۰ نفر

سلامت مردم در دنر کباب‌ها کباب می‌شود

۲۷ فروردین ۱۳۹۶، ۶:۵۹
کد خبر: 187998
سلامت مردم در دنر کباب‌ها کباب می‌شود

در حالی که بسیاری از مشاغل حریم صنفی دارند و به طور مثال بسته به جمعیت و تراکم شهر برای تأسیس دو داروخانه باید فاصله مشخصی لحاظ شود، اما صنف اغذیه‌فروشان به خصوص انواع و اقسام فست‌فودها و دنر کباب‌ها یا همان کباب ترکی‌ها با وجود تمام مضراتی که برای سلامتی افراد دارند انگار از هیچ ضابطه‌ای پیروی نمی‌کنند.

 این در حالی است که بسیاری از این اغذیه‌فروشی‌ها حتی نکات اولیه بهداشتی را هم رعایت نمی‌کنند و مسئولان وزارت بهداشت هم نظارت مناسبی روی این موضوع ندارند. مناطق مرکزی و شمالی پایتخت به علت تراکم جمعیتشان محل تراکم انواع و اقسام فروشگاه‌های فست‌فود و همچنین کترینگ‌های زیرزمینی هستند که درست در زیر زمین و به دور از چشم مردم حداقل‌های لازم برای بهداشت و سلامت مردم را هم رعایت نمی‌کنند. رشد قارچ‌گونه فست فودها هم سلامت مردم را به طور جدی به بازی گرفته است. کار به جایی رسیده که در برخی از میادین مرکزی شهر چند رستوران فست‌فود در کنار همدیگر سبز شده‌اند و با ترفندهایی تلاش می‌کنند تا مشتری‌های بیشتری را به سوی خود جلب کنند.

کباب‌های گردان در کناره خیابان

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از جوان ، در این میان اما ترک دنرها یا کباب ترکی‌ها بیش از همه جلب توجه می‌کنند. رول‌های بزرگی از گوشت یا مرغ که در کنار خیابان با همه گرد و خاک و دود و آلودگی‌های محیطی بر گرد سیخی گردان می‌چرخند تا آلودگی‌های محیطی به طور مساوی به همه قسمت‌های این رول بزرگ کبابی برسد. در این میان گاهی حتی شاهد عبور رهگذرانی هستیم که در حین عبور از کنار این رول گوشتی گردان عطسه می‌کنند و آب دهان خود را بیرون می‌اندازند، اما صاحب رستوران بی‌توجه به این همه آلودگی تنها سعی می‌کند ویترینی از یک غذای خوش آب و رنگ را پیش روی رهگذران قرار دهد تا فروش بیشتری داشته باشد.

درست بر خلاف آیین‌نامه

اگر به سراغ آیین‌نامه‌های بهداشتی معاونت بهداشت دانشگاه‌های علوم پزشکی و همچنین سازمان غذا و دارو درباره رستوران‌ها بروید، متوجه می‌شوید که به غیر از لزوم بهداشت فردی کارکنان این رستوران‌ها و لزوم داشتن کارت بهداشت و قوانین و مقرراتی در حوزه پوشش و استفاده از دستکش و رعایت مسائل بهداشتی مقررات مفصلی هم درباره مکان این صنف وجود دارد. ماده 17 این آیین‌نامه می‌گوید ساختمان دیوار از کف تا سقف از مصالح مقاوم بوده و طوری باشد که از ورود حشرات و جوندگان جلوگیری به عمل آورد. مطابق ماده 20 هم وضع درها و پنجره‌ها باید دارای شرایط زیر باشد:

الف) درها و پنجره‌ها از جنس مقاوم، سالم و بدون ترک خوردگی و شکستگی و زنگ‌زدگی و قابل شست‌وشو بوده و همیشه تمیز باشد. ب) پنجره بازشو باید مجهز به توری سالم و مناسب باشد به نحوی که از ورود حشرات به داخل اماکن جلوگیری نماید. ج) درهای مشرف به فضای باز باید مجهز به توری سالم و مناسب و همچنین فنردار باشد به طوری که از ورود حشرات و جوندگان و سایر حیوانات جلوگیری کند.

همچنین در دستورالعمل نظارتی سازمان غذا و دارو درباره مکان پخت غذا آمده است «محل پخت و توزیع باید از مکان‌های آلوده دور باشد و حتی‌المقدور در مجاورت محل غذاخوری باشد و شرایط پخت باید به گونه‌ای باشد که برای قسمت‌های مجاور آن مزاحمتی ایجاد نکنند. » در برابر چنین دستورالعمل‌هایی، اما وقتی از کنار رستوران‌های دنر کباب عبور می‌کنید می‌بینید که بسیاری این ضوابط رعایت نمی‌شود.

به طور مثال محل پخت این فست‌فود در کنار خیابان قرار دارد و کباب‌ها در معرض گرد و خاک و انواع و اقسام حشرات هستند. همچنین در برخی از این واحدها بدون در نظر گرفتن ضوابط بهداشتی کباب‌هایی منجمد را مستقیم روی آتش قرار می‌دهد آن هم در شرایطی که باید ابتدا در دمای یخچال و سپس در دمای بیرون یخ زدایی شود و این شیوه به هیچ وجه بهداشتی نیست. البته گویا بازرسان بهداشت محیط دانشگاه‌های علوم پزشکی موظف به بازدید و نظارت بر این واحدهای صنفی هستند، اما نکته قابل‌تأمل اینجاست که این واحدها در شلوغ‌ترین خیابان‌های وسط شهر به راحتی به کارشان ادامه می‌دهند و سلامت مردم را به بازی می‌گیرند.

شکایت به امید بازرسی

برای پیگیری این تخلف با 1490 سامانه دریافت شکایات از رستوران‌ها تماس می‌گیریم. وقتی از کارشناس سامانه می‌پرسیم، آیا قرار دادن کباب ترکی‌ها در کنار خیابان و در معرض انواع و اقسام آلودگی‌ها تخلف نیست‌؟ پاسخ می‌دهد تخلف است. گزارش تخلف و واحدهای متخلفی را که مشاهده کرده‌ایم، ارائه می‌کنیم با این پرسش که مگر نباید بازرسی‌های روتین مانع از بروز این تخلفات شود؟ بازرسی‌هایی که خانم کارشناس می‌گوید، وجود دارد، اما در موارد شکایت هم بازرسی انجام می‌شود. آیا همه مردمی که خیلی وقت‌ها برای خرید کباب دنر کنار این اغذیه‌فروشی‌ها صف می‌کشند، حواسشان به این تخلفات هست تا گزارش کنند و احتمالاً رسیدگی شود؟