۰ نفر

وضعیت «باغ سیب» کرج در هاله ای از ابهام

۲۳ بهمن ۱۳۹۵، ۷:۴۵
کد خبر: 176000
وضعیت «باغ سیب» کرج در هاله ای از ابهام

عکسی که این روزها از باغ 350 هکتاری سیب کرج متعلق به بنیاد مستضعفان در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌شود، نه یک باغ پر درخت که بیشتر شبیه بیابانی است که ماحصل زمین‌هایش، تنه بریده شده درختان است.

 برای همین اگر ساکن کرج باشید و حتی زمانی گذرتان به زیبایی‌های باغ سیب افتاده باشد، عکسی که پیش رویتان باز می‌شود با همه تصورات و تصاویر گذشته تان زمین تا آسمان توفیر دارد. نه می‌شناسیدش و نه حتی باور دارید که این همان باغ سیب معروف است که زمانی به عنوان ریه تنفسی کرج شناخته می‌شد. با این حال آنچه همچنان از زبان مسئولان شهری کرج به گوش می‌رسد، این تأکید است که درختان این باغ قطع نشده و تصاویری که منتشر شده مربوط به عملیات بازکاشت است که در سه فاز در این باغ درحال انجام است و هیچ مسأله پنهانی هم در این زمینه وجود ندارد!

داستان دنباله دار باغ سیب کرج

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران ، مهر ماه امسال بود که اعتراض های مردمی، شهردار کرج را واداشت تا از پیگیری واگذاری زمین معوض به بنیاد مستضعفان در ازای باغ سیب مهرشهر خبردهد. علی ترکاشوند البته گفته بود که رئیس بنیاد مستضعفان هم از این موضوع مطلع بوده و موافقت خودش را اعلام کرده است. او اما ادامه پیگیری‌ها را به سفر استانی رئیس جمهوری به این استان موکول کرده بود. به گفته او این باغ،  بیش از هزار و ۵۰۰ قطعه سند دارد که قرار است با اعطای زمین معوض همه این قطعات حفظ شود.

انعقاد قرارداد ۱۲ میلیاردی برای حفظ باغ سیب کرج

سید حمید طهایی، استاندار البرز اما در آذر ماه، سفر ریاست جمهوری به استان البرز را بهانه قرار داد تا بار دیگر بحث حفظ باغ سیب کرج را پیش بکشد. او گفته بود که برای حفظ باغ سیب، جلسات بسیاری درنهاد ریاست جمهوری و با حضور رئیس بنیاد مستضعفان برگزار شده است.

انعقاد قرارداد ۱۲ میلیارد تومانی برای حفظ باغ سیب کرج از مهم‌ترین خبرهایی بود که  استاندار البرز در آن زمان به آن پرداخت. او تأکید کرده بود که این قرارداد با جهادکشاورزی منعقد شده و قرار است گام مهمی برای حفظ این باغ باشد.

 ۸۰ هکتار از باغ سیب کرج وضعیت مناسبی ندارد

اواخر دی ماه البته توپ وضعیت اسفناک باغ سیب از زمین «بنیاد مستضعفان» به «دانشگاه علامه طباطبایی» افتاد تا مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری کرج از وضعیت نامناسب ۸۰ هکتار از باغ سیب که در اختیار این دانشگاه است، پرده‌ برداری کند.

محمــــــــدرضا زین‌العابدین با بیان اینکه زمین باغ سیب به علت واقع‌شدن در بافت شهری از ارزش بالایی برخوردار است، تأکید کرده بود که انجام اقدام های اصولی و فنی همچنین حمایت‌های مردمی موجب شده است که این باغ که مانند ریه تنفسی شهر کرج محسوب می‌شود، حفظ و احیا شود.

او همچنین از درختانی هم نام برده بود که قرار است سال آینده، در سه قطعه زمین این باغ کاشته شوند. او با این خبر در واقع به دنبال این بود تا به همه بگوید که قصدی برای تخریب این باغ وجود ندارد و تمام دغدغه او همان 80 هکتار از 350 هکتار باغی است که در اختیار دانشگاه علامه است، او تأکید کرده بود که فقط این چند هکتار وضعیت خوبی ندارد.

او درباره مشکلات کم آبی این باغ هم گفته بود که همه این مشکلات با ارائه طرحی مشترک با محیط‌ زیست و جهاد کشاورزی استان در حال پیگیری است و براین اساس درهای باغ سیب همچنان به روی مردم باز است.

 بُریدن درختان تکذیب شد

او البته حدود یک ماه بعد ودرهمین چند روز پیش هم دوباره گفته‌های گذشته خود را پیش کشید و با تکذیب بریده شدن درختان این باغ از اجرای عملیات بازکاشت در باغ سیب مهرشهر کرج خبر داد. به گفته او طرح بازکاشت درختان در سه فاز مجزا اجرا می‌شود. سال گذشته در ۸۵ هکتار از باغ عملیات بازکاشت انجام شد، امسال نیز فاز سوم این طرح در حال اجرا است که در 95 هکتار اجرا می‌شود.او درباره قطع درختان هم این طور توضیح داده است که در حال حاضر کنده‌های خشک باغ در حال بریده شدن است و پیش از اجرای این طرح با نصب بنر در شهر این موضوع به اطلاع شهروندان رسیده و مسأله پنهانی نیست.

زین العابدین با اشاره به اینکه کنده‌ها و درختان خشک شده که بریده شده‌اند مجوز کمیسیون ماده هفت را دارند، تأکید کرده که عملیات بازکاشت با همکاری گروه گیاه پزشکی دانشکده پردیس کشاورزی در حال انجام است. مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری کرج ضمن تأکید براحیای باغ سیب، گفته است که معتقدیم باغ به واسطه حساسیت شهروندان احیا شده است.