۰ نفر

شش فیلم بیش از ۱۰ میلیارد فروختند

سال ۱۳۹۵؛ سال تاریخ‌ساز سینمای‌ایران +جدول فروش فیلم‌ها

۲ فروردین ۱۳۹۶، ۱۵:۴۷
کد خبر: 183846
سال ۱۳۹۵؛ سال تاریخ‌ساز سینمای‌ایران +جدول فروش فیلم‌ها

با فروش بالای فیلم های سینمایی و رکوردشکنی اثری چون «فروشنده» به سالی تاریخ ساز برای سینمای ایران بدل شد.

مخاطبان سینما به شکلی غیرمنتظره از ابتدای سال 1395 از فیلم‌های روی پرده استقبال کردند و این روند تا جایی ادامه یافت که رکورد پرفروش ترین فیلم سینمای ایران به نام «فروشنده» ساخته اصغر فرهادی که در سال 95 به نمایش درآمد، ثبت شد. شگفتی های اکران 95 از نوروز آن سال آغاز شد، اکران شبانه‌ای که تا طلوع آفتاب در نوروز 95 ادامه پیدا می‌کرد، یک موج نبود. این اتفاقی بود که در اکران ماه رمضان و در اکران تابستان و پاییز هم ادامه یافت تا روشن شود سال قبل نسبت مخاطبان با سینمای ایران تعریفی متفاوت از گذشته دارد.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از خبرآنلاین، نوروز سینما میزبان دو فیلم کمدی «من سالوادور نیستم»‌ و «50 کیلو آلبالو» بود. هر دو فیلم با فروشی غیرقابل تصوری روبرو شدند. هر دوی این فیلم‌ها در مدت زمان نزدیک به سه ماه اکران بیش از 15 میلیارد تومان فروش کردند. اکران «50 کیلو آلبالو» در حالی که در شهرستان‌ها و تهران همچنان خوب می‌فروخت و افتی نداشت، بنا به تصمیم مدیریت سینما پایان داده شد، اما «سالوادور» فرصت بیشتری برای نمایش به دست آورد و از مرز 16 میلیارد تومان هم عبور کرد. در حالی که «من سالوادور نیستم» عنوان پرفروش ترین فیلم سال را تا شهریورماه به خود اختصاص داده بود، اکران «فروشنده» همه چیز را تغییر داد. نخست در جایگاه پرفروش ترین فیلم سال قرار گرفت و در ادامه توانست پرفروش ترین فیلم تاریخ سینمای ایران یعنی فیلم سینمایی «محمد رسول الله» را هم پشت سر بگذارد و سال 95 را به سالی به یادماندی برای سینمای ایران بدل کند.

به طور کلی شش فیلم سینمایی «فروشنده»، «سالوادور...»، «50 کیلو آلبالو»، «سلام بمبئی»، «بارکد» و «ابد و یک روز» بیش از 10 میلیارد تومان فروختند. مجموع فروش این فیلم‌ها به حدود 80 میلیارد تومان می‌رسد. این میزان فروش برای شش فیلم خود اتفاقی ویژه در سینمای ایران محسوب می شود.

از میان 60 فیلم اکران شده در سال 1395، 32 فیلم بالاتر از یک میلیارد تومان فروش داشتند. از این تعداد شش فیلم بالای 10 میلیارد، دو فیلم «لانتوری» و «بادیگارد» بین پنج تا 10 میلیارد و 24 فیلم بین یک تا پنج میلیارد فروختند.

28 فیلم باقی مانده نیز از 16 میلیون تا 940 میلیون تومان فروش داشتند.

نکته قابل تامل فروش فیلم «ابد و یک روز» ساخته سعید روستایی بود. این فیلم که جشنواره فیلم فجر و جشن‌های سینمایی را زیر سایه خود قرار داده و اغلب جوایز مهم و اصلی این رویدادهای سینمایی را از آن خود کرده در فروش نیز با استقبال چشم‌گیری روبرو شد.

با وجود آنکه رضا عطاران شروع امیدوارکننده‌ای به عنوان بازیگر با «من سالوادور نیستم» داشت، در ادامه راه با شکست نسبی «دراکولا» و فروش «آب‌نبات چوبی» که چندان بالا نیست،‌ روشن می‌شود که جادوی این بازیگر هم تا جایی می‌گیرد و زمانی هم ممکن است مخاطب آثار او را نپسندد.

اکران دو فیلم از مانی حقیقی که هر دو با استقبال مخاطبان روبرو شدند از دیگر نکات قابل توجه اکران سال 1395 بود.

استقبال گسترده از اکران فیلم ها در سال 1395 نکته ای واضح است، اما دلایل آن از نگاه کارشناسان به چند نکته برمی گردد: برخی تبلیغات ماهواره ای را یکی از فاکتورهای اصلی فروش فیلم ها در سال 1395 عنوان کردند و گروهی نیز کیفیت بالای فیلم را عامل حضور پرتعداد مخاطبان در سالن سینما دانستند.

حالا باید دید وضعیت اکران در سال 1396 در حالی که تبلیغات ماهواره ای فیلم ها قطع شده است، به چه ترتیب پیش خواهد رفت.

در ادامه به آمار فروش 32 فیلمی که بالای یک میلیارد در سال 1395 فروش داشتند نگاهی می شود.

جدول فروش فیلم ها

جدول فروش فیلم ها