۰ نفر

رییس اتحادیه دارندگان رستوران و سلف سرویس:

راه‌اندازی سامانه آنلاین نظرسنجی مشتری از رستوران‌ها/ کم‌فروشی‌ها رصد می‌شود

۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۱۳:۳۸
کد خبر: 193627
راه‌اندازی سامانه آنلاین نظرسنجی مشتری از رستوران‌ها/ کم‌فروشی‌ها رصد می‌شود

رییس اتحادیه دارندگان رستوران و سلف سرویس گفت: به زودی سامانه آنلاین نظرسنجی از مشتریان رستوران‌ها راه‌اندازی می‌شود و مراجعه کننده به واحد صنفی می‌تواند چگونگی سرویس‌دهی را به اتحادیه گزارش کند.

اقتصاد آنلاین - علی مفید؛ سید علی اصغر میرابراهیمی در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد آنلاین در خصوص خدمت دهی رستوران ها و نحوه قیمت گذاری غذا در واحدهای صنفی گفت: قیمت گذاری غذا در واحدهای صنفی با توجه به عوامل مختلف تفاوت می کند، اما هر واحد صنفی ملزم است با توجه به مستنداتی که ارائه می دهد قیمت غذای خود را تعیین کند.

وی افزود: سه عامل در قیمت گذاری مستند غذای هر واحد صنفی مورد توجه اتحادیه است، در وهله اول هر واحد صنفی می بایست با توجه به مواد غذایی که استفاده می کند فاکتور مستند خرید مواد اولیه ارائه کند. به طوری که نوع موادی که در واحد صنفی عرضه می شود با اقلام درج شده در فاکتور خرید مواد اولیه همخوانی داشته باشد.

میرابراهیمی با بیان اینکه در محاسبه قیمت تمام شده غذا در واحدهای صنفی عامل دوم هزینه های سربار مستند آن واحد صنفی است، اظهار داشت: دارنده هر واحد صنفی هزینه های مختلفی هم چون هزینه بیمه کارگران، قبض های مختلف آب و برق و یا قبوض دیگر دارد که این هزینه ها از نظر اتحادیه به شرط مستند بودن به عنوان هزینه سرباری شناخته می شود. که در نهایت مالک یک واحد صنفی می تواند این هزینه ها را در قیمت تمام شده محصولی که ارائه می دهد، لحاظ کند.

وی ادامه داد: بعد از تمام هزینه هایی که یک واحد صنفی برای اداره مجموعه خود می بایست در قیمت تمام شده غذا منظور کند، قانون برای صنف دارندگان رستوران و سلف سرویس اجازه داده تا 20 درصد سود برای خود در نظر بگیرند و واحدهای صنفی از لیست تمام هزینه هایی که کردند ملزم هستند تنها به دریافت این سود قانونی اکتفا کنند.

رییس اتحادیه دارندگان رستوران و سلف سرویس با بیان اینکه برخی واحدهای صنفی از قیمت تمام شده خود تخلف می کنند و مبلغی کمتر یا بیشتر از مشتری می گیرند، تاکید کرد: در صورتی که واحد صنفی در قیمت گذاری غذا اقدام به دریافت مبالغ بیشتری از حد مجاز کند، مشمول جریمه می شود، اما اگر قیمت گذاری آن کمتر از میزان مجاز باشد با دقت بیشتری آن واحد رصد می شود تا مشخص شود مواد مصرفی در آن واحد به طور دقیق از چه کیفیتی برخوردار است.

میرابراهیمی با بیان اینکه در چندماه گذشته موضوع دریافت حق سرویس توسط برخی از رسانه ها مطرح شد و با واحدهای صنفی متخلف برخورد قانونی صورت گرفت، گفت: چند واحد صنفی در این مدت اقدام به تخلف کرده بودند که این موضوع بعد از آشکار شدن توسط رسانه ها مورد بررسی قرار گرفت. اما در چند وقت اخیر برخی از رسانه ها تخلف هایی را از واحدهای صنفی مطرح می کنند که در حیطه اختیار اتحادیه دارندگان رستوران و سلف سرویس نیست و این اتحادیه نسبت به چنین تخلف هایی مسئولیتی ندارد و می بایست روسای سایر اتحادیه ها پاسخگو باشند.

وی در بخش دیگری از صحبت خود به خبرنگار اقتصاد آنلاین گفت: سامانه برخط نظرسنجی از مشتریان رستوران ها و سلف سرویس ها در حال راه اندازی است که توسط آن به محض ورود مشتری به واحد صنفی ارتباطی بین تلفن همراه مشتری و این سامانه برقرار می شود. هر فرد می تواند از طریق این سامانه کیفیت غذا، قیمت و رعایت شئونات اخلاقی در واحد صنفی را به اتحادیه گزارش دهد.

رییس اتحادیه دارندگان رستوران و سلف سرویس تاکید کرد: هر مشتری در واحد صنفی دارای حقوقی است که در صورت نقض شدن، می تواند به طور رسمی شکایت خود را نزد اتحادیه مطرح کند. اولین حقوق افراد این است که کیفیت مواد غذایی می بایست برای مشتری روشن باشد. به این معنی که در صورتی که مشتری از مدیر یک واحد صنفی تقاضای توضیح کرد، مدیر مجموعه می بایست نسبت کیفیت و نوع مواد غذایی به کار رفته توضیح دهد.

وی ادامه داد: دومین حقوق مشتری در واحد صنفی اطلاع از قیمت غذا پیش از سفارش است. در این بخش مدیر مجموعه می بایست منوی قیمت دار غذا را پیش از سفارش در رویت مشتری قرار دهد و مشتری با آگاهی از قیمت غذا نسبت به سفارش اقدام کند. البته در این بخش قانون این حق را برای مشتری قایل است که در صورت تفاوت در قیمت پرداختی به صندوق فروشگاه با قیمت منو، نسبت به گرانی غذا اعتراض کند.

 میرابراهیمی گفت: شهروندان در صورت بروز هر گونه اختلاف با دارنده یک واحد صنفی در شهر تهران، می توانند شکایت های خود را با 66404991-021 مطرح کنند و یا از طریق شماره فکس 66950099-021 شکایت خود را به صورت مکتوب به اتحادیه ارسال کنند.