۰ نفر

پیش‌لرزه‌های تشدید ترافیک پایتخت در اسفند

۳۰ بهمن ۱۳۹۵، ۸:۱۵
کد خبر: 177457
پیش‌لرزه‌های تشدید ترافیک پایتخت در اسفند

خیابان‌های شلوغ، اشغال پیاده‌رو توسط دست‌فروشان، ترافیک شدید، نبود تاکسی و سردرگمی مسافران از تصاویر آشنای ماه پایانی سال است.

هر ساله با نزدیک شدن به شب عید و لزوم سفر شهروندان به مراکز تجاری برای خرید شاهد افزایش ترافیک در خیابان‌های تهران به ویژه خیابان‌های منتهی به مراکز خرید هستیم. این ماندن پشت ترافیک و اتلاف وقت به صورت یک اصل جدایی‌ناپذیر از زندگی تهرانی‌ها درآمده است. امسال نیز شلوغی خیابان‌ها از آخرین روزهای بهمن به ویژه در روز جمعه در مناطق مرکزی پایتخت شروع شده و طبیعتا از فردا شاهد افزایش چند برابری ترافیک در خیابان‌های تهران به خصوص نقاط مرکزی شهر و بازار خواهیم بود به گونه‌یی که در 15روز پایانی اسفند به دلیل ترافیک یک سری از کارهای مردم در برخی مناطق روی زمین می‌ماند. بنابراین با توجه به اهمیت موضوع، کنترل ترافیک تهران در این روزها نیاز به برنامه‌یی منسجم دارد که در آن وظایف هر یک از ارگان‌های اجرایی مانند پلیس، شهرداری و وزارت کشور مشخص باشد. اما تاکنون این اتفاق نیفتاده و سال‌هاست شهروندان اسفند ماه را در صف‌های طولانی ترافیک می‌گذرانند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تعادل ، مسوولیت ترافیک در شهرهای بزرگ دنیا بر عهده شهرداری‌هاست که در حقیقت رأس هرم مدیریت واحدی شهری بوده و تمامی سازمان‌های آن شهر مانند پلیس، آموزش و پرورش و... زیر نظر آن سازمان فعالیت می‌کنند. مسوولیت ترافیک شهر تهران نیز بر عهده شهرداری است و مسوول آن نیز معاون حمل و نقل و ترافیک است. البته مشکل ترافیک شهر تهران فقط به ماه پایانی سال محدود نمی‌شود و حدود 3ماه پیش شاهد بودیم که بدون هیچ دلیلی به ناگهان ترافیک شهر تهران چند برابر شد به طوری که رحمت‌الله حافظی، یکی از اعضای شورای شهر آن را مصنوعی خواند و گفت: با فشار قالیباف، فرمانده پلیس راهور تهران عوض شد و به دنبال آن شاهد ترافیک سنگین در شهر طی یک ماه گذشته هستیم. هدف‌شان چیست؟ پس از آن موضوع سیاسی بودن ترافیک تهران داغ شد و چند جلسه شورای شهر به بررسی علل ترافیک و پیدا کردن راه‌حلی برای این معضل اختصاص داده شد که نهایتا مانند بسیاری از جلسات دیگر خروجی خاصی نداشت و ترافیک تهران همچنان مهمان نامیمون تهرانی‌هاست و با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال همچنان بر شدت آن افزوده می‌شود.

به گفته بسیاری از کارشناسان، راه‌حل‌هایی که تاکنون مدیریت شهری برای کاهش بار ترافیکی شهر اعمال کرده، تاثیرگذار نبوده است. یکی از اقدام‌ها که جزو افتخارات شهرداری تهران نیز محسوب می‌شود افزایش خطوط مترو و نیز خطوط بی. آر. تی است. هر چند شهروندان بسیاری برای تردد از مترو و اتوبوس استفاده می‌کنند اما کمبود قطارها و اتوبوس‌ها منجر به شلوغی بیش از حد شده بنابراین رفت و آمد با مترو و اتوبوس با نارضایتی کامل شهروندان همراه است. در واقع آنها چاره دیگری جز استفاده از مترو ندارند. کسانی هم که خودرو شخصی دارند، ماندن در ترافیک را به ازدحام و تنگی نفس در واگن‌های قطار مترو ترجیح می‌دهند و تمایلی به استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی ندارند. علاوه بر این هر چند طرح ترافیک و نیز طرح زوج و فرد برای کاهش تردد به این مسیرها اعمال می‌شود اما شهرداری با فروش روزانه طرح ترافیک عملا به دنبال درآمدزایی از این طرح است و کسانی که وضع مالی مناسبی داشته باشند به راحتی می‌توانند با خرید روزانه طرح در این مسیرها تردد کنند. درحالی که ترافیک نباید به دستاویزی برای درآمدزایی تبدیل شود و این امر نشان‌دهنده سهل‌انگاری شهرداری در این زمینه است.

 اصلاح هندسی معابر کلید خورد

البته به نظر می‌رسد، امسال شهرداری برای کاهش ترافیک پایان سال برنامه‌ریزی کرده است. در این خصوص روز گذشته منصور نویریان، قائم مقام سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران از انجام عملیات مهندسی برای بهبود عملکرد ترافیکی ۲۰۰تقاطع در ۲۲منطقه شهر تهران خبر داد.

به گفته نویریان در ایام انتهایی سال همواره بر میزان تردد خودروها و حجم ترافیک افزوده می‌شود و بر همین اساس ساماندهی نقاط پر ترافیک در مناطق ۲۲گانه شهر تهران در دستور کار این سازمان قرار گرفته است.

وی با اشاره به شناسایی ۲۰۰نقطه در شهر تهران یادآور شد: در هر منطقه تهران ۹تقاطع پر ترافیک و پر تردد رصد و شناسایی شده‌اند که در سه فاز مختلف عملیاتی از ۲۰دی ماه سال جاری تا ۲۰فروردین ماه سال آینده درخصوص بهبود عملکرد ترافیکی آنها اقدام می‌شود.

قائم مقام سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران بیان کرد: اصلاح هندسی معابر، اصلاح عملکرد تجهیزات و چراغ‌های راهنمایی و رانندگی، حذف موارد مختل‌کننده تردد در شریان‌های فرعی و اصلی ازجمله مواردی است که با در نظر گرفتن جزییات کامل محلی در مورد آنها اقدام می‌شود.

نویریان یادآور شد: درحال حاضر فاز اول عملیات درحال اتمام است و تقریبا در هر منطقه شهر تهران ۳تقاطع شاهد بهبود عملکرد ترافیکی خواهند بود که این وضعیت با اتمام فازهای ۲و ۳ تکمیل می‌شود.

مازیار حسینی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران نیز در همایش ملی بهبود در سیستم مدیریت‌های شهری درخصوص شهرهای هوشمند توضیحاتی ارائه کرد و در ادامه حمل و نقل هوشمند را یکی از پایه‌های اصلی تحقق شهرهای هوشمند معرفی کرد و گفت: در تمام شهرهای مطرح دنیا بخش عمده تشکیل شهر هوشمند در حوزه itc یا حمل و نقل عمومی و مدیریت ترافیکی است. کما اینکه در کنار مدیریت هوشمند ترافیکی موضوعاتی مانند خدمات هوشمند، ایمنی هوشمند، خانه‌های هوشمند، تحصیل هوشمند و... نیز باید ایجاد شود.

وی با بیان اینکه شهرداری تهران نیز سال 1404را به عنوان افق چشم‌انداز خود در حوزه حمل و نقل عمومی و مدیریت هوشمند ترافیکی برگزیده است؛ یادآور شد: بر این اساس در گام نخست محدوده مرکزی و تاریخی شهر تهران را با هدف کاهش ترافیک و آلودگی هوا به عنوان محدوده استفاده از حمل و نقل پاک و استفاده از تاکسی، اتوبوس، موتور و دوچرخه برقی برگزیده‌ایم.

البته در شرایطی که با بارش باران و برف شاهد ترافیک چندین ساعته در سطح شهر هستیم و مسوولان نیز توانایی کنترل این حجم از ترافیک را ندارند، صحبت از هوشمند‌سازی ترافیک بیشتر به یک شوخی شبیه است.