله دارد. اما آنطور که گزارش‌های سال گذشته نشان می‌دهد، تا پایان دسامبر 2016 حدود 137500 مقاله مرتبط با فناوری نانو در پایگاه داده Web of Science نمایه شده است که معادل 9.5 درصد از کل مقالات نمایه شده در این پایگاه در سال 2016 را شامل می‌شود. از این تعداد، سهم چین 34 درصد و ایالات متحده 16 درصد بوده است. چین همچنان به روند صعودی خود در انتشار مقالات نانو ادامه می‌دهد و در حال حاضر تعداد مقالات نانوی آن بیش از دو برابر امریکا و 1.2 برابر کل اتحادیه اروپاست.  در همین حال، هند، کره جنوبی و آلمان در رده‌های سوم تا پنجم قرار داشتند. ایران نیز با افزایش سهم حدود 0.8 درصد، بالاتر از ژاپن در رده ششم قرار گرفته بود. ژاپن تا سال 2011 چهارمین کشور در انتشار مقالات نانو بود ولی در سال‌های گذشته با کاهش تدریجی سهم مقالات نانوی خود در رده هفتم قرار داشت. علاوه بر ژاپن، امریکا، کره جنوبی، فرانسه و روسیه هم در سال 2016 با کاهش سهم روبه‌رو بودند.