۰ نفر

هما از مردم برای تاخیر پرواز تهران - بندرعباس عذرخواهی کرد

۲۴ بهمن ۱۳۹۵، ۱۶:۴۱
کد خبر: 176355
هما از مردم برای تاخیر پرواز تهران - بندرعباس عذرخواهی کرد

روابط عمومی شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران، ضمن عذرخواهی از مسافران پرواز شماره 458 تهران - بندرعباس برای تاخیر چهار ساعت و نیم اعلام کرد.

به گزارش اقتصاد آنلاین، روابط عمومی هما در ادامه افزود: با توجه به مشکل فنی هواپیمایی که از آبادان عازم تهران بود، بلافاصله برنامه ریزی لازم برای اعزام هواپیمای جایگزین و خدمه (کروی) پروازی انجام و با توجه به ضرورت اخذ مجوزهای لازم این پرواز30 دقیقه بامداد صورت گرفت.

شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد در مدت حضور مسافران در فرودگاه مهرآباد، از همه مسافران پرواز 458 تهران - بندرعباس پذیرایی به عمل آمده است.

پرواز شماره 458 تهران - بندرعباس که قرار بود ساعت 17 و 45 دقیقه عصر روز شنبه ( دیروز) انجام شود تا ساعت 22و 52 دقیقه انجام نشد و در نهایت مسافران این پرواز در ساعت 30 بامداد امروز(یکشنبه ) فرودگاه مهرآباد را به مقصد بندرعباس ترک کردند.

آمار تاخیر پرواز شرکت های هواپیمایی داخلی نشان می دهد به طور میانگین بیش از 45 درصد این پروازها در فرودگاه مهرآباد به عنوان پرترددترین فرودگاه کشور با تاخیر انجام می شود و حتی تاخیر برخی از پروازهای شرکت های هوایی در این فرودگاه به بیش از 50 درصد نیز رسیده است.

برای رعایت حق و حقوق مسافران هوایی اردیبهشت ماه سال گذشته دستورالعمل رعایت حقوق مسافر در سه بخش حقوق مسافر هنگام پذیرش در فرودگاه، نرخ بلیت و حقوق مسافر در حین و بعد از پرواز توسط سازمان هواپیمای کشوری ابلاغ شد تا شرکت های هوایی به رعایت کامل حقوق مسافر مکلف شوند.

بر اساس دستورالعمل رعایت حقوق مسافران در صورت تاخیر پروازها نماینده شرکت هوایی موظف است با حضور به موقع در بین مسافران با احترام نسبت به اطلاع رسانی صحیح در خصوص دلایل تاخیر پروازها اقدام کند، در حالی که این ضرورت اقدام را در فرودگاه های کشور کمتر شاهد هستیم و معمولا مرکز اطلاعات فرودگاه بدون توضیح و با عذرخواهی تنها به اعلام تاخیر پرواز اکتفا می کند.

براساس این آیین نامه در صورت تاخیر بیش از یک ساعت و کمتر از دو ساعت شرکت های هوایی باید از مسافران پذیرایی کنند، مشروط به اینکه پذیرایی باعث افزایش زمان تاخیر پرواز نشود.

در تاخیر بیش از 2 تا 4 ساعت انجام پذیرایی مناسب با توجه به امکانات فرودگاهی، از جمله امکان برقراری ارتباط تلفنی برای اطلاع رسانی، تغییر پرواز در صورت درخواست مسافر، انجام اقدام های لازم برای اعزام با سایر شرکت های هواپیمایی در صورت درخواست مسافر و یا انتقال به مقصد نهایی از طریق مسیرهای جایگزین به غیر از مسیر درج شده در بلیت و پرداخت کامل وجه بلیت به مسافر در صورت انصراف مسافر توسط شرکت هوایی ذیربط ضروری است.

همچنین بر اساس این آیین نامه در تاخیر های بیش از 4 ساعت، شرکت هواپیمایی موظف به ارایه یک فقره بلیت مشابه با تخفیف 30 درصدی از لحاظ مسیر و کلاس پروازی به مسافران هستند.

هرچند که این آیین نامه براساس کنوانسیون های بین المللی تهیه شده است و شرکت های هوایی موظف به اجرای آن هستند، اما با تاخیرهای زیادی که در فرودگاه های کشور شاهد هستیم شرکت های هوایی آنچنان این دستورالعمل را رعایت نمی کنند و حقوق مسافران در این زمینه همواره نادیده گرفته شده است.

سازمان هواپیمایی کشوری هدف از ابلاغ و اجرای این آیین نامه را رعایت حق و حقوق مسافران هوایی اعلام کرده ، در حالی که تاخیر در پروازهای هوایی و اجرانشدن این آیین نامه در فرودگاه های کشور توسط شرکت هایی هوایی یک مساله عادی شده است.