۰ نفر

یگان هوایی اورژانس راه‌اندازی می‌شود

گلایه وزیر بهداشت از تحویل نشدن آمبولانس های داخلی

۲۲ اسفند ۱۳۹۵، ۱۴:۲۷
کد خبر: 182091
گلایه وزیر بهداشت از تحویل نشدن آمبولانس های داخلی

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از خلف وعده خودروسازان کشور در تحویل به موقع هزار آمبولانس گله کرد و گفت: هنوز حتی یک دستگاه از این آمبولانس ها به وزارت بهداشت تحویل نشده است.

سیدحسن هاشمی روز یکشبه در مراسم افتتاح همزمان پنج پایگاه اورژانس هوایی که روز یکشنبه به صورت ویدئو کنفرانس در سالن امام جواد(ع) وزارت بهداشت برگزار شد، افزود: امیدوارم با توجه وزیر صنعت ، ظرف چند ماه آینده این وعده خودروسازان کشور محقق شود.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، وزیر بهداشت در خصوص پایگاه های اورژانس هوایی هم گفت: سال گذشته که پایگاه‌های اورژانس هوایی را افتتاح می‌کردیم، باورم نمی‌شد که در یکسال بتوانیم 30پایگاه اورژانس هوایی را افتتاح کنیم.

وی ادامه داد: هدف گذاری وزارت بهداشت این است که تا پایان دولت یازدهم تعداد پایگاه های اورژانس هوایی به 45 پایگاه برسد و امیدواریم در چند ماه آینده بتوانیم به این هدف نزدیک شویم.

هاشمی اضافه کرد: اکنون از بالگردهای کرایه‌ای نیروهای مسلح برای خدمات اورژانس هوایی استفاده می‌کنیم اما چندین بالگرد اختصاصی اورژانس خریداری شده است که سال آینده وارد ناوگان اورژانس کشور می‌شوند و مردم سال آینده، بالگردهایی از جنس اورژانس را خواهند دید.

وزیر بهداشت ادامه داد: علاوه بر آن تعدادی آمبولانس زمینی نیز از خارج کشور خریداری شده است که به تدریج وارد کشور می‌شوند ؛ و شماری هم وارد شده اند.

**ورود حداقل 200 آمبولانس موتوری به شهرهای بزرگ

هاشمی افزود: در عین حال سال آینده حداقل 200 دستگاه موتورآمبولانس خریداری شده وارد ناوگان اورژانس شهرهای بزرگ به خصوص تهران می‌شود. 400 آ‌مبولانس دو دیفرانسلی نیز برای تردد در مناطق صعب العبور در شرف خرید است و به زودی وارد کشور می‌شود.

وزیر بهداشت ادامه داد:‌ این اقدامات، بخش کوچکی از کار است، مساله مهمتر تامین نیروی انسانی در اورژانس است. از مسئولان گله مند هستم،زیرا این حوزه مهم را که با جان مردم سر و کار دارد مانند سایر دستگاه‌ها می‌بینند.

هاشمی گفت: اورژانس کشور محلی است که ثانیه‌ها در خدمت رسانی مهم هستند و باید نیروهای آموزش دیده و کارآزموده در خدمت مردم باشند، اورژانس کشور حداقل هفت هزار و 500 نفر نیرو کم دارد.

وی افزود: نمی‌شود برای تامین نیروهای اورژانس از افراد قراردادی، ساعتی یا تبصره‌ای استفاده کرد زیرا بعد از 6 ماه، یک یا 2 سال جا به جا می‌شوند، اورژانس کشور نیازمند نیروهای دائمی و استخدامی است.

هاشمی گفت: با توجه به تصویب مجلس، اورژانس کشور، سال آینده به شکل سازمان مستقل در می‌آید و حتما جایگاه آن ارتقا پیدا می‌کند، هر چند معتقد بودیم، تمام سازمانهای امدادی مانند اورژانس، هلال احمر، آتش نشانی، راهداری و پلیس راهور باید در یک سازمان ادغام می‌شدند.

**نیروهای اورژانس درجه می‌گیرند

وی افزود: با تشکیل سازمان اورژانس در سال 96، حتما ارتقای شعلی نیروهای اورژانس را خواهیم داشت، نمی‌دانم در آ‌تش نشانی رتبه بندی نیروها وجود دارد یا نه اما در نیروهای مسلح با توجه به مهارت و تجربه افراد و دانش آنها رتبه و درجه آنها متفاوت است. این کار خوبی است که در سازمان اورژانس نیر اجرا خواهد شد.

وزیر بهداشت اضافه کرد: علاوه بر آن با توجه به توسعه اورژانس هوایی کشور به زودی یگان اورژانس هوایی کشور نیز ایجاد می‌شود.

وی ادامه داد:‌ مردم از خدمات اورژانس پیش بیمارستانی یا همان اورژانس 115رضایت دارند و اگر گله و شکایتی هست مربوط به اورژانس بیمارستانی است که در جاهایی به علت ضعف برنامه ریزی با کمبود پزشک متخصص مواجه است.

**اورژانس دریایی تقویت می شود

وزیر بهداشت همچنین از تقویت اورژانس دریایی خبر داد و اظهار کرد: به دنبال تقویت و افزایش شناورهای اورژانس دریایی نیز هستیم اما در این زمینه باید وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های دیگر ، سهم خود را ادا کنند زیرا جزایر و سواحل کشور اکنون از خدمات کافی اورژانس برخوردار نیستند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع چهارشنبه سوری اشاره کرد و گفت: بیمارستان ها و اورژانس کشور برای خدمات رسانی به مردم در این ایام آماده باش هستند اما شرط عقل، پیشگیری است.

وزیر بهداشت از والدین خواست که در این روزها مراقبت بیشتری از فرزندان خود انجام دهند و نگذارند که در آستانه عید به خاطر هیچ عزیزانشان روانه بیمارستان شوند.

هاشمی امروز ، طی مراسمی در وزارت بهداشت از طریق ویدئو کنفرانس پنج پایگاه اورژانس هوایی در شهرهای الیگودرز، یاسوج، لار، جهرم و طبس را افتتاح کرد.