۰ نفر

موافقت وزارت علوم با ارائه ارز یورو به دانشجویان بورسیه

۲ اسفند ۱۳۹۵، ۱۴:۲۱
کد خبر: 178018
موافقت وزارت علوم با ارائه ارز یورو به دانشجویان بورسیه

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: وزارت علوم با ارائه ارز به صورت واحد پولی «یورو» و جایگزینی آن به جای دلار برای دانشجویان بورسیه های تحصیلی موافق است.

محمد فرهادی، در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه جمعی از دانشجویان مقطع دکتری متقاضی فرصت مطالعاتی خارج از کشور نسبت به سهیمه ارز دلاری سازمان امور دانشجویان اعتراض دارند؛ اظهار داشت: این امری است که برای تمامی کشور بوده و فقط مختص دانشجویان نیست.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، وی گفت: وزارت علوم موافق تبدیل ارز دانشجویان از دلار به واحد پولی یورو است و اتفاقا بانک مرکزی هم بیشتر تمایل دارد که افراد یورو دریافت کنند و این امر فقط مختص دانشجویان نیست، بلکه بقیه امور کارمندان و یا حقوق نمایندگی هایمان را نیز شامل می شود.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری افزود: فکر نمی کنم مبحث تبدیل ارز دلاری به یورو دارای مشکلی باشد و پیگیر خواهم شد.

بر اساس این گزارش در چند روز گذشته جمعی از دانشجویان مقطع دکتری متقاضی فرصت مطالعاتی خارج از کشور با ارسال نمابری نوشته بودند: دانشجویان مقطع دکتری داخل کشور که برای انجام دوره فرصت مطالعاتی 6 ماهه خود عازم دانشگاه های خارج کشور هستند، سهمیه ارز خود را از سازمان بورس دانشجویان فقط به صورت دلار دریافت می کنند که این امر سبب بروز مشکلاتی برای دانشجویان مذکور شده است چرا که تعداد بسیار زیادی از این افراد عازم کشورهای اروپایی هستند و باید هنگام ورود به اروپا با خود یورو به همراه داشته باشند و مجبور هستند بعد از دریافت ارز از سازمان بورس به صرافی مراجعه کرده و علاوه بر مشکلات و مسائل امنیتی در زمینه تبدیل ارز، مبالغی را نیز به عنوان کارمزد تبدیل ارز به صرافی پرداخت کنند.

در ادامه این نامه آمده است: این درحالی است که سازمان امور دانشجویان در نامه حمایت مالی خود مبلغ بورس را به صورت یورو ذکر می کند در صورتی که ارز را زمان تحویل به دانشجویان به صورت دلار پرداخت می کند.

چنانچه سازمان بورس در ابتدا به تمامی دانشجویانی که عازم دانشگاه های اروپایی هستند ارز مربوطه را به صورت یورو به آنها پرداخت کند از بسیاری از این مشکلات جلوگیری به عمل می آید.

«لذا از آن خبرگزاری وزین خواهشمند است موضوع را از مسئولان محترم سازمان امور دانشجویان پیگیری نموده و نتیجه را در آن خبرگزاری به اطلاع دانشجویان متقاضی فرصت مطالعاتی برساند.»

بر اساس این گزارش، پیگیری ها طی چند هفته گذشته از روابط عمومی سازمان امور دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به نتیجه ای نرسید و معاون آموزشی این وزارتخانه نیز پاسخگوی این امر نشد.