۰ نفر

دولت خانه‌های روستاییان را بیمه کرده بود

۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۸:۵۵
کد خبر: 193543
 دولت خانه‌های روستاییان را بیمه کرده بود

زمین خراسان آرام نمی‌گیرد. زلزله همچنان شمال‌شرق کشور را می‌لرزاند. این بار نوبت اهالی بجنورد و روستاهای اطراف مرکز استان خراسان شمالی بود که شب دلهره‌آوری را تجربه کنند.

 شنبه شب زلزله‌ای به بزرگی ٥,٧ ریشتر بجنورد و پیش‌قلعه را لرزاند. این زمین‌لرزه که کانون آن ٢٢ کیلومتری بجنورد در منطقه پیش‌قلعه‌ ثبت شده است، دو قربانی گرفت و بیش از ٤٠٠ نفر را مجروح کرد. همچنین این زمین‌لرزه خسارات مالی زیادی در مناطق روستایی به بار آورد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از شهروند ، از ابتدای‌ سال‌جاری تاکنون این برای چندمین بار است که زلزله خراسان را می‌لرزاند. اواسط فروردین‌ماه زمین لرزه‌ای ٥,٣ ریشتری سنگ سفید؛ فریمان تایباد و مشهد را لرزاند. پس از آن بود که زلزله و پس‌لرزه‌های متعدد یکی پس از دیگری شمال‌شرق کشور را تکان داد. تا این‌که نوبت به بجنورد و خراسان شمالی رسید. حالا این زمین‌لرزه درحالی شنبه شب بجنورد و روستاهای اطراف آن را لرزاند که قویترین زلزله چند ماه اخیر در این منطقه بوده است.

هیأت وزیران در جلسه دیروز خود ضمن همدردی با حادثه‌دیدگان زلزله،  استاندار و همه  دستگاه‌های اجرایی استان خراسان شمالی را موظف کرد تا نسبت به رسیدگی فوری به روستاها و مناطق آسیب‌دیده در این استان اقدام کنند، همچنین در این جلسه که به ریاست اسحاق جهانگیری، معاون اول ریاست‌جمهوری برگزار شد، وزیرتعاون، کار و رفاه اجتماعی را به‌عنوان نماینده دولت به منطقه زلزله‌زده اعزام کرد.

مرگ یک زن و کودک

ساعت ٢٢ و ٣٠ دقیقه شنبه شب زمین لرزه‌ای ٥,٧ ریشتری سه شهرستان بجنورد، مانه و سملقان خراسان شمالی را لرزاند. این زمین‌لرزه در ١٩ کیلومتری پیش‌قلعه،٢٢ کیلومتری بجنورد و در عمق ٨ کیلومتری زمین رخ داد و تاکنون بیش از ٣٦ پس‌لرزه ثبت شده است. شدت زلزله شنبه شب بجنورد به‌حدی بود که تخریب منازل مسکونی در برخی از روستاهای شهرستان بجنورد تا ٤٠‌درصد برآورد شده است. به گفته مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان خراسان شمالی در این زمین‌لرزه به ١٩ روستا خسارت جدی وارد شده است و تا شعاع ٢٠ کیلومتری مناطق زلزله بیش از ٣١‌هزار نفر سکونت دارند، با این وجود به دلیل پراکندگی جمعیت در این مناطق، این زمین‌لرزه حداقل تلفات جانی را داشته است: «در پی وقوع زمین‌لرزه شنبه شب یک زن ٦٠ ساله در روستای لنگر و یک دختر بچه ٨ ساله در روستای قصر قجر زیر آوار جان باختند. اما با توجه به قدرت و  وسعت مناطق زلزله‌زده، این زمین‌لرزه می‌توانست به یک فاجعه تبدیل شود.» حسن شکوری نسب همچنین درباره اقدامات انجام شده برای زلزله‌زدگان خراسان شمالی گفت:  «همزمان با پایان عملیات جست‌وجو و نجات، کار اسکان اضطراری را شروع کردیم و تا ظهر یکشنبه بیش از‌هزار چادر، ٥٠٠ پتو و‌هزار تخته موکت در مناطق زلزله‌زده توزیع شده و کار برپایی و اسکان موقت ٧٠‌درصد از ساکنان مناطق زلزله‌زده به پایان رسیده است.» او ادامه داد: «کار توزیع مواد غذایی و آب آشامیدنی در میان زلزله‌زدگان هم با سرعت خوبی درحال انجام است.»

 او درباره میزان خسارات وارد شده به مناطق زلزله‌زده هم توضیح داد: «سه شهرستان بجنورد، مانه و سملقان تحت‌تأثیر این زمین‌لرزه قرار گرفتند که مجموعا ١٩ روستا را شامل می‌شود که به روستای قصر قجر، لنگر و ماتا خسارات بیشتری وارد شده است. بسیاری از خانه‌های خشتی در این روستا‌ها به‌طور کامل تخریب شده‌اند و به سایر بناها نیز خسارت‌های زیادی وارد شده است. بعضی از خانه‌های روستایی با وجود این‌که تخریب نشده‌اند اما به دلیل عمق ترک‌های ایجاد شده، عملا غیرقابل استفاده و سکونت هستند.»

بستری شدن ٥٧ مصدوم در بیمارستان

در ادامه مرتضی سلیمی، رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر هم آمار مصدومان زلزله خراسان شمالی را  حدود ٤٠٠ نفر اعلام کرد و در تشریح وضع آنها گفت: «بیشتر مصدومان زلزله مشکل جدی نداشتند و خدمات درمانی سرپایی دریافت کردند. ٥٧ نفر هم توسط تیم‌های امدادی به مراکز درمانی منتقل شدند که ٢٦ نفر از آنها تحت عمل جراحی قرار گرفتند.» او با اشاره به تخریب ١٠ تا ٧٠‌درصدی روستاهای زلزله‌زده، گفت: «از لحظه بروز حادثه ١١ تیم واکنش سریع و ١٤٢نیروی عملیاتی در قالب  ٣٣ تیم  عملیاتی و ٤ تیم آنست به منطقه اعزام شدند همراه با یک فروند بالگرد و ٢٩ خودروی عملیاتی که کار امدادرسانی به زلزله‌زدگان این حادثه ادامه دارد.» پیرحسین کولیوند، سرپرست سازمان اورژانس کشور با تأیید بستری شدن ٥٧ مصدوم زلزله‌زده در بیمارستان‌های خراسان شمالی گفت: «٣٤٣ نفر از مصدومان این حادثه به صورت سرپایی درمان شدند؛ ٥٣ نفر در بیمارستان امام علی بجنورد، ٢ نفر در بیمارستان پورسینای آشخانه و ۲ نفر در بیمارستان امام خمینی شیروان بستری شدند.» همزمان تعدادی خودرو امدادی و آمبولانس به همراه تیم پزشکی تیپ ١٣٠ نیروی زمینی ارتش برای کمک و تسهیل در روند امدادرسانی به مناطق زلزله‌زده اعزام شده است. سرهنگ ابراهیم گل گلی، فرمانده تیپ ١٣٠ ارتش با اعلام این خبر گفت: «بلافاصله بعد از وقوع زلزله جلسه ستاد بحران در تیپ تشکیل شد و یگان امداد و نجات و تجهیزات به حالت آماده‌باش درآمد و برابر ابلاغیه قبلی ستاد بحران و درخواست استانداری بجنورد خودروهای امدادی و آمبولانس با تیم پزشکی به منطقه زلزله‌‍زده اعزام شدند و همراه نیروهای هلال‌احمر درحال امدادرسانی به مصدومان حادثه هستند.»

پرداخت خسارت به زلزله‌زدگان از سوی بیمه

در همین حال محمدفرید لطیفی، معاون بازسازی و بازتوانی سازمان مدیریت بحران کشور از پرداخت خسارت به زلزله‌زدگان خراسان شمالی خبر داد و دراین‌باره گفت: «همه واحدهای مسکونی در روستاهای استان خراسان شمالی با پیگیری دولت تحت پوشش بیمه بوده و خسارات ناشی از زلزله شنبه شب را نیز بیمه پرداخت می‌کند. خوشبختانه با پیگیری‌های انجام گرفته دولت و استانداری در‌سال گذشته، اقدامات قانونی مربوط به بیمه واحدهای مسکونی در همه روستاهای خراسان شمالی به اتمام رسید و تمامی این واحدها تحت پوشش بیمه قرار گرفتند که با این حساب همه خسارت‌های وارده به زلزله‌زدگان از سوی بیمه پرداخت می‌شود.» او اضافه کرد: «در بافت شهری نیز اگر این طرح اجرا نشده باشد از سوی دولت تأمین اعتبار شده و علاوه بر ٦٠‌میلیون ریال وام بلاعوضی که به زلزله‌زدگان تعلق می‌گیرد،٣٠٠ ‌میلیون ریال تسهیلات بانکی با سود ٥درصد و بازپرداخت ١٥ ساله نیز برای آنها درنظر گرفته شده است.» اما نحوه اختصاص این تسهیلات و دریافت خسارات از بیمه منوط به ارایه مدارک معتبر به فرمانداری‌هاست. مسئول روابط عمومی فرمانداری بجنورد از همه کسانی که در زلزله به آنها خسارت مالی وارد شده خواسته با همراه داشتن مستندات «فیلم یا عکس» از اموال خسارات دیده به فرمانداری بجنورد مراجعه کنند.»

روایت یکی از اهالی روستای قصر قجر از زلزله

ساعت حدود ده و نیم بود، من همراه برادرم پای تلویزیون نشسته بودیم و تازه اخبار شبکه ٢ شروع شده بود، یک لحظه حس کردم که زیر پایم تکان می‌خورد، فکر کردم جانوری یا حشره‌ای روی پایم حرکت می‌کند، که میثم داد زد زلزله، من با سرعت از خانه خارج شدم، نمی‌دانم چقدر طول کشید اما خیلی کوتاه بود، ولی تکان‌های شدیدی داشت، سقف خانه ما ترک خورده و دیوار حیاط بهم ریخته بود، من و میثم خیلی شانس آوردیم که زنده ماندیم. اینها را  مراد میر رسولی یکی از اهالی قصر قجر  می‌گوید. همان روستایی که زلزله جان یک دختر ٨ساله را  گرفت. حالا مراد همراه خانواده از شنبه شب در چادرهای هلال‌احمر هستند و جرأت رفتن به خانه را ندارند:  «روستای ما از شنبه شب چندبار دیگر هم لرزیده، همه ترسیده‌اند. بیشتر خانه‌ها به‌طور کامل تخریب شده یا ترک‌های بزرگی در دیوار و سقف برداشته‌اند، کسی جرأت رفتن به داخل خانه‌ها را ندارد. همه اهالی روستا  شب را در چادرها خوابیدند.

خدا را شکر به هیچ‌یک از اعضای خانواده ما آسیب نرسید. مادر و پدرم به خانه اقوام رفته بودند، خانه آنها نوساز و محکم بود و هیچ آسیبی ندیده است. من و میثم هم که حالمان خوب است. با این حال خیلی از اهالی روستای ما آسیب دیدند. خانه و طویله‌های‌شان خراب شد. به‌خصوص خانه‌های قدیمی. البته چند ماه پیش همه خانه‌های روستا بیمه شد و خب تا پول بیمه را بدهند، چند ماه طول می‌کشد.» به گفته مراد نیروهای امدادی خیلی زود به داد اهالی روستا رسیدند، چادر، پتو زیرانداز و غذا بین همه اهالی توزیع شده است. اما آب کم است به‌خصوص برای شست‌وشو و پخت و پز به آب احتیاج دارند:  «از شب زلزله تا ظهر یکشنبه آب قطع بود، البته چندبار در طول روز آب روستا وصل شد، اما فشارش خیلی کم است، بچه‌های هلال‌احمر هم برای ما آب بسته‌بندی آوردند. برق  هم از صبح وصل شده ولی فکر کنم چند روزی را باید در همین چادرها باشیم تا زمین‌لرزه قطع شود.»