۰ نفر

قفل بهره‌برداری از مترو اصفهان باز شد

۱۴ اسفند ۱۳۹۵، ۹:۵۷
کد خبر: 180291
قفل بهره‌برداری از مترو اصفهان باز شد

قطار شهری اهمیت و نقش مؤثری در کاهش آلودگی هوا و تسهیل در عبور و مرور شهری دارد. شعارگونه عمل کردن در خصوص آلودگی هوا کار چندان دشواری نیست،چراکه با چند سخنرانی و همایش می‌توان همه چیز را حل کرد، اما در صورتی که قصد انجام کارهای اساسی و زیربنایی در این زمینه را داشته باشیم نیاز است زیرساخت‌های این کار فراهم شود.

«مهدی جمالی نژاد» شهردار اصفهان  دراین خصوص تأکید کرد: نه تنها ارتقای شاخص‌های راحتی، اطمینان و در دسترس بودن در حمل و نقل شهری، فرهنگسازی و توسعه کاربرد انرژی‌های نو در حمل و نقل و ترافیک شهری، توسعه و ارتقای سطح حمل و نقل همگانی و غیرموتوری و کیفیت و تجهیز سامانه‌های حمل و نقل شهری متناسب با نیاز شهروندان و توزیع جامع، متوازن و متناسب سامانه حمل و نقل عمومی در مناطق و محلات شهر و توسعه مشارکت‌های مردم در ایجاد زیرساخت‌ها و اداره ناوگان‌های حمل و نقلی در دستورکار است، بلکه همزمان توسعه ناوگان ریلی با حفظ ملاحظات میراثی نیز مدنظر است. از اقدام‌هایی که در راستای کاهش آلودگی هوا و استفاده از حمل و نقل پاک می‌توان انجام داد، گسترش و توسعه حمل و نقل عمومی از جمله شبکه حمل و نقل ریلی است. در این راستا بهره‌برداری و تکمیل هر چه سریعتر خطوط قطار شهری اصفهان در دستور کار قرار گرفته تا علاوه بر آرامش روانی شهروندان شاهد کاهش آلودگی هوا نیز باشیم.

پیشرفت ساخت قطار شهری

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران ، شهردار اصفهان با بیان اینکه کل خط یک مترو اصفهان به طول 20 کیلومترشامل 20 ایستگاه است، ادامه داد: نقطه شروع این خط ایستگاه قدس در خیابان امام خمینی(ره) و نقطه پایانی نیز ایستگاه دفاع مقدس در ترمینال صفه را شامل می‌شود. وی با اعلام اینکه پیشرفت در مسیر خط یک قطار شهری به طور کلی در حدود 84 درصد بوده، اضافه کرد: قرار است این خط در چند فاز در نیمه اول سال آینده به طور کامل مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

جمالی‌نژاد با بیان اینکه عملیات اجرایی ایستگاه‌ها و تونل‌های خط دوم بزودی شروع می‌شود، گفت: دومین خط از قطار شهری اصفهان نیز با طول 24 کیلومتر و 23 ایستگاه از شهرک امام حسین(ع) آغاز و تا خمینی شهر امتداد دارد. خط سوم این طرح نیز به طول 8.8 کیلومتر و دارای 8 ایستگاه از میدان آزادی تا ترمینال غرب است.

کمبود اعتبار

شهردار اصفهان کمبود اعتبار برای اجرای این طرح را از مشکلات اساسی پیش روی مترو این شهر دانست و افزود: با پول مردم شهر نمی‌توان مترو را راه‌اندازی کرد بلکه نیاز به اعتبارات دولتی است و نمایندگان مردم اصفهان باید در این مورد اقدام‌های لازم را انجام بدهند؛برای ساخت خط سوم این طرح نیز از مؤسسات خصوصی و دولتی کمک گرفته شده است. جمالی‌نژاد با بیان اینکه برای طرح‌های خط یک، 2 و 3 مترو اصفهان پیش‌بینی اوراق مشارکت شده، تصریح کرد: در تعامل شهرداری اصفهان با بانک عامل، قرار است با همکاری بانک مرکزی فروش حدود 900 میلیارد تومان اوراق مشارکت در قالب 400 میلیارد تومان برای خط یک و 500 میلیارد تومان برای خط 2 مترو در سال 96 اتفاق بیفتد. وی تکمیل خط یک مترواصفهان را در کاهش بار ترافیکی این محور مؤثر دانست و اضافه کرد: در صورت تکمیل کامل خط یک قطار شهری از میدان قدس تا میدان آزادی و ایستگاه صفه، کار بزرگی در اصفهان صورت می‌گیرد، چرا که مشکل حمل و نقل شمال تا جنوب این شهر رفع خواهد شد. شهرداراصفهان تصریح کرد: راه‌اندازی خطوط مترو و تکمیل ناوگان اتوبوسرانی در راستای رفاه مردم، سیاستگذاری کلان کشور، رفع آلایندگی‌ها، توسعه حمل و نقل عمومی و توسعه شهری خواهد بود و تعامل صورت گرفته در این مورد میان دستگاه‌های مختلف استان می‌تواند الگویی برای سایر بخش‌های شهر و کشور باشد.

جمالی‌نژاد بزرگ‌ترین دستاورد این دوره را همراهی و هماهنگی با کارشناسان و مدیران و نخبگان میراث فرهنگی در جهت هم‌افزایی توسعه عمرانی شهر با کاربست‌های میراثی کهن شهر اصفهان دانست و گفت: زیرساخت‌های حمل و نقلی و ریلی شهر نیز باید در راستای معرفی بهتر و بیشتراین اسطوره شهر تاریخی باشد.