۰ نفر

مظنه نونوار کردن خانه به روش های مختلف؟ +جدول

۳ بهمن ۱۳۹۵، ۱۱:۰۷
کد خبر: 172079
مظنه نونوار کردن خانه به روش های مختلف؟ +جدول

چند روز پیش، در منزل دوستی برای نخستین بار مهمان شدم. محیط خانه گرم و دلنشین بود و بسیار تمیز و مرتب. در حین صحبت هر از گاهی به دور و بر هم نگاهی انداخته و چیدمان خانه را رصد می کردم. کمی بعد که محیط اطراف برایم آشناتر شد، دریافتم که قاب عکس ها و برخی وسایل تزئینی، به طرز عجیبی بی قاعده و نامیزان روی دیوار نصب شده اند. این بی سلیقگی، با ذهنیت مثبتی که از صاحبخانه داشتم، اصلا جور در نمی آمد. مدتی با خودم کلنجار رفتم تا در نهایت کنجکاوی بر ادب مستولی شد: «ببخشید این سوال رو می پرسم، ولی چرا قاب ها رو اینطوری به دیوار زدین؟ بعضی هاشون خیلی به هم نزدیکند، انگار که جای کافی نبوده. اون یکی هم اینقدر بالاست که چیزی نمونده بچسبه به سقف!» گویا این سوال برای میزبان چندان تازگی نداشت. با مهربانی لبخندی زد و گفت: «رنگ بعضی قسمت های دیوار خراب شده، قاب ها رو روی ریختگی ها زدیم که دیده نشوند. می خواهیم تا قبل از عید همه رو رنگ بزنیم. شاید هم کاغذ دیواری. این دیگه به جیبمون بستگی داره». در چنین لحظاتی، قاعدتا یک آدم خجالت زده سکوت اختیار می کند، اما از آنجا که منِ شرمسار همیشه به واژه «جیب» و پول مستتر در آن حساس بوده ام، به صاحبخانه پیشنهاد دادم که با هم به بازار برویم تا در انتخاب یک گزینه مناسب برای ترمیم دیوار ها یاری اش کنم. با این امید که هم جبران مافات کرده باشم و هم کمکی برسانم به مشتاقانی که در تلاشند پیش از پایان سال دستی به سر و روی دیوار های خانه شان بکشند.

نقاشی ساختمان؛ سخت ولی ارزان

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از خراسان ، همگان واقفند که عملیات نقاشی در خانه چه مصائبی به همراه دارد. از جمع کردن و لفاف پیچی همه وسایل گرفته تا پاک کردن لکه های رنگ باقیمانده، که گویی تمامی هم ندارند. بماند که دست کم تا دو هفته بوی رنگ و تینر همچنان در فضای خانه حکمفرماست اما برخی آن را بوی نو شدن می دانند و معتقدند وقتی خانه از زیر دست نقاش بیرون می آید به بنایی تازه ساز می ماند. این روز ها، خدمات نقاشی ساختمان بسیار ارزان تر از دیگر گزینه هاست و هزینه ها عموما با «مصالح» و پول رنگ محاسبه می شود. اغلب رنگ ها در بازار ساخت ایران هستند، به تازگی برند «الوان» درجه یک تولید تهران، رایج ترین رنگ مصرفی در بیشتر موسسه های خدماتی است. البته مشتری می تواند برند خاصی از رنگ را خودش بخرد و باقی کار را دست نقاش باشی بسپارد. علاوه بر این ها، هزینه نقاشی یک دیوار یا سقف گچی در قیاس با آن که قبلا رنگ شده، متفاوت است. اگر زیر کار، نیاز به لکه گیری و بتونه کاری داشته باشد، به تبع بر هزینه ها نیز افزوده می شود. ناگفته نماند که نوع رنگ، مثلا روغنی یا پلاستیک و میزان مهارت استادکار نیز در نرخ نهایی موثر است؛ مثلا اجرای دو دست بتونه و چهار دست رنگ روغن از برند «الوان»، برای هر متر مربع 8 هزار تومان می شود. در حالی که کار رنگ پلاستیک با همین شرایط 4 هزار تومان در هر متر مربع در می آید. در این میان، خدمات نقاشی با شرایط ویژه هم ارائه می شود. مثل یک مجری نقاشی ساختمان که مدعی است خانه ای با متراژ 50 تا 70 متر مربع را «یکروزه» و با هزینه ای حدود 250 تا 350 هزار تومان (با احتساب پول رنگ و لوازم) رنگ می کند و یا اجرای نقاشی سقف و دیوار با ضمانت یک ساله به صورت کتبی و با نظافت رایگان!

بلکا؛ «جایگزین رنگ و کاغذ دیواری»

چند سالی است «بلکا»، روی بورس آمده و در هرجایی، از خانه و اداره بگیر تا دیوار حیاط و راه پله اجرا می شود. حتی برای سقف هم کاربرد دارد. اندر مزیت های این پوشش سلولزی زیاد می گویند، مثلا این که عایق حرارتی و صوتی است، روی هر سطحی به راحتی اجرا می شود و ترک ها را به خوبی می پوشاند. به گواه استادکاران با سابقه، بوی آن مثل رنگ، زننده نیست و طی 24 تا 72 ساعت خشک می شود. بلکا ها از نظر جنس متفاوتند و قیمتشان هم بر همین اساس فرق می کند. انواع ساده و الیافی از همه ارزان ترند. نوع اکرولیک آن قابل شست وشوست و البته هزینه اش هم بیشتر. اجرای بلکای ابریشمی گران تر از بقیه در می آید و بازه قیمت آن بسته به کیفیت مواد مصرفی متغیر است؛ برای نمونه، بلکای ابریشم سیلکاور تولید «ناژین» تهران، متری 7500 تومان می شود، اما بلکای ابریشمی درجه یک کار اصفهان به 9 هزار تومان می رسد. این نرخ ها با در نظر گرفتن هزینه مصالح، جنس و دستمزد اجرا محاسبه شده است و گاهی مشمول تخفیف هم می شود؛ مثلا «به ازای هر صد متر، 7 متر مربع رایگان». برند چسب مصرفی نیز (مثلا ترک باشد یا آلمانی) در قیمت نهایی کمی موثر است. اغلب روی بلکا طرح های مختلفی را با رنگ یا به صورت برچسب پیاده می کنند. این نوآوری خوراک دوستداران خانه های فانتزی و کسانی است که از شکل و شمایل یک محیط معمولی و کلاسیک خسته شده اند. البته این طرح ها هزینه ای جداگانه روی دست مشتری می گذارد و بسته به شکل، رنگ آمیزی و درجه سختی اجرا می تواند گاهی گران تمام شود. با این حال، مجریان بلکا با ارائه نقش های ساده تر و استفاده از روش های ارزان تر، تلاش می کنند مشتریان را راضی نگاه دارند. در این میان، تخفیف های مناسبی هم می دهند: «به ازای هر صد مترمربع اجرای بلکا، یک طرح به صورت رایگان پیاده می شود» .

کاغذ دیواری؛ از سنتی تا امروزی

دنیای کاغذ دیواری شهر فرنگی است از همه رنگ، از همه نقش و البته از همه جنس. اگر مصرید که به دیوار های خانه کاغذ بچسبانید، مهم نیست چه مقدار پول در جیبتان دارید. کافی است رقم را رو کنید تا مجریان امر، متناسب با آن، کاری در خور و شایسته پیش رویتان بگذارند. پرواضح است که هرچه رقم درشت تر باشد، کیفیت بهتر و گستره انتخاب بازتر خواهد بود. بخشی از بازار در انحصار کاغذ دیواری های ارزان قیمت است؛ از رولی 20 هزار تا 35 هزار تومان. بینشان هم تولیدات داخلی دیده می شود و هم انواع خارجی که به اعتقاد دست اندرکاران این حوزه محصولات درجه سه چینی هستند. این دسته از کاغذ ها بیشتر مورد عنایت بساز و بفروش ها یا گروه های پیمانکاری ساخت و ساز قرار دارد و همچنین کسانی که می خواهند با کمترین هزینه به دیوار های خانه رنگ و لعابی بدهند. البته بسی عیب و ایراد به آن ها وارد هست. این محصولات غالبا ساده اند و در باب تنوع طرح و رنگ محدودیت دارند. گویا کیفتشان هم چندان تعریفی ندارد. مسئول فروش یک مغازه در خیابان فلسطین مشهد می گوید: «کارهای« دکور»ترک حتی از نوع ضعیفش، با کیفیت تر از این جور کاغذهاست». قیمت کاغذ دیواری های ترک که دارای شناسنامه اند از 37 هزار تومان برای هر رول شروع می شود. بنا به گفته فروشندگان، بیشتر کاغذ دیواری های خارجی موجود در بازار، کار کشور هایی چون تایوان، آلمان، ایتالیا و آمریکاست. قیمت آن ها عموما گران است و زیر 50 هزار تومان برای هر رول پیدا نمی شود. گاهی یک طرح مشخص در آلبوم های گوناگون با نرخ های متفاوتی عرضه شده، برای نمونه یک کار تایوانی با نقش و رنگ یکسان، در سه آلبوم مختلف 55، 75 و 105 هزار تومان فی می خورد. این تفاوت به برجستگی نقش و نگار ها و ضخامت جنس کاغذ مربوط است. کف قیمت جنس های اروپایی از حدود 100 هزار تومان برای هر رول شروع می شود و تا 300 هزار تومان هم می رسد. با این همه، مسئول فروش یک نمایندگی در خیابان فلسطین به صراحت می گوید که محصول اورجینال وجود ندارد و همه موجودی بازار، در چین و تحت لیسانس شرکت های اروپایی یا آمریکایی تولید می شود: «ما به هیچ وجه نمی توانیم کار اصل بخریم.

اگر محصولی واقعا آلمانی باشد رولی 400-500 هزار تومان به بالا خواهد بود. یا کاغذ های آمریکایی که همه در چین تولید می شوند، همین کار اگر اصلش باشد، هر رول بالای یک میلیون تومان در می آید». گرچه برخی دیگر ادعا می کنند که اجناسشان را از دبی می آورند و حتی پشت کاغذ ها نام USA چاپ شده است، همه مجریان این حوزه، به اتفاق معتقدند که اجناس موجود در بازار از کیفیت بالایی برخوردار است و همان کارایی کاغذ اورجینال را دارد. وقتی کاغذ دیواری مورد نظر انتخاب شد نوبت به برآورد هزینه ها می رسد.

تعداد رول های مورد نیاز به سادگی قابل محاسبه اند: برای دیوار هایی با ارتفاع 2 متر و 70 یا 80 سانتی متر، کافی است طول دیوار را اندازه بگیرید. به ازای هر 1.5 متر، یک رول کاغذ دیواری لازم است. درعین حال، کسانی که سال ها در این عرصه فعالند، می گویند «خرید کاغذ دیواری فقط 1 درصد کار است و بقیه، به نحوه اجرای آن برمی گردد». هزینه نصب درجه یک برای هر رول کاغذ، حدود 12 هزار تومان است. اگر دیوار ها ترک های عمیق و یا ریختگی زیاد داشته باشند، خرج بتونه کاری و زیر سازی هم به آن اضافه می شود. به نظر می رسد گارانتی های ده ساله اجرا با شرایط خوب ضمانت، مهر تاییدی بر کار استادان نصاب زده است.

نقاشی ساختمان